نصرت الله تاجیک

  در شماره نخست این مطلب نوشتم که اقداماتی که در شکل گیری این پرونده و نیز مشکلاتی که برای من پیش امده از جمله تهدید به مرگ در سلول زندان ، پنج مرحله حمله به منزل و ماشین و پنجسال حبس خانگی و داستانسرائیهای مطبوعات انگلیس که حتی بی بی سی نیز از آن در امان نمانده است با اتهام خرید یک دوربین تحقیقاتی برای یک شرکت خصوصی که اتفاقا" نسل دیگری از همان دوربین از سوی دولت انگلستان در سال 2005 یعنی یکسال پیش از شروع این پرونده به ایران داده شده بود همخوانی ندارد.

اخیرا" نیز سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به مصاحبه معاون وزارت امور خارجه ایران گفته است که این پرونده قضائی است لذا ادامه مطلب را برای آندسته از خوانندگان عزیزی که به این مطالب علاقه مند هستند و جهت قضاوت عمومی که ایا این پرونده یک روند قضائی است یا یک گروگانگیری محترمانه را شرح میدهم:

 1- اصل ماجرا که تا کنون احتمالا" مطرح نشده است و بنده نیز بعد از آزادی از زندان در تحقیقاتم به آن رسیدم اینست که در اوایل سال 1382 (2003 میلادی) که مقارن با اواخر ماموریت من در اردن می شود حسب نوشته های روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی دو نفر  از مجروحین انتفاضه دوم فلسطینی که برای معالجه به ایران رفته بودند بنامهای شادی جابر و جهاد ابراهیم الباشا در بازگشت به نوار غزه  دستگیر شده و ادعا کرده اند بنده بعنوان سفیر جمهوری اسلامی در اردن همراه با هشام عبدالرزاق  وزیر فلسطینی در امور دستگیر شدگان و ابو مهدی نجفی در همکاری با سپاه پاسداران در جریان عضو گیری هسته های حزب الله فلسطین برای تداوم انتفاضه بوده ایم[1].

 البته همه ماجرا از اساس بی پایه است و بنده هیچیک از افرادی که نام برده شده را نه دیده و نه میشناسم. ثانیا" در مورد صحت چنین مطالبی و اینکه آیا این افراد حتی در شرایط بازجوئی و زیر شکنجه این حرفها را زده  باشند شک و تردید بسیار وجود دارد. ولی بعد از آزادی از زندان و تحقیق وسیع اینترنتی به مطلب مهمی برخوردم. البته این مقدار اطلاعاتی است که باصطلاح کشف و در رسانه ها موجود است ولی بعید میدانم همه مطالب باشد.

 در این تحقیقات با استفاده از بعضی از جمله هایی که در نشریات خارجی و مخصوصا" نشریه نیوزویک بود مطلب جالبی را متوجه شدم:

الف- سایت Matthew A. Levitt : نامبرده کارشناس ضد تروریست اف بی آی بوده که ظاهرا" بعد از ترک این سازمان به عنوان مسئول ضد تروریست و مخصوصا" ایران در موسسه تحقیقاتی واشنگتن فعالیت میکند. وی گزارشی برای کمیته روابط بین الملل مجلس نمایندگان آمریکا در فوریه 2005 تهیه میکند که دقیقا" با متن مطالب مطروحه در روزنامه هماهنگی داشته و عینا" همان ادعا که در بالا ذکر شد در این گزارش هم آمده است[2].

 البته در تحقیقات بعدی متوجه شدم که این گزارش در همان سال 2003 توسط نامبرده تهیه شده و در بعضی نشریات آمریکائی هم چاپ شده است. نامبرده اخیرا" بعنوان نماینده وزارت خزانه داری امریکا در ارتباط با پرونده تحریم ایران فعال شده و مطالبی مینویسد و سفرهائی برای تشویق کشورها برای پیوستن به تحریم ایران انجام میدهد.

ب - سایت مجلس نمایندگان آمریکا: گزارشی که آقای لوی تهیه کرده در تاریخ 16 فوریه 2005 در اولین جلسه کمیسوین مشترک چندین کمیته مجلس یکصد و نهم آمریکا شهادت حضوری داده شده و عینا" گزارش مزبور طی شماره 36-109 در اسناد مجلس نمایندگان آمریکا ثبت شده است[3].

2. در اواسط سال 2007 که یکسال از شروع دستگیری و پرونده استرداد میگذشت بازهم اتفاقی در میان اوراق پرونده نزد وکلا به یاداشت سفارت آمریکا در لندن برخورد کردم که صراحتا" اعلام شده است که بنده در صورت استرداد به امریکا در قالب مبارزه با تروریسم محاکمه خواهم شد. این اولین سند رسمی در این مورد بود که رونوشتی از آن یادداشت تهیه و به سفارت دادم و درخواست کردم که از طریق وزارتخارجه انگلیس این مطلب پیگیری شود.

 تا سه ماه انگلیسیها منکر وجود چنین امری شدند. نهایتا" من از سفارت خواستم هم کپی این یادداشت را به آنها بدهند و هم یاداشت دیگری  که در متن این یادداشت به آن اشاره شده بود را بخواهند که ببینیم امریکائیها قبلا" چه درخواستی کرده بودند. از وکلا هم خواستم که در لایحه دفاعی دادگاه عالی به آن اعتراض کنند.

تحلیل من با اسفاده از قرائنی که داشتم از وجود چنین یادداشتی این بود که آمریکائیها که حکم دادگاه اولیه را به نفع خود گرفته بودند برای اینکه بعدا" مورد اعتراض و انتقاد قرار نگیرند که چرا با حکم استرداد خرید دوربین دید در شب محاکمه در قالب قانون مبارزه با تروریسم که قانون بسیار سختگیرانه تری است، صورت گرفته ؟

چنین یادداشتی را به یکی از بخشهای دوجانبه وزارت خارجه داده تا اسناد خود را تکمیل کرده باشند. وکلا معتقد بودند که احتمالا" این امر از سوی دادستانی که بعنوان نماینده دولت امریکا در پرونده های استرداد عمل میکند بوده و نوعی گمراهی دادگاه تلقی و مورد اعتراض هم قرار گرفت ولی دادگاه جواب قانع کننده ائی نداد. از آنجا که من نمیدانم جواب انگلیسیها به سفارت چه بوده بنابراین این احتمال وجود دارد که این یادداشت در حقیقت یک نوع فریب مقامات انگلیسی توسط دولت آمریکا و پنهان کردن واقعیت از آنان بوده است و یا خود انگلیسها هم در این ماجرا دخیل هستند.

3.در اوایل سال 2009 رونوشت نا مه ائی مبهم از وزارت کشور انگلیس برای وکلا رسیده بود که آن وزارت به دادستان آمریکا اعلام کرده بود که هیچ نظری در زمینه تماس آنها با وکلای من ندارند! بعد از چند ماه و در اواسط سال معاون دادستان آمریکا ابتدا یک مکالمه تلفنی با یکی از وکلای پرونده استرداد من داشته و میگوید اگر من حاضر به همکاری با سیستم قضائی آمریکا باشم و اطلاعاتی در مورد یک شهروند آمریکائی به آنها بدهم در صدور حکم من تخفیف قائل میشوند! بعد از مکاتبه وکیل با من گفتم اگر چه مکالمه ضبط شده است ولی درخواستشان را کتبی کنند من پاسخ میدهم.

 4.بعد از چند ماه ایمیلی به وکلا فرستادند که آنها هم برای من فرستادند که درخواست شده بود اگر من اطلاعاتی در زمینه یک شهروند آمریکائی باصطلاح گمشده در ایران دارم به آنها بدهم هنگام محاکمه من تخفیف در مجازاتم قائل میشوند. بعد از تحقیق متوجه شدم منظورشان همان مامور اف بی ای سابق است که میگویند آخرین بار در جزیره کیش دیده شده! در این مرحله هم به وکلا و هم سفارت که همواره در جریان این مطالب بوده است خواستم که اعتراض کنند که من هنوز حکم استردادم صادر نشده که چنین درخواستی آنها کرده اند. اولا" دخالت در حوزه قضائی انگلیس است و ثانیا" کاملا" نشان میدهد که این پرونده استرداد یک گروگانگیری برای حل آن پرونده کارشناس گم شده اف بی ای است.

5. یکی از مهمترین تحولات این پرونده انتشار اسناد ویکیلیکس در دو مرحله مربوط به این پرونده است . در میان این اسناد به دو سند برمی خوریم که ناشی از سیاست دلال منشانه و دوگانه انگلیسها نسبت به ایران بطور عام و پرونده استرداد بطور خاص میباشد. در سند اول[4] که در تاریخ 6.10.2009 و برای توجیه خانم کلینتون وزیر خارجه آمریکا در سفرش به انگلیس تهیه شده است به خوبی نشان میدهد که این پرونده نه تنها یک پرونده قضائی نیست بلکه کاملا" به روابط خارجی ایران و مخصوصا" مذاکرات ایران با گروه 1+ 5 ارتباط داردUK officials may also raise the issue of Nosratollah Tajik, former Iranian ambassador to Jordan, currently under arrest in the UK and awaiting extradition to the U.S... Tajik has exhausted all judicial appeals in the UK and all that stands in the way of the extradition is approval by the Home Secretary. Before approving the extradition, the UK wants to be sure the timing is right and will not interfere with our joint efforts through the P5+1 to engage with Iranسند دوم[5] که در تاریخ 1.8.2008 تهیه و اخیرا" در تاریخ 4.2.2011 روی سایت ویکی لیکس منتشر شده است (08LONDON2005) نکات جالبتری نسبت به سند قبلی دارد.

این سند نشان میدهد فردی بنام پالوف در سفارت آمریکا در لندن مسئول رهگیری مسائل مربوط به ایران است. در ملاقاتی که وی با خانم مارگارت تانگ مسئول میز روابط دوجانبه انگلیس و ایران داشته نکاتی از جانب مشارالیها در این سند ذکر شده است. در این سند نیز مانند قبلی بر تاثیر اجرای استرداد بر مذاکرات ایران و غرب تاکید شده و نکات دیگری همچون احتمال بهم خوردن و ارتباط کلیه روابط غرب و ایران و نیز در خطر بودن جان کارمندان سفارت انگلیس در صورت اجرای استرداد نیز آمده است.

در این سند آمده است که دولت انگلیس سعی دارد نسبت به پرونده استرداد آهسته تر حرکت کند تا اثری بر پرونده مذاکرات گروه 1+5 نگذارد. نکته جالب دیگری که در این سند آمده است اگرچه مقام انگلیسی اشاره به طی تمامی مراحل قضائی این پرونده میکند ولی کلا" این پرونده را یک مسئله در روابط دوجانبه میدانند که در صورت اجرا استرداد میتواند بر سایر جنبه های روابط ایران و غرب مخصوصا" پرونده هسته ائی اثر بگذارد.

این اسناد ضمن نشان دادن ماهیت سیاسی این پرونده بیانگر بی مایگی این جمله کلیشه ائی پرونده قضائی است که از سوی مسئولین انگلیسی دائما" مطرح میشود ولی دور نیست روزی که آنها باید پاسخگوی این رفتار غیر انسانی خود باشند و این است سیستم قضائی مستقل یکی از مدعیان دموکراسی!

===========

پانوشتها:

 [1] Iran actively recruits Palestinians for terrorist training in its camps as well. Israeli authorities had arrested two Palestinians, Shadi Jaber and Jihad Ibrahim Albasha, upon their return from Iran. According to the information they provided, the Iranian Committee for Aiding Wounded Victims of the Intifada had been working with Palestinians to find potential terrorist recruits among those wounded in what was then already 17 months of violence. Iran arranged for free travel, medical treatment and terrorist training for Palestinians who then returned to the Palestinian territories to establish terrorist cells. Among those involved in the recruitment drive, according to Albasha, were Iranian Ambassador to Jordan Nosratollah Tajik, PA Minister of Detainees and Freed Detainees Affairs Hisham Abdel al Razek, and senior Hezbollah operative Najafi Abu Mahadi. Additionally, Israeli authorities informed foreign diplomats in Israel in February 2002 that Iran had been transferring money to terrorists in the West Bank and Gaza for the purchase of weapons, and that terrorists affiliated with PA Chairman Yasser Arafat's own Fatah Tanzim militia had traveled to Iran for training. Meanwhile, Iran continued to play on the frustration and anger of Israeli Arabs via its Hezbollah and Palestinian proxies to collect intelligence on Israel and courier weapons and funds to terrorist cells.32

 [2] Iranian State Sponsorship of Terror: Threatening U.S. Security, Global Stability, and Regional PeaceTestimony of Matthew A. LevittSenior Fellow and Director of Terrorism Studies. The Washington Institute for Near East PolicyFebruary 16, 2005Joint Hearing of the, Committee on International Relations, Subcommittee on the Middle East and Central Asia, and the, Subcommittee on International Terrorism and Nonproliferation, United States House of Representatives

 [3] IRAN: A QUARTER-CENTURY OF STATE-SPONSORED TERRORJOINT HEARING BEFORE THE SUBCOMMITTEE ON THE MIDDLE EAST AND CENTRAL ASIA AND THE SUBCOMMITTEE ON INTERNATIONAL TERRORISM AND NONPROLIFERATIONOF THE COMMITTEE ON INTERNATIONAL RELATIONS HOUSE OF REPRESENTATIVES ONE HUNDRED NINTH CONGRESS, FIRST SESSION, FEBRUARY 16, 2005- Serial No. 109-36Printed for the use of the Committee on International Relations Available via the World Wide Web: http://www.house.gov/international-relationsU.S. GOVERNMENT PRINTING OFFICE WASHINGTON:For sale by the Superintendent of Documents, U.S. Government Printing OfficeInternet: bookstore.gpo.gov Phone: toll free (866) 512-1800; DC area (202) 512-1800Fax: (202) 512-2250 Mail: Stop SSOP, Washington, DC 20402-0001

 [4] http://cablegate.wikileaks.org/tag/UK_0.html  (31.11.2010: 23.54)

[5] http://www.wikileaks.ch/cable/2008/08/08LONDON2005.html

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =