نیمی از بودجه دولت از جیب ملت، چه اتفاق مبارکی قرار است برای ملت بیفتد؟

به حکایت آمار و ارقام  اعلامی از ناحیه مرکز آمار و بانک مرکزی کشور  بقرار اطلاع سهم درآمدهای نفتی در بودجۀ سال ۱۴۰۳به  نسبت به امسال، یعنی سال ۱۴۰۲، به هر دلیل کاهش یافته است.

بدین جهت دولت در بودجه تقدیمی به مجلس در نظر دارد تقریبا چیز معادل تقریبی ۲ برابر بیشتر از جیب ملت با عناوین مختلف مالیاتی، برداشت کند.
به بیان ساده و عوامانه، بر این اساس در سال ۱۴۰۳ بیش از نیمی از بودجه دولت در سال از درآمدهای مردم که همانا افزایش مالیات حقوق ،املاک، خودرو، حساب بانکی و......امثالهم باشد، تأمین خواهد شد.
گرچه مطابق اصول مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تاسی از کلام امیر مؤمنان حضرت علی (ع)تکلیف مردم در قبال دولت به ۳ اصل یا مورد و حق مردم بر گردن دولت به ۱۷۴ اصل یا مورد باز می‌گردد، اما صرفنظر از این مهم قاعده مرسوم در همه ممالک مترقی دنیا این است که مردم مالیات ده حقی از بابت تصویب و تایید و نظارت بر مصرف مالیات پرداختی خود دارند. در دولت آن را در جهت آسایش و رفاه و امنیت و بهداشت و ....خودشان هزینه نمایید. پس وقتی مردم خرج دولت را می‌دهند، دولت هم مطابق سلیقه مردم باید باشد. حال سوال نگارنده از دولت و مجلس انقلابی این است با این اعداد و ارقام سربه فلک کشیده در بودجه که قرار است از جیب ملت هزینه شود چه تغییراتی در شیوۀ حکومت‌داری و آرایش دخل و خرج حاکمان ایجاد می‌شود که به خواست و سلیقۀ مردم نزدیک‌تر شود؟ به صلاح و ثواب آنها باشد!؟
مالیات‌های گرفته شده در این چند سال اخیر به ریز صرف کدام امر از امور مردم و موجب ترقی و توسعه و رفاه آنها شده است.
آیا ماحصلی جز تورم و فقر و فلاکت چیز دیگر سر سفره مردم مشاهده شده؟

آیا بعد از اینکه دولت مالیات بیشتری از مردم گرفته به ملت این اجازه را میدهد که چگونه وکجا و کی و برای چه کسانی از محل مالیات مالایطاق آنها هزینه کند و یا اینکه چه مقامی را عزل و چه دلسوز را منسوب نمایند.
مردم همانند دیوان محاسبات بر مالیات پرداختی خود نظارت نمایند. در صورت تخطی بر خلاف اذن و اجازه آنها در مصرف مالیات ،متخلفین را به سزای اعمالشان برساند.
وقتی از زمین خشک نمی شود توقع گل داشت ،چگونه می‌شود از مردم فقیر توقع تامین نیمی از بودجه کشور از طریق پراخت انواع. اقسام مالیات داشت؟
این گونه مالیات گرفتن ماحصلی جز تولید و توزیع فلاکت بین مردم و بدبینی آنها به حاکمان خواهد داشت؟
ای کاش بقول ضرب المثل معروف"یک سوزن مالیات گیری به خودتان میزدید و یک جوال دوز مالیات دادن به مردم".

* حقوقدان و وکیل یار دادگستری

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1843472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راننده IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    167 2
    همش از جیب ملته به شماهم دروغ گفتن
  • امیر IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    176 1
    کجایید؟؟؟میخان کاری کنن که عین ۸۰ ملیون جمعیت بشن تحت پوشش کمیته امداد...یا واقعا بی عرضه و بی لیاقتن...یا واقعا دزدوکلاش...
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      24 0
      همون یا دومی درسته...
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    67 0
    درود
  • رهگذر IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    157 0
    مثل زمان قدیم داروغه بزارن توشهرراه بره مالیات بگیره فیلم رابینهودروببینن کاروکاسبیشون میره بالا به شرطی که اقایه نماینده اختلاسگر یارئس بانک پیدانشه همه روبجیب بزنه ببره اونوراب باشلوارک عکس بگیره
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    101 1
    حرف حق
  • ناشناس IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    138 0
    نمیدونم چرا این روزها همش کارتون رابین هود و داروغه ناتینگهام تو ذهنمه .
  • ناشناس IQ ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    165 2
    آقای بزرگوار این مجلس و دولت و حکومت به اسم اسلام سرپاشده اما هیچ حرکت واقدام این ها برابر با دین اسلام و حکومت اسلامی نیست .این آقایون به فکر خالی کردن بیت المال وجیب مردم بخاطر آیندکان خود هستن .وضع موجود مردم و مملکت گویا عملکرد این هاست .
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    88 2
    دولت ها، مالیات دقیق رو فقط از کارکنان خودشون می تونن وصول کنن و این خیلی خیلی بدهههههه
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    154 3
    چوب کشورهای عربی را مردم بیچاره ایران میخورند
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    125 6
    ای ماش فقط مالیات بود . باج دادن به افغانیها و حمایت و هزینه انها در ایران کمر ملت رو شکسته
  • فوزیه صفائی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    117 0
    نیمی از بودجه دولت از جیب ملت خوابی بیدار شو بودجه ۵۰ سال ایران از جیب ملت زده دزدان بی در پیکر علاده بودجه ۵۰۰ ساله جد وابادش از جیب ملت زده دزدان سرگردنه دلر ۷۰۰ در عرص ۱۰ سال شده ۵۱ تومان حساب کن ببین این پول به زمین وزمان جواب میده
  • حاجی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    99 2
    والله مردم باید محکم بایستند سر مسیری که دولت میرود. نمایندگان که با دولت شریک شدند. دولت جای خود تک تک ما مردم هم مسئول و پاسخگو هستیم در برابر خدا. کلکم را و کلکم مسئول
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    92 9
    من کارمند و کارگر پیش پیش مالیات چند برابری میدیم اونوقت طلافروشهای سراسر کشور برای یکسال هر کدوم 2.5 میلیون تومان ، دقت کنید دو و نیم میلیون تومان مالیات داده اند برای یکسال، هر طلافروش!!!!
  • م IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    34 2
    دوماه دیگه انتخابات برید رای بدید درسته میشه
  • رضا IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    39 0
    دولت رییسی هیچ اعتقادی به حقوق دادن به بازنشستگان ندارد و اگر مجبور نبود هیچ افزایشی را برای کارمندان و کارگران اعلام نمی کرد و تمام شعارهای این دولت فقط و فقط دروغ و برای انتخابات بود.
  • امیرمیرزایی0620115858 IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    10 5
    واقعاهیچ عدالتی نیست دولت فقط بفکرسرمایدارهست بنده تحت پوشش هستم معلولم هیچ درامدی هم ندارم باهمسایم که پنج تاخونه داره یک مغازه ماشین بهش معشیتی میدن اخ این انصاف انقلاب اسلامی هست تراکنشهای بنده راببینیدتراکنشهای بقیه راهم ببینیدخدای داریدجنایت درحق قشرضعیف جامعه میکنیدلطفایاپیگیری کنیدیااینوهم پرداخت نکنیدبنده مستاجرم چرانبایدباکسایکه چندتاخونه کشاورزی حقوق مغازه ماشین دارندفرقی داشته باشیم
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    16 0
    سالهاست که دولت ازجیب مردم به اسم مالیات یا چیزای دیگه میگیره کارتازه ای نیست گوشمون دیگه ازاین حرفا حرکات پره
  • ایرانی IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    2 52
    سلام اقای حقوقدان...... با عرض معذرت مرده شور مدرک شما را ببرد احتمالا یا رشوه ای و یا رانتی است اخه مرد نا حسابی وقتی در امریکا هر سال مقدار زیادی بودجه را به اسراییل میدهند و میگویند گور پدر ملت نا راضی و... در اروپا خصوصا در المان هم اینطور است چطور توقع داری در ایران که مردم اکثرا میلی به این چیزها ندارند و اطلاعات کافی هم ندارند..... شما این چرت و پرت ها را چرا مینویسی. خجالت دارد خوب که الان نزدیک 2ماه است مردم اروپا و امریکا سر دولت داد میزنند به اسراییل پول و اسلحه ندهید هیچ کس گوش نمیدهد که هیچ.... تازه ملت را به علت اعتراض در این مورد زندانی هم میکنند حتی نماینده کره و هنرپیشه ها را
  • ناشناس IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    12 14
    چرا ۵۰ درصد بودجه از جیب مردم افغانی ها را بیرون کنید همه مشکلات حل می‌شود را دولت از بیرون کردن افغان ها دریغ می‌کند به چه دلیل؟؟؟
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 32
    متاسفانه همین حرفهای عوامانه ، ساده و پوپولیستی خریدار داره. دریغ از یه اظهار نظر کارشناسانه درست و حسابی.
  • اکبر IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    27 0
    آفرین حرف حق و انتقاد بجایی بود .ما مردم اگر مطالبه گر و آگاه باشیم روزی وضعمون بهتر از اینها خواهد شد .
  • ناشناس IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    32 0
    غزه نیاز به بازسازی دارد. و آقای زاکانی اعلام آمادگی کرده برای بازسازی غزه.
  • محمد IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 30
    حرفهای مفت و عوام فریبانه. طرف حتی بلد نبود صواب رو درست بنویسه!