دکتر رسول جعفریان گفت: ابومسلم به رغم آن که یک شخصیت بزرگ تاریخی است اما هرگز یک ایرانی وطن دوست نبوده است.

بدنبال انتشار برخی خبرها در مورد تغییر احتمالی نام تیم ابومسلم خراسان، خبرنگار خبرآنلاین در گفت وگوی کوتاهی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول جعفریان ، دیدگاه وی را در باره هویت تاریخی ابومسلم سوال کرد.

این کارشناس تاریخ اسلام گفت:صرفا از باب اطلاع جوانان عزیز و وطن دوست و اسلام خواه عرض می کنم که ابومسلم با اینکه شخصیتی مهم در تاریخ ماست و حرکت او موجب شد تا دولت اموی از میان برود اما دو مشکل اساسی دارد.نخست این که او هیچ گاه یک ایرانی وطن دوست نبود و تنها عاملی در دست شماری از قبایل عربی خراسان بود که دوست داشتند امویان سرنگون شده و حکومت دست شاخه دیگری قرار گیرد. در این ماجرا از ایرانیان به عنوان ابزار استفاده شد و بس.

دوم آن که ابومسلم هیچ گاه یک شیعه علوی نبود بلکه شیعه عباسی بود که به امامان معصوم خیانت ورزید و جانب عباسیان را گرفت، عباسیانی که اندکی بعد پس از تسلط بر امور هم او را کشتند و هم امامان معصوم را.

دکترجعفریان همچنین گفت:ابومسلم در آدم کشی نیز فردی حرفه ای بود و بر اساس منابع متقن تاریخی شمار زیادی از مردم خراسان و نواحی دیگر را کشت. او قیام شیعی شریک بن شیخ را هم سرکوب کرده وی و یارانش را به قتل رساند.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: بر اساس دلایل متقن تاریخی، ارزشی ندارد که مردم شریف خراسان که امام رضا (ع) میهمان آنهاست و مسلما دلش از ابومسلم خون است، از این نام حمایت کنند و آن را روی تیم محبوب و دلخواه خود بگذارند.خراسانیان می‌توانند نامی را برگزییند که سمبل خراسان بزرگ و یادآور ادب و فرهیختگی باشد. پوریای ولی(اهل خوارزم)، رودکی، فردوسی و هزاران چهره دیگر که خراسان با نام آنان شناخته می‌شود.

17 43

کد خبر 185055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    46 11
    با سلام خدمت استاد جعفریان. اولا در مورد حذف یا تغییر نظر در مورد یک شخصیت یا رویداد تاریخی نمی توان از ابزار یا دیدگاههای امروزی بهره برد چرا که هر کس یا رویدادی زاییده ی زمان خود است.مثلا شما برای ابراز وابستگی ابومسلم از واژه ی وطن استفاده کرده اید که خودتان می دانید این واژه مربوط به دوران معاصر است و حمل بر همه ی زمانهای تاریخی نمی گردد. از طرف دیگر اگر بخواهید تشیع و یا طرفداری از ائمه را ملاک قرار دهید این نیز مناسب نیست چرا که امام صادق ع نیز با وجود شیعیان بسیار در خراسان اقدام به قیام ننمود و روایت مشهور « اگر به تعداد آنها طرفدار داشتم قیام می کردم به همین موضوع اشاره دارد .بنابراین برای نقد موضوعی باید به شرایط زمانی نگریست هرچند مطمئن نیستم که این گفته ی شما کامل درج شده باشد.
    • سعید IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
      7 9
      امام صادق (ع) و هیچ امامی قبل از امام مهدی (عج) قصد قیام نداشته اند. ابومسلم زیدی و تابع و شیعه امام صادق (ع) نبود. بنا به اقوالی اندکی حب برخی منافقین شهیر صدر اسلام را نیز در دل داشت.
    • سعید IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
      3 8
      نظر من این است که ساخت یک چنین سریال پر هزینه ای هیچ موضوعیتی نداشت زیرا که نه اون یک شخصیت ملی ناب و مثال زدنی بود و نه سابقه و سیاهه روشن و خالصی از تشیع او در دست است. نمیدانم با این همه موضوع ایرانی و اسلامی چرا با این همه هزینه به سراغ ایومسلم رفتند! شاید برای اینکه بخش بخش گزیده آن را برای گزارش های خبری و چسباندن آن به وقایع روز استفاده کنند!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    58 6
    حاشيه جديد ايران ! ابومسلم . چون ورزش خط قرمز ندارد . 3000 ميليارد رفت ولي آخرش چي شد ؟
  • بدون نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    15 4
    گفته‌اند که ابراهیم پیش از آنکه ابومسلم را گسیل کند، به او گفت: ای عبدالرحمان، تو از ما اهل بیت هستی «اِنّکَ رجُلً مِنّا اهل البیت» و سپس سفارش کرد که بایمانیان نیکو رفتار کند و با ایشان باشد، چه قیام جز به یاری آنان به جایی نرسد، اما به ربیعه بدگمان باشد و در کار مضریان نیکو بنگرد که ایشان دشمنان خانگی هستند و هر که را از آنان که دربارة او بدگمان است، بکشد و اگر توانست در خراسان یک تن عرب زبان برجای نگذارد و حتی از کشتن بچه‌ای که دربارة او بدگمان است، درنگذرد و دیگر آنکه با سلیمان بن کثیر مخالفتی نکند (یعقوبی،۲/۳۴۲؛ طبری،۷/۳۸۴-۳۸۵، العیون، ۱۸۴؛ مقریزی، المقفی،۴/۱۳۶، النزاع،۹۵-۹۶).
    • سعید IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
      5 6
      ابراهیم دیگر کیست؟ یعنی ابراهیم دیگر کیست که از جانب خود ابومسلم را از اهل بیت میداند! ضمناً از کی تا بحال تاریخ طبری و بعقوبی و ... از منابع عقیده شیعه شده اند که مرجع اینچنینی میدهید!؟
  • امیر IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    27 5
    یه زمون که ابومسلم خوب بود! اسم مدرسه ابتدایی من هم ابومسلم بود.
  • امیر IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    41 5
    یه زمون که ابومسلم خوب بود! اسم مدرسه ابتدایی من هم ابومسلم بود.
    • nashenas IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
      10 0
      اسم مدرسه من هم امیر علیشیر نوایی بود....ولی حالا اسمشو عوض کردن...
  • عاشق ايران US ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    3 17
    تازه داريد عاقل ميشيد.
  • علی PL ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    28 1
    اگر ایشان راجع به میرزا کوچک خان هم نظری داشتند حتما چاپ کنید.
  • بهزاد IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    26 4
    این رییس گرامی هنوز نمی دونه که پوریای ولی اهل شهرستان خوی یکی از شهر های آذربایجان - غ هستش ؟ شاید اظهار نظرش در مورد ابومسلم هم جای بحث داشته باشد؟
    • بی نام A1 ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
      2 0
      چی میگی استاد ابرورو بردی پوریا از طوابع مروه
  • س IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    42 1
    بنده شنیده ام که ابومسلم در حفظ زبان و ادب فارسی تلاش زیادی کرده است و حتی میگویند اگر وی نبود ما الان عربی با هم صحبت میکردیم و کار وی را خدمت بزرگی به ایران میدانند.دوستان عالم به علم تاریخ و ادبیات لطفا راهنمایی کنند.
  • رهگذر IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    41 2
    مسئله ای که از دید این کارشناس تاریخ شما تعمدا جامانده؛ این هست که حرکت ابومسلم و تاثیرش بر شرایط سیاسی آن زمان اولین حضور ایرانیان بود و نهایتا مقدمه ای شد بر حضور مقتدر ایرانیان در نظام سیاسی آن زمان و نهایتا چندین سال بعد منجر به تشکیل اولین حکومت ایرانی در کنار خلفای عباسی شد.
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    40 2
    عوام فریبی جدید از نوع علیپور بر انحراف ذهن مردم از اختلاسهای فوق میلیاردی از زمان قتل ابومسلم تا قتل گریبایدوف و از زمان حرام شدن مادام العمر دخانیات و تنباکو!!!! تا زمان حاضر که البته چقدر هم اجرا شد!!!!!!!!
  • بدون نام SE ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    37 5
    آره تو راست میگی تنها مشکل این مملکت اسم ابومسلم است
  • امیر خراسان IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    42 5
    من میگم یهویی بگیم اصلا وطن پرستی برای ایرانیان ممنوع! این جوری راحت تریم که! دیگه صغرا کبرا چنیدن هم نداره!
  • سعید قائدی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    42 6
    می خواهید اسمی را عوض کنید ایرادی ندارد اما به مفاخر تاریخی چرا غیر اصولی و غیر علمی می تازید.فردا این ابومسلم محجور در وطن می شود افغانی و یونسکو تکریمش می کند و بعد اقایان شیون برپا می کنند که ایرانی است واز ماست و...
  • بدون نام IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    59 7
    شما از کجا میدونی امام رضا دلش از ابومسلم خون است؟ آخه چرا از اهل بیت خرج میکنی برادر من؟
  • بدون نام IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    67 4
    فقط میخوان سر ملتو با این بحثای بیخودی گرم کنن که مسائل اساسی یادمون بره. من جوون مشکلی با اسم یک شخصیت یا تیم ندارم بجای این حرفا بیکاریو هزار مشکل دیگه مارو حل کنین
    • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
      17 1
      عزیز دل چرا سیاه نمایی میکنی که بیکاری! بر اساس امارگیری اخیر ، بیکار به کسی میگن که در هفته یکساعت کار نکنه . اگه شما در هفته یکساعت توی خانه کمک مادرت کنی یا تعمیری انجام بدی که یکساعت بیشتر طول بکشه شاغل محسوب میشی... برو خدا را شکر کن که شاغل محسوب میشی دیگه سیاه نمایی هم نکن که دشمن سوء استفاده میکنه!
  • رضا IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    18 3
    برای رسول جعفریان متاسفم ,من کارشناس ارشد تاریخم و گویا حاج رسول یادش رفته که ما تا سال 910 هجری همه سنی شافعی و حنفی بودیم نه شیعه . ابو مسلم میهن پرستی بزرگ بود که با استفاده از فضای آن روز و ضدیت با حاکمیت اموی به حمایت از عباسیان برخاست تا استقلال ایران را اعاده کند. تیم ابو مسلم هویت خراسان است و خراسانیان نباید اجازه دهند چند نفر بی سواد سوار بر موج قدرت هر کاری دلشان خواست انجام دهند.
  • جعفر IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    10 3
    آقای رسول جعفریان در روایت تاریخ ابو مسلم امانتداری نکرده بلکه به عمد از بیان برخی نکات بسیار مهم در خصوص ابو مسلم که سردار نامدار ایرانی است خودداری کرده. ایشان چرا در باره قتل ابو مسلم و علل آن بدست منصور ملعون حرفی نزده است؟ آقای جعفریان برای شما برازنده نیست که بخو اهید تاریخ را تحریف کنید مگر آنکه بخو اهید......