تصمیم ملی درباره آلایندگی ذوب آهن ضروری است/بخش کک سازی به جای دیگر منتقل شود

دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مجموعه آلاینده های غرب استان از سوی ذوب آهن به سمت اصفهان می‌آید نمی‌تواند مثل تهران که روی یک مخروط افکنه است خارج شود و در این گودی گیر می افتد؛ باید بخش کک سازی ذوب آهن که آلاینده ترین است به جای دیگر منتقل شود.

خاتون آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین اظهار کرد: خش کک سازی ذوب آهن که بیشتر آلودگی از آن قسمت است باید به جای دیگر منتقل شود، به لحاظ ساختار جغرافیایی اصفهان مانند کف یک کاسه در گودی قرار گرفته است و مجموعه آلاینده های غرب استان از سوی ذوب آهن به سمت اصفهان می‌آید و نمی‌تواند مثل تهران که روی یک مخروط افکنه است خارج شود و در این گودی گیر می افتد.

وی افزود: با بررسی مدل ریاضی آلودگی هوای اصفهان مشخص است که این آلودگی به صورت چرخه ای به دور این کاسه گود به نام شهر اصفهان می چرخد.

خاتون آبادی گفت: اگر قرار باشد این شهر تاریخی حفظ شود و آینه ای برای بازدیدهای بین المللی باشد باید به خودمان بیاییم و اصفهان را از آلودگی و فرونشست نجات دهیم.

تولید بیش از ۷۰ درصد فولاد کشور در شهری با موقعیت جغرافیایی نامتناسب

وی ادامه داد: منطقی نیست، بالای ۷۰درصد فولاد یک کشور در یک شهر که به لحاظ موقعیت جغرافیایی در فرودست واقع شده و متناسب این حجم آلاینده نیست، قرار بگیرد.

خاتون آبادی در تصریح عوامل آلاینده در اصفهان گفت: نیروگاه شهید منتظری با سوخت اغلب مازوت همچنین آلایندهای ذوب آهن و فولاد باعث شده شهر را به جای یک کمربند سبز یک کمربند دود زا احاطه کند.

وی ادامه داد: آلودگی ها وقتی از سمت غرب به شهر می‌رسد با حرکت چرخه ای نمی تواند خارج شود، اگر جریان قوی باد هم بوزد در نهایت این آلودگی به سمت شرق و مناطق محمد آباد جرقویه می رود و در روستاها که دنبال هوای خوب هستیم، شاهد تراکم هوای آلوده خواهیم بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید یک تصمیم ملی گرفته شود و دستورالعملی به ذوب آهن داده شود که سیستم اصلی تصفیه هوا را هرچند به بهای زیاد تامین کند، چراکه جان مردم گرانتر است؛ باید این دود سیاه و قرمز مخملی که از کک سازی ذوب آهن به وجود آمده متوقف شود.

وی با تأکید بر اینکه، مسئولان ذوب آهن اگر نمی‌تواند آلودگی را به وسیله فیلترهای صنعتی مهار کنند باید یک تصمیم اضطراری برای انتقال سیستم کک سازی به خارج از ذوب آهن اتخاذ کنند، بیان داشت: اگر یک سازمان تولیدی تولید درآمد می‌کند باید در کنارش برای مصون نگاه داشتن جان مردم از خطر نیز هزینه کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1846475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =