تحولات هفدهمین روز جنگ اسرائیل ـ حماس/تل‌آویو: درصورت آزاد نشدن ۲۱۲ گروگان، مجبور به ورود به غزه هستیم/ دو پایگاه دیگر صهیونیست‌ها از لبنان هدف گرفته

اسرائیل پس از دو هفته جنگ که با حمله مرگبار حماس به اسرائیل آغاز شد، بمباران‌های خود را در نوار غزه به‌منظور آماده سازی برای تهاجم زمینی تشدید کرد. وزارت بهداشت غزه تحت کنترل گروه حماس اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در تاریخ هفت اکتبر، دست کم ۴۶۵۱ نفر در نوار غزه کشته شده‌اند.

رسول سلیمی: به گفته وزارت بهداشت غزه ، دست کم ۱۸۷۳ کودک از آغاز جنگ کشته شدند. این نهاد همچنین از مجروح شدن بیش از ۱۴ هزار نفر در این حملات خبر داد. این در حالی است که دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل روز یکشنبه گفته: «ما در طول شب حملات را افزایش دادیم و در بهترین شرایط به مرحله بعدی جنگ نزدیک شده‌ایم.» با توجه به سخنان قبلی وزیر دفاع اسرائیل، به نظر می رسد این کشور برای آغاز حمله زمینی نیاز به خروج بخش بیشتری از غیرنظامیان دارد تا حملات هوایی را با هدف خالی از سکنه کردن غزه ادامه دهد. استراتژی که مصر و عربستان و تشکیلات خودگردان فلسطین با آن مخالف اند و خبرها حاکی از آن دارد که خانواده های فلسطینی بعد از کشته شدن اعضای خانواده خود، تمایل بیشتری برای ماندن در غزه و دفاع از آن دارند. مولفه ای که اسرائیل آن را در سخت تر شدن شرایط ورود نظامی به غزه نادیده می گیرد.

از سوی دیگر اگرچه امریکا در سطح تاکتیکی به اسرائیل کمک نظامی می کند اما در راهبرد به دنبال جلوگیری از گسترش جنگ و ورود ایران و محور مقاومت به جنگ است.حضور ناوهای امریکایی در خلیج فارس علاوه بر محافظت از جبهه غربی به دنبال ایجاد بازدارندگی در برابر حملات موشکی یا پهپادی محور مقاومت از سمت دریای سرخ است. به همین دلیل در تایید سطح راهبرد ایالات متحده آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفته: «ایالات متحده دنبال تشدید تنش نیست.» و نشانه سطح تاکتیکی را لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده برجسته کرده و هشدار داده که آمریکا از اقدام نظامی علیه هر «سازمان» یا «کشوری» که وسوسه شود درگیری در خاورمیانه بین اسرائیل و حماس را «گسترش دهد» تردید نخواهد کرد.در همین حال یکی از سربازان زن ارتش اسرائل در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌میل، استراتژی اسرائیل برای ورود به غزه را فاش کرد. او گفته «بولدوزرهای ارتش برای هموار کردن مسیر وارد غزه خواهند شد. بعد از آن نیز تانک‌ها به همراه ۳۷۰ هزار سرباز ذخیره وارد این منطقه می‌شوند.»

تحولات هفدهمین روز جنگ اسرائیل ـ حماس/تل‌آویو: درصورت آزاد نشدن ۲۱۲ گروگان، مجبور به ورود به غزه هستیم/ دو پایگاه دیگر صهیونیست‌ها از لبنان هدف گرفته

بیشتر بخوانید:

طرح ایران و امریکا برای حل صلح‌آمیز مسئله فلسطین چه بود؟

بررسی تحولات یازدهمین روز جنگ حماس ـ اسرائیل

کاخ سفید: ایران دخالت بیشتری در جنگ اسرائیل و حماس نکرده است

درخواست ضد ایرانی ۱۰۰ عضو کنگره آمریکا از بایدن

خبرآنلاین، مهمترین رویدادهای روز هفدهم جنگ غزه را مرور می کند.

سی‌ان‌ان: آمریکا در حال فشار آوردن به اسراییل برای به تعویق حمله زمینی به غزه است

دو منبع مطلع مدعی شدند دولت آمریکا به رژیم صهیونیستی فشار آورده تا حمله زمینی «قریب‌الوقوع» به غزه را به تعویق بیاندازد تا آزادی اسرای بیشتر و کمک‌رسانی‌ها به غزه امکان‌پذیر شود.شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی در این باره نوشت، آزادی ۲ شهروند آمریکایی که به اسارت حماس درآمده بودند، نشان‌دهنده احتمال آزادسازی اسرای بیشتر بود که تعدادشان ۲۰۰ نفر است؛ افرادی که طی عملیات گسترده «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین در اراضی اشغالی ربوده شده‌اند.یکی از افراد مطلع از گفت‌وگوهای دولت آمریکا با رژیم صهیونیستی گفت «دولت به دلیل پیشرفتی که در زمینه اسرا انجام شده، به حاکمیت اسراییل فشار آورده تا (عملیات زمینی) را به تعویق بیاندازد.»

طرح ایجاد «شهر چادری» در نزدیکی «ایلات» برای کوچاندن ساکنان غزه

روزنامه عبری زبان «معاریو» فاش کرد که مقامات رژیم صهیونیستی درصدد ساخت یک شهر چادری با هدف کوچاندن اجباری فلسطینی‌های ساکن نوار غزه به آن هستند.طبق این گزارش، این طرح قرار است که در نزدیکی شهر «ایلات» مشرف به دریای سرخ در جنوب فلسطین اشغالی اجرا شود.مقامات رژیم صهیونیستی پیش از این، ایده کوچاندن ساکنان نوار غزه به صحرای سینای مصر را مطرح کرده بودند، اما با مخالفت قاطع دولت مصر مواجه شدند.در همین راستا، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر ۲۶ مصر در سخنانی در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در قاهره تاکید کرد که کشورش اجازه از بین بردن مسئله فلسطین را نخواهد داد و مخالف کوچاندن ساکنان نوار غزه است.

دو پایگاه دیگر صهیونیست‌ها از لبنان هدف گرفته شد/ شهادت یک مبارز حزب‌الله

منابع رسانه‌ای بعد از ظهر امروز (یکشنبه) از هدف قرار گرفتن دو پایگاه دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. منابع رسانه‌ای در این باره اعلام کردند که از خاک لبنان چند موشک به سمت پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک «یفتاح» در مرز لبنان پرتاب شده است.شبکه الجزیره در این باره اعلام کرد که در دور جدید حملات دو پایگاه «البیاض» و «المالکیه» رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان هدف قرار گرفته شد.کانال ۱۲ عبری اعلام کرد، در دور تازه حملات، دو موشک ضد تانک و چندین راکت از سوی لبنان به کیبوتص یفتاح شلیک شد.

گفتگوی جو بایدن و پاپ فرانسیس در یک تماس تلفنی

کاخ سفید و واتیکان در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان درباره درگیری‌های جاری در خاورمیانه بین اسرائیل و گروه اسلام‌گرای فلسطینی حماس صحبت کرده است.واتیکان پیشتر گفته بود که این تماس ۲۰ دقیقه‌ای «بر موقعیت‌های درگیری در جهان و نیاز به شناسایی مسیرهای صلح» متمرکز بوده است.پاپ فرانسیس تا کنون چندین بار خواستار آزادی گروگان‌هایی شده که حماس در حمله ۷ اکتبر خود به گروگان گرفته است. بنابر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا، جو بایدن که خود یک کاتولیک است در تماس با پاپ حمله حماس را محکوم کرد و بر لزوم حمایت از غیرنظامیان در غزه تاکید کرد.

نتانیاهو نسبت به «ویرانی» لبنان در صورت ورود حزب‌الله به جنگ هشدار داد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در دیدار با سربازان اسرائیلی در مرز شمالی، به حزب‌الله درباره گشودن جبهه جنگ دوم [پس از جنگ سال ۲۰۰۶] با اسرائیل هشدار داد و گفت که این کار حملات متقابل اسرائیل را با ابعاد «غیر قابل تصور» به همراه خواهد داشت که باعث «ویرانی» لبنان می‌شود.وی تاکید کرد که این بزرگترین اشتباه آن‌ها [حزب‌الله] خواهد شد.

ارتش اسرائیل: حزب‌الله لبنان را به جنگ می‌کشاند

جاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل در شبکه ایکس‌(توییتر سابق) هشدار داد که حزب الله لبنان حمله می‌کند و لبنان را به جنگی می‌کشاند که از آن سودی نخواهد برد اما خطر از دست دادن چیزهای زیادی در انتظار آن‌ها است.»ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که چهار نفر از جمله سه سرباز اسرائیلی در این تنش‌ها کشته شدند. جاناتان کنریکوس گفت: «آیا دولت لبنان واقعا آماده است تا آنچه از حاکمیت لبنان باقی مانده است (...) را به خطر بیاندازد؟ این سوالی است که مقامات لبنانی باید به آن پاسخ دهند.»

بلومبرگ: مسئله آزادی اسرا، حمله زمینی به غزه را به تعویق انداخته است

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت که «اسرائیل تصمیم گرفته با تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی اسرا همراهی کند که همین مسئله حمله زمینی به غزه را به تعویق انداخته است».بلومبرگ افزود: «اسرائیل به واشنگتن اطلاع داده که مدتی طولانی برای آغاز حمله زمینی منتظر نخواهد ماند»به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، «در صورتی که دیپلماسی آزادی اسرا، اسرائیل را در وضعیتی سخت و دشوار قرار دهد، ممکن است شکل و ماهیت حمله زمینی تغییر کند».

ارتش رژیم صهیونیستی: درصورت آزاد نشدن ۲۱۲ گروگان، مجبور به ورود به غزه هستیم

یوناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که هدف رژیم صهیونیستی «از بین بردن کامل قابلیت‌های نظامی حماس» است. اگر می‌توانست این کار را از هوا انجام دهد و سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در معرض تلفات و آسیب بسیار محدودی قرار می‌گرفتند، عالی می‌شد.»در عین حال، کنریکوس افزود: «اگر عوامل حماس از مخفیگاه خود بیرون بیایند، همه ۲۱۲ اسیر ما را آزاد کنند و بدون قید و شرط تسلیم شوند، جنگ پایان خواهد یافت. اگر آنها این کار را نکنند، ما این عملیات زمینی را انجام خواهیم داد. شاید مجبور شویم دست به عملیات زمینی بزنیم و این کار را انجام دهیم.»

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در تل آویو علیه کابینه نتانیاهو

به نقل از منابع عبری‌زبان، صدها شهرک‌نشین عصر یکشنبه مجددا در تل آویو دست به تظاهرات زده و خواستار اقدام فوری کابینه نتانیاهو برای آزادی اسرای صهیونیستی در غزه شدند.بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان با حمل تصاویر مربوط به اسیران صهیونیستی؛ بر بازگرداندن اسیران از نوار غزه تأکید کردند.

دومین کاروان کمک‌های بشردوستانه شامل ۱۷ کامیون وارد غزه شد

رسانه‌های دولتی مصر گزارش دادند کاروانی متشکل از ۱۷ کامیون روز یکشنبه وارد غزه شدند.این دومین محموله کمک‌های بشردوستانه به غزه است. از زمان حمله حماس به اسرائیل در تاریخ هفت اکتبر، ساکنان غزه تحت محاصره اسرائیل قرار گرفتند که باعث قطع آب و برق و انتقال مواد غذایی و دارو به این باریکه شد.

مالکی: باید جبهه دومی در مقابل رژیم صهیونیستی تشکیل شود

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی باید از مرحله مذاکرات عبور کرد و به مرحله عملیاتی رسید که آن هم با ایجاد جبهه دوم در مقابل اسرائیل میسر می‌شود تا بتوان جلوی زیاده‌روی‌های اسرائیل را گرفت.

۳۱۱۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1828218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =