قصه تغییر نام ابومسلم و این پرسش بی جواب که چرا پس از 30 سال یادشان افتاده؟

فدراسیون از بی پولی می نالد و بعد به اندازه 2 هواپیمای پر ، مهمان دعوت می کند مشهد مقدس تا جشن اخلاق برگزار کنند. جشن بگذارند که همان 5 یا 6 نفری که هر سال تنها از میان همه فوتبالیست های مان می توانند لوحی و سکه ای در اختیارشان بگذارند را روی سن ببرند و بگویند فوتبال ما اخلاقگراست ؛ و حالا فدراسیون اسناد زیادی برای این اخلاقگرایی دارد که هر پولی را خرج برندگان اخلاق گرفتهکرده ، به ازایش  پای اسناد مالی را برندگان جوایز هم امضا کردند و هم انگشت زدند تا آن سیاهه انگشت نما امروز سند اخلاقگرایی ما باشد.
فارغ از این نمایش اخلاقگرایی که مشخص نیست آیا همان برندگان جوایز اخلاقش اگر خود در شرایط آزمون قرار بگیرند ، تاب تحمل جو ورزشگاه را دارند و با اخلاق می مانند ، نکته دردناک تر کشفی بود که با بیش از سی سال تاخیر ، جناب آقای علیپور انجام دادند. اینکه ابومسلم قاتلی بوده خونخوار و نسل کشی هایش در ایر ان باستان ، کم از مغول ها نداشته . اینکه باید نام ابومسلم عوض شود.اینچنین کشفی در مشهد الرضا (ع) البته چندان جدید نیست . همین دو سال قبل شورای شهر و شهردار محترم شان پی بردند ایرج میرزا شاعری بوده «هجوگوی» که 30 سال به اشتباه ، نام خیابانی در این کلانشهر مذهبی را یدک می کشیده. پس یکباره تصمیم به تعویض نامش گرفتند . حتما آشی پختند و نذری کردند و بعد نام خیابان را به رسم سنت تغییر نام کودکان ، به «جلال آل احمد» تغییر دادند.  کسی هم نپرسید بزرگواران یعنی در این سی سال ، هیچ وقت از خود نپرسیده بودید این شاعر چه اشعاری داشته؟ آیا هیچ کدام تان یکبار برای محض اطلاع ، نام ایرج میرزا را جست و جو نکرده بودید مثلا در کتب ادبیات معاصر ایران؟
حالا دو سال پس از آن اتفاق ، باشگاه ابومسلم مشهد ، در شب عید غدیر ، ضیافتی می گذارد و برای مولودی خوانی یک مداح سرشناس را دعوت می کند. مداح محترم گلایه ای تاریخی را طرح می کند و  حرف های او تازه تاریخ صدر اسلام را پیش چشم جناب علیپور تداعی می کند . او به خونخواهی از ابومسلم بر می خیزد. اصلا شما راست می گویید آقای علیپور. همه آنچه از ابومسلم گفتید را می پذیریم اما کاش این سوال را برای مان پاسخ دهید که در این 30 سال گذشته آیا هیچ یک از مسئولان فرهنگی فوتبال ما تورقی در تاریخ اسلام نداشته تا بداند ابومسلم خراسانی چه جنایت کاری بوده؟ ادو دهه قبل از شما را می گوییم یک روحانی در فدراسیون نبوده اما جنابعالی که از زمان ریاست محمد دادکان یعنی یک دهه کامل در فوتبال مسئولیت فرهنگی داشتید چرا به خاطر نمی آوردید که ابومسلم چنین خونخوار و جنایتکار بوده؟ چرا یکدهه گذاشتید چنین مفسده ای در لیگ باشد و تبلیغ شود؟ به راستی گناه این کوتاهی را چطور جبران می کنید؟

4141
شما که داعیه پاکسازی فوتبال را دارید ، چرا ده سال روزه سکوت گرفته بودید ؟ حالا چه پاسخی برای اذهان عمومی دارید که این کم کاری تان را جبران کند؟
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 6 IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    43 73
    پرسپولیس سرور 6 تاییها
    • قرمز IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
      19 32
      6 تاییها را بیش از این اذیت نکنین . 38 سال حالشون را گرفتیم بسه .
  • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    50 4
    عزیزان حتمأ داستان مسجد شاه را شنیدین دیگه ........
  • هرمز IT ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    107 4
    بابا اینا واقعاً شدن!!! چهل ساله اسم تیم ابومسلمه! یه تیم محبوب مردمی که همه مشهدی ها به همین اسم می شناسنش اونوقت می گه اسمشو عوض کن!! حالا خوبه طرف بخش هایی از ایران رو از زیر یوغ خلفای اموی آزاد کرده!
    • بدون نام IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
      55 1
      همینطور پیش بره اسم ایران هم بدلیل اینکه مال دوران شاهان خونخوار؟؟؟؟هست عوض میشه و به بهشت یا فدک تغییر نام پیدا خواهد کرد تا بتوانیم جای ژاپن و آمریکا را در دنیا بگیریم و قدرت اول و آخر دنیا شویم
  • ش ش 6 تاییها IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    22 44
    علی کریمی....علی دایی
  • بدون نام MY ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    82 3
    حالا اگر این رو من بعنوان نظر نوشته بودن عمرا خبرآنلاین پخش میکرد.
    • بدون نام SE ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
      28 0
      متاسفانه خبر آنلاین،نظراتی که یه کم به ضررش باشه منتشر نمی کنه
  • بدون نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    32 0
    اسمشو عوض کردن اما همه به نام همون بلوار ايرج ميرزا ميشناسن
  • 6 تاییها IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    23 29
    اسم استقلال را هم عوض کنه بزاره 6 تاییها !!!!!!!!!!!!!!!
  • اتابک IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    9 0
    عوض بشه خوب نیست
  • اتابک IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    21 11
    علی دایی ...علی دایی ....علی دایی
  • خراسانی IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    41 1
    در مشهد این چیزها کم نیست . نماد فلکه زد را بعد از 30 به بهانه طاغوتی بودن برداشتند. نمادهای دیگر را هم برداشتند. زیبایی را از شهر گرفتند. نقاشی های شاهنامه ای را پاک کردند. درختان را هم کندند و میدان شهدا را بدل به یک محیط سیمان و سنگ کردند. فقط مانده ام چرا دیر از خواب بیدار می شوند.
  • مهدی IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    42 0
    علیپور به خاطر این کارش باید منشوری بشه
  • علی IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    31 0
    خبر آنلاین عزیز تر از جانم خیلی خوشحال شدم وقتی دیدم مه این مقاله شما دقیقا بر گرفته از نکات ریزیه (این سی سال کجا بودین ..... بلوار ایرج میرزا ....... ) که دقیقا 2 روز پیش من به عنوان نظر برای شما ارسال کردم تو آرشیو نظرات سانسور شده حتما موجوده ولی شما هرگز اون رو تو بخش نظرات نگذاشتین . الان هم این مطالب رو نفرستادم که تو بخش نظرات بذارین فقط می خواستم ببینم که اگه عیبی داشت نظرم چرا خودتون استفاده کردین و اگه نداشت چرا سانسور شد این هم ایمیل من خیلی ممنون از سایت بسیار خوبتون aliriahi93@yahoo.com
  • بدون نام IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    16 9
    شیمیزو تو جام حذفی برد . . .
  • بدون نام US ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    49 1
    نام خیابانی در مشهد هم ابومسلم است! مجرم شد 2تا.
  • توسی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    47 2
    تاریخ در معرض تحریفه!! ابومسلم باید ابومسلم بماند وگرنه ایندگان مارانخواهند بخشید
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    53 0
    بايد به اين آقاي عليپور گفت: رند عالم سوز را بامصلحت بيني چه كار؟ كار ملك است آنچه تدبير وتأمل بايدش! من نميدونم در كدام فدراسيون فوتبال برروي اين كره خاكي يك روحاني تكليف تعيين ميكنه؟! برادر من هركسي را بهر كاري ساخته اند.متأسفانه تخصص كه هيچ، تعهد هم به معني وبي مفهوم شده!
  • یک نفر IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    27 0
    ابومسلم بنا بر مطالب ویکیپدیا گویا فردی بوده است با نسب ایرانی که در اواخر حکومت بنی امیه از ضعف ایشان استفاده نموده و حکومتی را در قسمتی از ایران تشکیل داده است ولی با روی کار آمدن عباسیان بوسیله ایشان از بین رفته است. البته این طور که معلوم است ایشان مسلمان بوده است ولی من متوجه نشدم قیام وی انگیزه مذهبی داشته است یا خیر. حال شما بگویید ربط نام ابومسلم به فوتبال چیست؟ به نظر من ربط این مساله در اینجا است که چون ابومسلم در تاریخ اهل خراسان معرفی شده است، بودن نام وی بر روی این تیم هویت و خواستگاه این تیم را نشان میدهد و لاغیر. گرچه نام ثامن هم همین کارکرد را دارد ولی این نام وجه مذهبیش چربش بیشتری دارد و برای یک تیم فوتبال ثقیل خواهد بود. در کل باید سعی شود هر تیمی برای خود هویتی داشته باشد
  • nill IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    53 0
    یه موقعی هم گیر داده بودن به اسم کرمانشاه و اسمشوعوض کردن گذاشتن باختران ولی اخرش فهمیدن که این فقط یه اسمه.
  • فرزاد IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    26 0
    آقايون تو سی سال گذشته احتمالا" 1- داشتن مشکلات مردم رو حل می کردن حالا بعد از حل مشکلات مردم ياد اين فاجعه افتادن 2- احتمالا" رفته بودن گل بچينن 3-داشتن حساب می کردن ببينن 3000 ميليارد چند تا صفر داره 4- مشغول خرج کردن پولای جام جهانی 2006 بودن
  • محمود CH ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    17 0
    اینها چی رو به موقع فهمیدن که این دومیش باشه؟بازم جای شکرش باقیه که30 سال عقب اند اگه 60 سال بعد این تصمیم رو می گرفتن چی؟
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    5 1
    آقای علی پور! where is the money?