هشدار اتحادیه اروپا به تضعیف تعادل مذهبی و اماکن دینی مسیحیان در اورشلیم

مبلغ نوشت: بر اساس بیانیه مشترک نماینده اتحادیه اروپا در اراضی فلسطین، الکساندر اشتوتزمن، همراه با روسای نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در اورشلیم و رام الله، شهرک سازی تعدادی از پروژه‌های برنامه ریزی شده در داخل و اطراف شهر قدیمی اورشلیم، وضعیت بسیاری از اماکن مقدس و تعادل مذهبی موجود را تهدید می‌کند. 

به گزارش «مبلغ» به نقل از ردنا اتحادیه اروپا به تازگی نسبت به تأثیر طرح‌های شهرک سازی بر اماکن مذهبی مسیحیان در اورشلیم و تضعیف تعادل مذهبی موجود در شهر هشدار داد.

بر اساس بیانیه مشترک نماینده اتحادیه اروپا در اراضی فلسطین، الکساندر اشتوتزمن، همراه با روسای نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در اورشلیم و رام الله، شهرک سازی تعدادی از پروژه‌های برنامه ریزی شده در داخل و اطراف شهر قدیمی اورشلیم، وضعیت بسیاری از اماکن مقدس و تعادل مذهبی موجود را تهدید می‌کند.

روسای نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در اورشلیم و رام الله در شرق بیت المقدس روز دوشنبه با نمایندگان بسیاری از کلیساهای مسیحی واقع در کوه زیتون در این شهر دیدار کردند.

در بیانیه مشترک آمده است: «این پروژه‌ها شامل گسترش پارک ملی در کوه زیتون و طرحی برای ساخت تله کابین در قلب اورشلیم تاریخی است.» وی هشدار داد: «پیگیری اجرای این طرح‌ها می‌تواند تأثیرات زیان‌باری بر اماکن مقدس، مسیرهای زیارتی و توانایی جوامع بیت‌المقدس برای بقا داشته باشد و همچنین تهدیدی جدی برای موقعیت ویژه بیت‌المقدس و همچنین قدس در همزیستی مسالمت آمیز بین هر سه دین توحیدی در اورشلیم باشد.»

در بیانیه مشترک آمده است که «اتحادیه اروپا خواستار حفظ وضعیت موجود، از جمله اماکن مقدس مسیحیان، به عنوان جایگاه و شخصیت ویژه اورشلیم و شهر قدیمی آن است و حرمت اماکن مقدس آن باید حفظ شود.»

طرح‌های تسویه حساب

مقامات رژیم صهیونیستی اخیراً طرحی را برای گسترش «پارک ملی» در کوه زیتون و مصادره زمین‌های کلیسا در این منطقه اعلام کرده‌اند.

این مقامات چند روز پیش تصمیم خود را مبنی بر تخلیه ۳۰ خانواده از خانه‌هایشان در منطقه باب المغاربه نزدیک شهر قدیمی و مصادره زمینی که خانه‌ها در آن ساخته شده است به مساحت ۸.۷ دونم (معادل ۸۷۰۰ متر مربع) برای هدف ایجاد ایستگاه برای تله کابین اعلام کردند. تله کابین از بیت المقدس غربی شروع می‌شود و به کوه زیتون می‌رسد و از آنجا به منطقه دروازه مغربی نزدیک دیوار براق می رسد که یهودیان آن را دیوار غربی یا دیوار ندبه در مجاورت مسجد الاقصی می‌نامند. تیرهای تله کابین در زمین‌های فلسطینی ساخته شده است که برخی از آنها متعلق به کلیسا است.

رژیم صهیونیستی اعتراض فلسطینیان به گسترش پارک ملی و تله کابین را رد کرده بود. این اعتراض اتحادیه اروپا به شهرک سازی صهیونیست‌ها در حالی صورت گرفته که در جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه تا کنون طبق آمار مقامات فلسطینی ۵۴مسجد به طور کامل تخریب شده‌اند و ۱۱۰ مسجد دیگر به شدت آسیب دیده‌اند.

در حملات سال ۲۰۱۴ رژیم صهیونیستی به نوار غزه نیز بیش از ۲۰۰ مسجد به صورت کلی و جزئی آسیب دیدند. در تمام این موارد اتحادیه اروپا که ظاهرا اتحادیه مسیحیان است، نسبت به تغییرات در بافت مذهبی و تخریب اماکن مقدس اعتراضی نکرد.

بیشتر بخوانید:

وزیر اسپانیایی: اتحادیه اروپا با اسرائیل در نسل‌کشی غزه همدست است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1848452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =