فارس نوشت:

عبدالحلیم خدام در یک فایل صوتی منتشر نشده اعلام کرده که مخالفان دولت سوریه از چهل سال پیش تاکنون به شیوه های مختلف بدنبال ساقط کردن نظام حاکم هستند ولی نتوانسته اند موفقیتی در این زمینه کسب کنند.
"عبدالحلیم خدام" معاون اسبق رئیس جمهور سوریه از جمله افرادی است که تلاش کرد علیه نظام سوریه و سرنگونی آن کودتا کند ولی موفق نشد و ناگزیر به فرانسه گریخت و فعالیت های خرابکارانه خود را علیه بشار اسد در آنجا ادامه داد.

آنچه در ادامه می آید، متن یک فایل صوتی منتشر نشده است. ماجرا از این قرار است که یک نفر خود را به عنوان خبرنگار و همچنین از معارضان نظام بشار اسد معرفی کرده و با وی درباره موضوعات مختلف صحبت می کند. این فایل صوتی تاکنون منتشر نشده و خبرنگار اعزامی فارس در دمشق با همکاری نهادهای امنیتی سوریه به آن دست یافته که بخش هایی از آن را بصورت کامل منتشر می کند.

انتشار متن کامل این فایل صوتی بدلایل جزئیاتی که از سیستم های امنیتی و نظامی سوریه مطرح کرده، ممکن نیست اما بخش هایی که می تواند به آگاه سازی افکار عمومی از جریان معارضه سوریه و فعالیت های آنان کمک کند، بصورت کامل منتشر خواهد شد.

اسلام گرایان و اخوان المسلمین و احتمال به قدرت رسیدن آنها ، مخالفان نظام سوریه و نحوه مزدوری آنان،  حمایت ایران از سوریه، سقوط نظام سوریه و پیامدهای آنان ، احتمال حمله نظامی خارجی به سوریه، خاطراتی از دیدار حافظ اسد و صدام دیکتاتور مخلوع عراق، جزئیاتی از نخست وزیری سعد حریری، خاطراتی از دیدار با حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ، رابطه دستگاه های اطلاعاتی سوریه با ایران و نقاط سری و استراتژیک سوریه از جمله مواردی است که "خدام" در این فایل صوتی آنها را بیان کرده است.

از جمله نکات قابل توجه اینکه انتشار این فایل صوتی به هیچ عنوان به معنی تایید اظهارات وی در خبرگزاری فارس نیست و پیشاپیش از مخاطبان خود بدلیل الفاظی و تعاریفی که خدام در این فایل صوتی بکار برده پوزش می طلبیم اما به حیث اینکه خبرگزاری فارس قصد دارد یک روایت ایرانی از تحولات سوریه را منتشر کند، بی تردید انتشار متن این فایل صوتی برای آگاهی از فعالیت های جریان معارضه سوریه مفید است.

موضوع مکالمه : معارضان بشار اسد و نحوه مزدوری آنان

اوضاع سوریه در حال حاضر چگونه است؟
خدام: اوضاع خوب است ولی بدلیل سکوت محافل عربی و بین المللی اوضاع در این کشور دردناک است.

آقای خدام ما شنیدیم که سکولارهای سوریه در فرانسه تشکیل جلسه داده اند. محتوای این نشست و نتایج حاصل از آن چه بوده است؟
 نتیجه این نشست این بود که سکولارها خواستار برقراری یک نظام سکولار در سوریه هستند، یعنی خواستار جدایی دین از حکومت هستند و برهمین اساس می خواهند که دموکراسی در کشور برقرار کنند. در همین زمینه یکی از این افراد نزد من امد و به او گفتم که کشور در حال فروپاشی است و شما دارید در رابطه با سکولار بودن و یا دینی بودن نظام حاکم بحث می کنید؟ این مسائل بزرگترین ضربه را به کشور وارد می کند، ما باید ببینیم که چگونه می توانیم سوریه را نجات دهیم و چگونه می توانیم نظام حاکم را ساقط کنیم. زیرا که پرداختن به چنین مسائلی ما را از اصل مسئله دور خواهد کرد.
حقیقت این است که مشکل کوتاهی ملت سوریه و یا کوتاهی انقلاب در این شکور نیست بلکه بطور اساسی مخالفان دولت سوریه از چهل سال پیش تاکنون بطرق مختلف بدنبال ساقط کردن نظام حاکم هستند ولی نتوانسته اند موفقیتی در این زمینه کسب کنند. در حال حاضر نیز احساس کرده اند نظام حاکم سوریه در آستانه فروپاشی است، با یکدیگر به رقابت پرداخته اند و با برگزاری کنفرانس ها یا تشکیل شورای انتقالی و چنین اقداماتی قصد در دست گرفتن قدرت را دارند. این در حالی است که مسائل جاری در داخل سوریه نه ارتباطی به چنین مسائل خارجی دارد و نه با این کنفرانس ها و ارتباطات خارجی مرتبط است.
 
به نظر شما و پس از رصد واقعیت موجود آیا معارضان سوریه واقعاً بخشی از ساختار سیاسی این کشور محسوب می شوند یا اینکه بدنبال منافع خود هستند؟ با توجه به تحولاتی که در سوریه در جریان است، به نظر شما انقلاب سوره به کدام سمت خواهد رفت؟
 بله معتقدم که اوضاع دارد به سمت خشونت حرکت می کند و در نتیجه این احتمال وجود دارد که حامی از خون در سوریه به راه افتد زیرا زماینکه خشونت در کشور حاکم شود، هر یک از تندروها در جهان عرب و اسلام به سمت سوریه گرایش پیدا خواهند کرد و با استفاده از عناوین رنگینی  چون مبارزه با استبداد و ظلم در پی تحقق اهداف خود برخواهند آمد. شکی نیست که در چنین شرایطی وحدت ملی سوریه بیش از هرچیزی تحت الشعاع قرار خواهد گرفتو این مسئله بسیار خطرناک است.
مسئله دوم اینکه آنها درک کرده اند که خشونت در سوریه محدود نخواهد شد بلکه به لبنان ، اردن، عراق و دیگر کشورهای منطقه تعمیم خواهد یافت.
 
این روزها شاهد هستیم که مدام مطرح می شود عراق پس از مدت کوتاهی قدرت خود را باز می یابد یعنی بعد از 5 سال به همپیمانی سوریه، ایران و ترکیه به یکی از قدرت های مهم اقتصادی در مطنقه تبدیل خواهد شد و این امر برای منطقه خلیج فارس و بطور کلی برای جهان عرب یک خطر حقیقی محسوب می شود . نظر شما چیست؟
من بارها گفته ام که تحولات به شکلی منفی در تمام دنیا در حال گسترش است، چه کسی فکر می کرد که شیعیان ایران روزی در مقابل آمریکا بایستند ، امروز تمام کشورها بدنبال منافع شخصی خود هستند و ملت سوریه چه با نظام و چه علیه نظام در نهایت به یک گرایش ملی و میهن پرستانه خود را برادر یکدیگر می دانند و این مسئله در نزد این ملت بارها به اثبات رسیده است.51 261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    7 3
    عبدال حلیم خدام هم شده مثل مسود رجوی که ارزو به گور میره
  • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
    6 1
    عبدالحلیم منافق سوری تیرت به سنگ خورد دیدی که امریکا برگشت وغلطی نکرد