با این لباس‌ها هنگام ورزش خنک بمانید

ایرنا نوشت: یک شرکت تولیدکننده لباس های ورزشی با استفاده از گرافن نوعی پوشاک ورزشی تولید کرد که می‌تواند بدن ورزشکار را خنک‌تر نگه ‌دارد.

هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی به ویژه مسابقات در سطح حرفه‌ای، گرما یکی از مسائل مشکل‌ساز برای ورزشکار است. با گرم شدن بدن، خون به سمت پوست می‌رود تا اقدام به خارج کردن گرما از بدن کند که این کار حجم خون رسیده به عضلات را کم می‌کند و در نهایت، روی عملکرد ورزشکار اثر منفی دارد. برای حل این مشکل، شرکت سور رانینگ (Soar Running) اقدام به تولید پوشاک گرافنی کرد.

پیش از این از گرافن برای افزایش استحکام ادوات ورزشی استفاده شده بود، اما این شرکت با چاپ گرافن روی لباس‌ها اقدام به خنک‌سازی بدن ورزشکار کرده است.

نکته جالب توجه در مورد گرافن برای تولید پوشاک، توانایی آن در انتقال گرما از یک مکان به مکان دیگر است. با چاپ گرافن روی جلیقه مسابقه، می‌توانید از نظر تئوری از هدایت گرمای گرافن برای جابجایی گرما از بدن استفاده کنید، در نهایت، دمای هسته بدن را کاهش داده و عکس‌العمل بدن برای دفع گرما کاهش می‌یابد.

اولین محصولی که از آزمایشگاه شرکت سور رانینگ به بازار عرضه کرده، جلیقه مسابقه‌ای است که گرافن روی آن چاپ شده‌ است. شرکت سور رانینگ اعلام کرده که آزمایشگاه این شرکت سه سال را صرف ساخت این جلیقه کرد.

یکی از چالش‌ها، یافتن بهترین راه برای چاپ گرافن روی پارچه بود و چه نوع پارچه‌ای به بهترین وجه آن را تکمیل می‌کند. شرکت سور رانینگ از ترکیب پلی استر و الاستن استفاده کرد. از آنجا که گرافن مانند یک مدار الکتریکی عمل می‌کند، این در مدار توانایی کاهش گرما را دارد.

این شرکت طراحی منحصر به فردی را برای چاپ گرافن روی این جلیقه‌ها به کار برد و با این کار موفق شد عملکرد کاهش دمای جلیقه را به ۵۰ تا ۲/۶۶ درجه فارنهایت برساند. در این طراحی از دو ساز و کار برای خنک‌سازی استفاده می‌شود: رسانایی و تبخیر. در واقع با رسانایی انتقال گرما بهتر صورت می‌گیرد و با تعرق و تبخیر، فرآیند خنک‌کردن بدن تکمیل می‌شود.

در آزمایشی که روی این فناوری صورت گرفت، یکی از استفاده کنندگان از سبک‌ بودن این جلیقه اظهار خوشحالی کرد و در ضمن گفت که هنگام استفاده از این پوشاک، در حین ورزش کمتر عرق می‌کند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1839797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =