کشف جهان ناشناخته ماقبل تاریخ در جایی دور از انتظار/ عکس

دانشمندان در صحرایی بسیار دور افتاده آرژانتین در مکانی که هیچ جاده‌ای در آن وجود ندارد، دنیای عجیب و غریب جدیدی را برای علم پیدا کردند. اکنون می‌توانید این تالاب‌های اسرارآمیز و زندگی در حال شکوفایی درون آن را توسط ویدئوهایی که دانشمندان به کمک پهپادها گرفته‌اند، مشاهده کنید.

تینا مزدکی_در میان دشت‌های نمک سفید در بالای فلات پونا د آتاکاما، سیستمی از تالاب‌های مایل به سبز وجود دارد که جوامع وسیعی از باکتری‌ها به نام استروماتولیت‌ها را در خود جای داده‌اند که با گسترش، تپه‌های لایه‌ای ایجاد می‌کنند. این اکوسیستم منحصر به فرد ممکن است نگاهی اجمالی به زمین باشد، درست میلیاردها سال پیش، که موجودات اولیه برای اولین بار در سیاره ما ظاهر شدند.

به گفته یک زمین شناس و کاشف این اکوسیستم، این مرداب می‌تواند یکی از بهترین نمونه‌های مدرن از اولین نشانه‌های حیات روی زمین باشد. این برخلاف هر چیزی است که هر دانشمندی تا به حال دیده است. بسیار شگفت انگیز است که هنوز هم چیزهای تازه و غیر مستندی مانند این اکوسیستم را می‌شود بر روی سیاره زمین پیدا کرد.

کشف جهان ناشناخته ماقبل تاریخ در جایی دور از انتظار/ عکس

استروماتولیت‌های حفظ شده، برخی از قدیمی‌ترین شواهد حیات زمینی هستند، مانند سازه‌های فسیل شده ۳.۴۵ میلیارد ساله که در Marble Bar در غرب استرالیا یافت شده است. در آن زمان، میکروب‌های فتوسنتز کننده به نام سیانوباکتری‌ها این تپه‌های لایه‌ای را ایجاد کردند. حتی تا مدت‌ها بعد یعنی حدود ۲.۵ میلیارد سال پیش، مقدار قابل توجهی از اکسیژن از سیانوباکتری‌ها در جو زمین دیده نمی‌شد.

این محیط تازه کشف شده همچنین می‌تواند به این موضوع اشاره کند که سیاره بیابانی مریخ در زمانی که دنیایی معتدل و پرآب با دریاچه‌ها و حتی رودخانه‌های خروشان بود، در چه وضعیتی بوده است.

بیشتر بخوانید:

جای تعجب نیست که این تالاب‌های عجیب حداقل برای دانشمندان مدرن، ناشناخته مانده‌اند. محققان در حین اقامت در یک دهکده کوچک بیابانی مرتفع با جمعیت ۳۵ نفر، شواهدی از تالاب را در تصاویر ماهواره‌ای مشاهده کردند. ظاهرا آن‌ها مسافتی را رانندگی کردند و پس از آن پیاده رفتند و حتی در لجن نمک فرو رفتند تا در نهایت به توده‌های آبی مایل به سبز رسیدند.

منبع: مشیبل

۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1846723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =