۳۴ نفر
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
مهاجران افغانستانی ؛ بودن یا نبودن ؟ از هزارها تا پشتونها

«درود ای هم زبان ، من از بدخشانم .........درود ای هم زبان ، من هم از ایرانم  » غفران بدخشانی  ، شاعر افغانستانی

در دوره تحصیلات تکمیلی با دوستان هم دوره‌ای قراری گذاشتم که راجع به هر موضوع و رویدادی در حوزه روابط بین‌الملل و علوم سیاسی مطلب ننوشته و به قول معروف همه فن حریف نباشیم و هر کس در حوزه ای با توجه به علاقه مندی و توانمندی خود به نگارش و پژوهش مشغول شود .

امروز ولی در باب موضوعی مطلبی به نگارش دراوردم که در حوزه تخصصی مطالعاتی من نیست و این نوشته صرفا از حضور در محضر اساتید محترم حوزه افغانستان و شبه قاره و حضور در نشست های در این باب بوده است و به علاوه دو مورد دیگر هم باید اضافه کرد که یکی ؛ من نیز همانند اکثر مردم در ایران به صورت روزمره با این موضوع روبرو شده ام که تقریبا در هر خیابان و محله ای در شهر حداقل یک یا چند شهروند افغانستانی مشغول به کار هستند و مورد دوم تجربه برخوردهای است که با دانشجویان افغانستانی در کلاس های خود و یا دردیگر دانشگاهها و اندیشکده ها داشتم و این دیدارها و معاشرت ها معمولا بسیار صمیمانه بوده است .

حاصل این تجربه ها نوشته‌ای است که به صورت کوتاه در این مقاله به رشته نگارش درآورده ام و بیشتر مطلبی است که ممکن است بار تجربه و احساسی داشته باشد تا علمی و تخصصی .

به طور کلی افغانستان به عنوان سرزمین اقوام شناخته می‌شود که شامل چهار قوم عمده پشتون ، تاجیک ، هزاره و ازبک در کنار اقوام کوچکتر ترکمن ، بلوچ و ..... است .

میدان سیاسی افغانستان حاصل شده است از درگیری بین طالبان که در حقیقت یک گروه قومی_مذهبی پشتون تبار و تمامیت خواه است دیگر اقوام این کشور و افغانستان را می‌توان محل نزاع میان قشریون جنوبی و روشنفکران شمالی دانست زیرا اکثریت سه قوم تاجیک و هزاره و ازبک ها که رویکرد معتدل تری در فرهنگ ، سیاست و زندگی روزمره دارند در شمال و مناطق مرکزی افغانستان ساکن هستند و به علاوه اقلیت بیست درصدی جمعیت شیعه در افغانستان نیز در این مناطق و به ویژه در استان هرات زندگی می‌کنند .

مسئله ای که به صورت واضح برای من آشکار شده است که ساکنین شمالی افغانستان و اقوام تاجیک و هزاره و حتی ازبک همدلی بیشتری با ایران ، فرهنگ ایران و زبان فارسی دارند و این مهاجران بعد مدتی زندگی در ایران به گونه‌ای خود را با فرهنگ ایران آسیمیله ( همگون سازی فرهنگی ) می‌کنند به طوری دیگر حتی به عنوان مهاجر قابل تشخیص نیستند .

علاقه این اقوام به ایران حتی قبل از مهاجرات به ایران هم قابل توجه است و بسیاری از آنان علاقه مند و متبحر در ادبیات، شعر و موسیقی فارسی هستند و بعضا بهتر از شهروندان ایرانی ، به عنوان مثال روایت‌های که از علاقه احمد شاه مسعود فرمانده افسانه ای افغانها به شعرهای حافظ بارها نقل و شنیده است و او دشمنی طالبان با اهالی پنجشیر و بدخشان در توجه به همین مسایل می‌دانست .

خاطرم می‌آید که یک بار در کلاس دانشگاه درباره بدخشان و پنجشیر صحبت می‌کردم و اینکه اهالی افغانستانی این شهرها جز علاقه مند ایران هستند که با اعتراض یکی از دانشجویان افغانستانی مهاجر از این منطقه روبرو شدم که می‌گفت «ما افغانی نیستم و ایرانی هستیم و تنها مرز جغرافیایی جعلی بین ما فاصله انداخته است!» این گفته برای من بسیار جالب توجه و تعجب آور بود.

به نظر بیشترین مشکلی که در ایران با مهاجران افغان وجود دارد مهاجرانی هستند که داری ریشه های پشتون بوده که نسبت به اصالت و ریشه خود متصلب ترند و خواهان حفظ فرهنگ پشتونی خود در ایران می‌باشند ، در این بین دیگر مهاجران افغانستانی در ایران از سایر اقوام نیز با پشتون ها در ایران مشکل دارند و این اختلاف از سرزمین افغانستان به ایران نیز کشیده شده است .

به نظر اگر طرحی در مورد ساماندهی مهاجران افغان در ایران در نظر گرفته شود مهمترین نکته ای که باید به آن توجه شود همان وابستگی این مهاجران به گروه قومی می‌باشد که به آن متعلق می‌باشند و می‌توان در مورد اقوامی به غیر از پشتون ها با تساهل و تسامح بیشتری برخورد کرد که بعضا حتی تعلق خاطر بیشتری به ایران دارند تا خود افغانستان .

مسئله اختلاف بین دیگر اقوام افغان با پشتون ها در افغانستان موضوع تازه‌ای نیست و ریشه در تاریخ دارد و به نظر تا این اختلاف به صورت ریشه ای حل نگردد سرزمین افغانستان همواره درگیر نزاع و درگیری است که اثراث این آشوب و ناامنی در سرزمین ایران نیز اثرگذار است ، ریشه‌های این اختلاف چنان شدید است که برخی روشنفکران شمالی افغانستان چاره آن در دوپاره شدن افغانستان و تشکیل کشور جدیدی در شمال افغانستان با حضور اقوام هزاره و تاجیک و ازبک دانسته اند و حتی نام آریانا را برای این کشور انتخاب نموده اند !

ایالات شمالی افغانستان مانند بلخ ، بدخشان و تخار و ... همواره در طول تاریخ به عنوان بازوی شرقی ایران شناخته شده است و جزیی از خراسان بزرگ بوده اند و حمایت از آنان جز وظایف ذاتی ایران است و این حمایت چه به لحاظ مذهبی و چه به لحاظ تفکر ملی و ایرانشهری بسیار حائز اهمیت و اساسی می‌باشد .

* دکترای روابط بین اللمل ، مدرس دانشگاه و مدیر گروه مطالعات کشمکش و همکاری در خاورمیانه در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1835207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 92
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    10 0
    من بعنوان یک ایرانی که جانم را فدای کشورم میکنم واگر تا الان هم از زندگیم عقب مانده ام دوست ندارم. محبت کن شما هم که افغانی هستید. کشور ما را ترک کنید
  • م IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 0
    مقاله ای پر از افکار نژادپرستانه و فاشیستی
  • شامخ IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 1
    اشتباه نکن افغانی باید برود چون مهمانی تمام شده است تاجیک هزاره پشتون و... مردم ایران راضی به هدررفتن منافعشان توسط افغان ها نیستند سالانه میلیاردهاتومان یارانه به افغانی ها در ایران پرداخت می شود چرا ....
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 2
    هیچ کس با افغانی دشمن نیست اما هرکس باید دور از تعلقات متعصبانه قومی برای پیشرفت کشورش در کشور خودش زندگی بکند تا کشورش پیشرفت و ترقی بکند و کشور خود را بسازند زدن حرف از تجزیه یه کشور فقط بر اتش جنگ هیزم ریختن است مسولین برای رفاع مردم ایران هیچ برنامی ندارن پس با اضافه کردن اتباع بار مشکلات مردم را بیشتر میکنند
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 1
    مهاجرین رابیرون کنید این حق ملت ماست وقتی اینها آب را بروی سیستان وبلوچستان می‌بندند که حق آبه که طبق قرارداد قطع می‌کنند افغانی ها چطور به خود اجازه می‌دهند درخاک ایران آب بنوشند افغانی اگر بدرد بخوربود درکشور ش افعانستان زندگی می‌کرد وانجارااباد می‌کرد .افغانی رابه کشورش بازگردانید .این حق قانونی ملت ایران هست ،هیچ مسعولی دراین مورد نمی‌تواند رای دهد .این تصمیم مهم رای ملت است .هوشیارباشید این مهاجرین برای ایران وایرانی عواقب جبران نشدنی دارد .
  • سعید حسینی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 1
    حرف شأن کاملآ بجا و ستودنی است زنده باد ملت بزرگ ایران
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 1
    ما ترک و لر و بلوچ و فارس و عرب و گیلکی میخواهیم اما پشتو و ازبک و ... نمیخواهیم
  • فرشاد IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 1
    توروخدادیگه تمومش کنید ۴۰سال مهمون ایران بودیدالان به کشورتون برگردیدومملکت خودتون راابادکنید الان مشکل مسکن اشتغال رفاه جوانان این کشوربه خاطرشماعزیزان اتباع به مشکلی تبدیل شده ۵برابرشدن اجاره خونه پیدانشدن شغل شلوغی نانوایی ها همه به خاطرشمامهمان های ۴۰ساله هستش واقعادیگه بزاریدبریدحداقل توی این شرایط سخت بلکه جوانان این مرزوبوم بتوننداجاره کمتری پرداخت کنن واقعامارودرتنگنا گذاشته این لطفابه کشورتون برگردید
  • جلیل رسولی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    درود یزدان پاک نثار دکتر عزیز و گرامی! تحلیل بسیار منطقی و مستدل نمودن از اوضاع و احوال جامعه افغانستان و شناخت شما از نظر فکری قومیت ها هم بسیار دقیق و کامل است. امیدوارم که متولیان امور در امر ساماندهی اتباع خارجی به این نکات توجه نمایند!
  • US ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    4 0
    پشتون ها عقیده خوبی ندارند شما به ایران خودمون قسم جلوی اینها را بگیرید .روزانه توی کرمان وبم تعداد زیادی همین الان وارد میشوند حالا این چجور مرز بانی هست که جلوی چهار تا پشتون را نمی گیرد
  • م US ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 0
    پنج شیرها وهرارها وازبکها چتاجیکها معتدلتر از پشتون ها هستن پشتونها به پاکستان تمایل دارند پس وارد ایران نشوند برن با همون پاکستان باشن
  • US ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 1
    خواهشاً بزارید تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان هم از این تبارهایشان سهمی ببرند و همه را نقاپید و در معده ملت بیچاره و فلاکت زده ایران هضم ننمایید! بگذارید دیگر هم تبارانشان هم بر سر این خوان نعمت نشسته و از این سفره پر زرق و برق مهاجران پابرهنه سهمی ببرند
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    3 1
    متاسفانه مردم ما نه کتاب خوان هستند نه حافظه تاریخی دارند فقط ذهن مان را به یک مشت مفسر می‌دهند ..قرار نیست ما وحشی گری های اشرف افغان و محمود افغان را در ایران فراموش کنیم قرار نیست با آن همه خسارت این کشور جدا شود و الان برایشان به خاطر منفعت طلبی حکومتی غیر مردمی فرش قرمز پهن کنیم پس دوستداران آفغان بهوش باشید
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 0
    قوم پشتون ریشه در یهود دارد
  • عبدالله خدایی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 1
    آقا جان برادان همسایه افغانستان..در کشور خودشان بمانن بمانند... ما تا توان داریم .اقتصاد. کار. نفت. برق .بانک .در خدمت برادان افغان هستیم ولی .داخل کشور خود....چرا شلوغ میکنن مرزها کشور ما .. چه کسی اجازه میده... نگذارید آقا جان..ما کم دشمن نداریم..
  • عثمان IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 2
    باعث اختلاف افکنی در ملت یک جامعه میشوید شما اصلا خوشم نیومد همه انسان هستن همه برادر وبرابر هستن
  • US ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    2 0
    مردم مظلوم افغانستان در سایه دولت تندروی طالبان ایام سختی را سپری می کنند امیدواریم این روزهای ناگوار برای هیچ کسی نباشد
  • بهلول US ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    3 0
    اول شکم گشنه خودتو که در فقر بدبختی زندگی می‌کنند سیر کن بعد برو سراغ افغانها دنبال تاريخ هم نرو که روزگاری سه چهارم دنیا جز ایران بود.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    3 1
    بجای این حرفها و آویزون شدن به این کشور و اون کشور، برید مملکت خودتون، ما از دست شما خسته شدیم