تجلیل عجیب و غریب کیهان از آتیلا پسیانی/ خیلی از تعریف و تمجیدهای مراسم تدفین اهالی هنر خالی‌بندی است

کیهان نوشت:آتیلا پسیانی برای هر کسی که سعی می‌کند با اخلاق و اعتقاد زندگی کند آدم محترم و بزرگی هست و خواهد بود.

وقتی خصوصیاتش یادمان می‌آید بیشترشان مثبت است. آنچه از او شناختیم این است که آتیلا پسیانی در دنیای بی‌در و پیکر هنر ما یک آدم درو پیکردار بود؛ اهل خانواده و تلاش برای آن، کاربلد، جدی در کار و بی‌ادعا و البته اگر عصبانی می‌شد...
خیلی از تعریف و تمجیدهایی که در مراسم تدفین برخی اهالی هنر می‌گویند به زبان عامیانه؛ خالی‌بندی است اما درباره مرحوم پسیانی، یک دنیا حرف می‌شود زد و حتی به فیلم تبدیل کرد که نه تنها خالی‌بندی نیست بلکه یک از صدهاست.
یک چیز درباره آتیلا پسیانی هست که تاریخ نمی‌تواند فراموش کند؛ هر چند که برخی بخواهند فراموش شود و آن نقش‌آفرینی در یک مجاهدت مظلوم برای ملتی مظلوم است. او نقش‌های زیادی بازی کرد و اغلب هم خوب و استادانه اما بعضی نقش‌ها، یک هدیه ویژه از جانب خداوند است و احتمالا فقط یک‌بار پیش می‌آید و فقط انسان‌های بزرگ، آن را انتخاب می‌کنند. اینکه با داشتن مسئولیت خانواده، وسط محاصره نسل‌کش‌ها برای نقش‌آفرینی در یک فیلم بروی در حالی که هر لحظه ممکن است به لحاظ دنیایی، تمام شوی؛ آن‌هم برای نشان دادن مظلومیت یک ملت دیگر. چه کاری است وسط این همه پیشنهاد بروی هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر، وسط محاصره که مظلومیت یک ملت دیگر را تصویر کنی؟! مگر نه اینکه چراغی که...
اینکه «خاکستر سبز» به لحاظ فرم و محتوا و مضمون چطور بوده، بحث دیگری است. نفس حضور در چنین کاری، به بزرگی آدم‌ها برمی‌گردد. اینکه ملتی وسط محاصره بدانند که کسانی به یاری آنها آمده‌اند از آب و غذا و سلاح، روحیه بخش‌تر است. اینها، پسیانی را برای کسانی که سعی می‌کنند قدرشناس باشند بزرگ می‌کند؛ خیلی بزرگ‌تر از برخی حزب‌اللهی‌ها حتی. خود من با این همه ادعا، جرات داشتم و دارم وسط چنین مهلکه‌ای بروم؟!
مردمانی در قلب اروپا به جرم مسلمانی در سال‌های ابتدایی دهه 70 شمسی؛ تحت پاک‌سازی مذهبی، قومی و نژادی قرار گرفتند و هزاران نفرشان شهید شدند اما از مدعیان حقوق بشر، بخاری برنخاست. مردمانی اما برای یاری آن مظلومان شتافتند؛ یکی عازم دفاع شد و یکی با ارسال سلاح، دیگری با فرستادن دارو و آذوقه و... و جوانمردان و آزادگانی برای بازتاباندن آن مظلومیت به جهان؛ رفتند بوسنی و کرواسی. آوینی، حاتمی‌کیا و خیلی‌های دیگر به لحاظ سیاسی، ارزشی و دیگر تعاریف همردیف؛ حزب‌اللهی بودند و احساس تکلیف و وظیفه می‌کردند اما آتیلا پسیانی چی؟
جمله‌ای هست درباره کسانی که از کنار حماسه عظیم دفاع مقدس با بی‌اعتنایی گذشتند که «طرف تا خرم‌آباد هم نرفته.» حالا آتیلا پسیانی جزو کدام دسته است؟ کسی که جزو حزب‌اللهی‌ها حساب نمی‌شود اما هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر به مجاهدت هنری مظلومی پیوست، برای یاری ملتی مظلوم و مسلمان. اصرار بر سانسور «خاکستر سبز» و «خنجر و شقایق» و دیگر مجاهدت‌های بوسنیایی، کروات و ایرانی در بالکان از سوی اغلب رسانه‌ها، دستگاه‌ها و مسئولان، از همان ابتدای دهه 70 شمسی تاکنون، برای من قابل فهم نیست اما خودم جزو متهمین هستم که چرا زودتر ننوشتم که باید از عوامل این آثار ماندگارتر از خیلی آثار دیگر، حداقل سالی یک‌بار تقدیر شود. دو اثر مذکور، تنها فیلم‌های سینمایی و مستند ایرانی و جزو انگشت‌شمار آثاری درباره مظلومیت مسلمانان بالکان در جهان بی‌بخار و پرادعای معاصر ماست. دیر شد، باز هم چه زود دیر شد!
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1824559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • M.M IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    54 0
    روحشان شاد... خدایا کاری کن که در دنیا و آخرت از ماهم به نیکی یاد شود.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    67 4
    هنوز به این باور ساده نرسیده ایم که حزب اللهی در خدمت یک ایدئولوژی است اعتقاد به انسانها ورای آن! ما کجا ایستاده ایم؟
  • Faridon.gh4848 IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    51 7
    تعاریف کوچه بازاری ولمپن نویسی است !!
  • شاهد IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    28 3
    باز ناراحت شدین چرا
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    104 8
    این هم نوعی حسادت و تخریبه که در مورد افراد مورد حمایت مردم انجام میدهند. همزمان هم به اون مرحوم بی احترامی میکنند هم به دوستان و طرفدارانش. کیهان و کیهانیان این حجم از وقت و انرژی که برای این قبیل اقدامات سخیف و غیر انسانی میگذارند را اگر صرف بهبود عملکردشان گذاشته بودند الان اینقدر در بین مردم خوار و خفیف نبودند.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    60 4
    از قدیم گفتن کسی که بد ذات باشه همه رو بد ذات میبینه شما هم روی دید گاه خودتون کار کنید که چنین مطالب کذب چاپ نکنید
  • ایرانی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    65 8
    باز جنس خوب به کیهان رسید جا ما هم بزنید
  • محمدرضا IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    47 3
    اینو میگن تسخیر کردن بعد از مرگ چون تا زنده بود خبری نبود و نقش ها همون نقش است همه اینها تعارفی بیش نیست
  • مجتبوی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    26 21
    بر خلاف تیتر شما،خیلی یادداشت مثبتی بود.به شعور مخاطبین احترام بگذارید و آنها را وارد دعواهای جناحی خود نکنید.
  • Sh IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    35 0
    روحش شاد و بهشت جایگاهش باد انشاالله
  • Sh IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    18 10
    ما به لطف خداوند همیشه امیدواریم ،نه به عباداتمون. امیدوارم بخاطر از جانگذشتگی آن مرحوم برای به تصویر کشیدن مظلومیت مردم بوسنی ،مورد رحمت خداوند باشند و از منزل و ماوای بهشتی خداوند به ایشان عنایت فرمایند ان شاالله در جوار رحمت اللهی باشند شادی روحشون صلوات اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    27 3
    اصلا‌اگر‌نمی‌دونستی‌بدون‌همه‌چیز‌دراین‌دنیا‌خالی‌بندیه البته‌به‌جز‌کیهان
  • شهروند IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    30 5
    آخه روزنامه کیهان فقط برای خودش و جلب مخاطب سینه چاک میکنه ،ازاول انقلاب راه وروش یکی به در یکی به نعل دنبال میکنه 😋😋
  • صادق دوست IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    11 22
    یادداشت خوبی بود.در شان آتیلا،بارک الله به کیهان
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    58 4
    منم تصمیم گرفتم تو مراسم شریعتمداری کلی خالی بندی کنم.مثلا بگم خوش اخلاق بود.زبان حلیم و رفتار متینی داشت.هیچوقت آب تو آسیاب دشمن نمیریخت.بیشتر از اینکه حرف بزنه مطالعه میکرد و گوش میداد.آدم فرهیخته و دانشمندی بود.حرفاش همیشه سنحیده و حساب شده بود.خِدا رحمتش کنه.
  • حسام IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    7 25
    تحلیل خوبی بود، همراستا با جهاد تبیین...
  • علی AT ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    32 1
    در عالم هنر افراد پاکی هستن که واقلا قابل تقدیر هستن این مرحوم هم یکی از اینهاست مردم ایران بخاطر سیرت پاکش دوستش دارن شما چرا ناراحتی