چهارسال تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن نصرت​الله تاجیک از انگلیسی​ها در حال به ثمر نشستن است و پاندول استرداد وی به این کشور تنها 14 روز دیگر نوسان خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین، دفتر وزیر کشور انگلستان به وکلای دیپلمات سابق ایران اطلاع داده است که تصمیم نهائی آنها مبنی بر استرداد ایشان به امریکا گرفته شده و در 21 نوامبر ( 14 روز دیگر ) اجرا خواهد شد. تاجیک و وکلایش تنها دو هفته دیگر فرصت دارند که سند دیگری را به دادگاه انگلیس ارائه کنند. یک روز از این زمان در حالی سپزی شد که تا کنون هیچ یک از مقامات دستگاه دیپلماسی کشور در این خصوص اظهار نظر نکرده و حتی سخنگوی وزارت خارجه نیز پاسخ تماس​های خبرآنلاین را نداده است.
تاجیک که پنج سالی را در حبس خانگی در انگلیس به سر می​برد، پیش از این بارها از سکوت دستگاه دیپلماسی کشور انتقاد کرده بود و هربار با این وعده روبرو می​شد که «در حال پیگیری هستیم». آخرین بار تیرماه امسال بود که علی​اکبر صالحی در اظهارنظری در خصوص روابط تهران-لندن گفت: موضوع آقای تاجیک که امیدواریم به نحو مطلوبی از وی رفع محدودیت شود، می تواند علامت مثبتی از طرف دولت انگلیس مبنی بر تجدید نظر جدی در روابطش با جمهوری اسلامی ایران باشد. اما در هفته​های گذشته که سفیر جدید انگلیس به تهران آمد، خبری از مذاکرات دو کشور در مورد تاجیک مخابره نشد.
پس از آنکه وضعیت تاجیک به جهت عدم تمدید ویزای اعضای خانواده​اش در انگلیس، سخت تر شد و حکم خروج خانواده​اش از این کشور ابلاغ گردید، حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه در مرداد ماه با بیان اینکه موضوع استخلاص تاجیک یکی از برنامه های جدی دستگاه دیپلماسی کشور است، اظهار داشت: اولا بدلیل اینکه تاجیک بر اساس یک تله گذاری کاملا نخ نما و بهانه های غیر واقعی و غیر مستند گرفتار شده است و در حبس خانگی به سر می برد، مدعی اصلی یعنی آمریکا هیچ استدلال و سندی نتوانسته برای اتهام تاجیک ارائه کند. ثانیا بر اساس قرار دادی که بین دولت انگلستان با دولت آمریکا راجع به استرداد مجرمین وجود دارد که آخرین نسخه این قوانین توافقنامه سال 2003 میلادی است، در موارد حقوق بشری نمی تواند دولت انگلیس یک نفر را مسترد کند ضمن اینکه در پارلمان انگلیس هم اکنون دولت محافظه کار این بحث را مطرح کردند که چطور می شود آمریکا بدون ذکر دلیل چنین درخواستی را از انگلیس برای اعمال قرارداد استرداد مجرمین داشته باشد. بنده در دیدارهایی که اسفندماه سال گذشته با وزیر امورخارجه و همچنین مسئولان وزارت کشور انگلیس داشتم این موضوع را مطرح کردم که حتی براساس قانون خودتان در مواردی که جنبه انسانی و حقوق بشری پیدا می کند فرد قابل استرداد نیست.
تاکنون 3 بار دلائل پزشکی مستند از سوی پزشکان انگلیسی از طریق وکلای انگلیسی مبنی بر اینکه تاجیک دچار بیماریهای متعدد جسمی از بیماریهای قلبی و عروقی تا مشکلات روحی ناشی از این فشار شده است، به وزارت کشور انگلیس ارائه شده است، آنها هم این مدارک را قبول دارند و این مدارک پزشکی را نقض نکرده اند.
اما باز هم پاسخ​ها به اینجا ختم شد که «با کاردار انگلیس صحبت می​کنیم»، «این اقدام انگلیس غیرقابل توجیه است»، «نباید این وضعیت تداوم یابد» و...... پاسخ​هایی که انتظار می​رفت پس از آزادی دو تبعه آمریکایی متهم به جاسوسی، جانی تازه بگیرد و بارقه آزادی آزادی تاجیک را در پی داشته باشد. اما دیپلماسی قضایی، یکسویه اعمال شد و تاجیک نه تنها به ایران مسترد نگردید که راه واشنگتن را پیش پایش نهاده​اند.
دستگیری تاجیک -سفیر سابق ایران در اردن- در ارتباط با پرونده تهیه شده در زمینه کمک به خرید یک دستگاه دوربین دید در شب اروپائی جهت امور تحقیقی برای یک شرکت خصوصی تحقیقاتی بوده است که مقاصد سیاسی در پی آن بوده و او همواره این اتهام را رد کرده است.
وی پیش از این دو دو یادداشت به شرح روند این پرونده و مراحل بازداشت و حصرش پرداخته بود که در لینک​های زیر می​توانید آن را بخوانید:
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =