درگیری با کشورهای حاشیه خلیج فارس بر سر جزایر سه‌گانه در سال ۱۳۷۹/ دانشگاه آزاد در کردستان عراق تأسیس شد؟

شرق نوشت: هاشمی رفسنجانی در پنجم دی سال ۷۹ از دیدار با جاسبی، کمال خرازی و حضور در مراسم افطاری سیاسی نوشته‌ است

متن کامل خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد.گفت،کُردهای بارزانی عراق، خواسته‌اند که شعبه‌ای از دانشگاه آزاد اسلامی را در شهر اربیل تأسیس‌کنیم. گفتم، آیا شرایط مناسب را دارند؟ در مورد احتمال مطرح‌شدنش برای انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کرد. آقای [حسین] صادقی، [مدیرکل خلیج‌فارس وزارت‌خارجه]، سفیر قبلی‌مان در امارات آمد. در مورد ضرورت ایجاد همدلی بین جناح‌ها و تلاش برای رفع مشکلات کشور، مطالبی داشت.

آقای کمال خرازی، وزیر امور خارجه آمد و از مشکلاتش در انجام مسئولیت وزارت خارجه گفت؛ عدم هماهنگی مسئولان و تفاوت‌نظرها با نظرات رهبری را مشکل اساسی گفت. برای نمونه در مورد عراق و افغانستان که سیاست متناقض وجود دارد؛ از یک طرف با اصل حاکمیت طالبان و صدام مخالف‌اند و از جهت دیگر برای کم‌کردن مزاحمت آنها، [باید] مماشات‌کنند. مشکل با پاکستان، به خاطر مسائل افغانستان، جدی‌تر شده است و مشکل با کشورهای آسیای میانه و به‌خصوص کشورهای ساحل بحر خزر، به‌خاطر تشدید مشکلات حقوقی خزر، چشم‌انداز حل در آینده نزدیک ندارد. با کشورهای جنوب خلیج فارس هم به خاطر جزایر [سه‌گانه ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک] و نیز حضور نیروهای بیگانه به دعوت آنها، مشکل داریم. وضع‌مان با ترکیه هم خوب نیست و کشورهای اروپایی هم با وضع جدید آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور] که حرف‌های گذشته‌اش را پس‌گرفته و عجز او برای پیگیری اهداف‌اش مشخص شده، به دولت کمی بی‌اعتماد شده‌اند؛ به‌خصوص فرانسه که روابط‌مان به سوی تیرگی می‌رود و انگلیس و آلمان، در مسیر تیره‌ترشدن روابط‌اند؛ به خاطر محاکمه شرکت‌کنندگان در کنفرانس برلین و محاکمه یهودیان ایران و با آمریکا هم که وضع‌مان به همان نحوه سابق مانده و مسئله فلسطین را هم به پای ما می‌نویسند. روی‌هم‌رفته بُریده است و امیدی به موفقیت در عرصه‌های جهانی ندارد.

افطار، میهمان آقای [علی] آقامحمدی، [عضو مجمع تشخیص مصلحت و معاون سیاسی سازمان صدا و سیما] بودیم. جمعی از دوم‌خردادی‌ها بودند. آقای هادی غفاری که اخیراً به زیارت عتبات عراق رفته است، از اوضاع بسیار بد اقتصادی و سیاسی عراق گفت و اینکه هر دینار عراقی، با پنج ریال ایران معامله می‌شود.

۲۱۹۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1853324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =