چراغ سبز روسیه به لابی‌های یهودی آمریکا / حرف‌های لاوروف علیه حماس چه معنایی دارد؟

اظهارات لاوروف می‌تواند وجهه بین المللی حماس را در سطح محدودی تحت تاثیر قرار دهد. چون وجهه خود روس‌ها هم به شکلی نیست که در افکار عمومی جهان به آن اهمیتی داده شود. پوتین و نتانیاهو هر دو این روزها به دلیل جنگ‌هایی که در آن درگیر هستند، منزوی شده‌اند. بنابراین تاثیری که حرف‌های شخصی مانند لاوروف ممکن است روی افکار عمومی جهان بگذارد محدود است. با این حال احتمالا این حرف‌ها برای جلب نظر غرب و لابی‌های یهودی آمریکا به مسکو بیان شده است.

مهسا مژدهی: موضع‌گیری شدید لاوروف علیه حماس موجی از سوالات را در مورد رویکرد روسیه به جنگ میان حماس و اسراییل و حملات وحشیانه به غزه به‌راه انداخته است. لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه ای که با شبکه روسیه ۲۴ داشت، گفت اهدافی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از جنگ غزه اعلام کرده، در خصوص از بین بردن حماس به عنوان یک گروه نظامی و اصولاً به عنوان یک سازمان، شبیه غیرنظامی کردن (باریکه غزه) است. این بسیار شبیه اهداف ما در اوکراین است... ما باید مراقب تاریخ مشترک خود با اسرائیل و قبل از هر چیز، مبارزه با نازی‌ها باشیم. این چیزی است که حقیقتاً ما را از نظر تاریخی متحد می‌کند.

به نظر می‌رسد ادعاهای لاوروف علیه گروه حماس بی ارتباط با جایزه یک نویسنده مشهور روس نباشد. هفته گذشته ماشا گسن، روزنامه‌نگار و نویسنده روسی-آمریکایی که وضعیت غزه را با محله‌های یهودی نشین در دوران آلمان نازی‌، مقایسه کرده بود، موفق به دریافت جایزه‌ ادبی مهمی در آلمان شد. این مراسم پیشتر به دلیل اظهار نظر او درباره جنگ اسرائیل و حماس به تعویق افتاده بود. اما در نهایت ماشا گسن با اینکه رژیم صهیونیستی‌ها را به نازی‌ها تشبیه کرده بود، توانست جایزه را ببرد. او گفته بود نوار غزه مثل یک محله یهودی نشین در یک کشور اروپای شرقی است که توسط آلمان نازی اشغال شده است. در مسکو ماشا گسن یک نویسنده نامطلوب به حساب می‌آید که به ارائه مطالب نادرست درمورد ارتش روسیه متهم است.

از آنجایی که جنگ میان حماس و اسراییل و بمباران غزه توجه جهانی را از جنگ اوکراین و روسیه برداشته است، این اتفاق برای پوتین یک‌ خوش‌شانسی به‌حساب می‌آید. در حال حاضر دیگه عملیات‌های تازه روس‌ها در اوکراین در اهمیت بسیار پایین‌تری در مقایسه با کشته‌شدن بیش از ۲۰ هزار نفر در غزه، متزلزل شدن قدرت در تلاویو و بحران کشتی‌های باری در دریای سرخ دارد. در ابتدای شروع بحران در غزه، روسیه تلاش کرد با وجود رابطه نزدیک با تلاویو رویکرد محافظه‌کارانه‌ای را در پیش بگیرد. برخی از ناظران در ابتدا معتقد بودند نزدیکی مسکو به تهران و کشورهای عربی و نیاز او به ارتباط با کشورهای خاورمیانه در وضعیتی که مسکو تحت تحریم است باعث این رویکرد شده. اما گفته‌های اخیر لاوروف در تازه‌ای را در روابط بین اسراییل و روسیه باز کرده است.

در خبرآنلاین با قاسم محبعلی کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد اظهارات وزیرخارجه روسیه به گفتگو نشسته‌ایم:

چراغ سبز روسیه به لابی‌های یهودی آمریکا/ حرف‌های لاوروف علیه حماس چه معنایی دارد؟

لاوروف: اهداف نظامی ما در اوکراین و اسرائیل در غزه، یکسان است!

لاوروف قدرت آمریکا را تمام شده ارزیابی کرد

پوتین به آمریکا پیام داد که ایران متحد ما نیست

مسکو و تلاویو روابط دیرینه و صمیمانه‌ای دارند. اما روس‌ها پس از وقایع هفت اکتبر هیچ‌گاه به‌طور علنی از عملکرد اسرائیل در غزه حمایت نکرده بودند. علت گفته‌های لاوروف علیه گروه حماس را در چه می‌بینید؟

روس‌ها با اسراییلی‌ها از دیرباز روابط گسترده‌ای داشته‌اند و این روابط در سال‌های اخیر بین پوتین و نتانیاهو گسترش پیدا کرده بود. اما اینکه روس‌ها تغییر موضع داده باشند، ممکن است برای این باشد که بخواهند حمایت لابی‌های غرب را احتمالا با توجه به اختلافاتی که در اروپا و امریکا وجود دارد به خود جلب کنند. آنها عملیات خود را در حال حاضر می‌خواهند به‌حالت تهاجمی در بیاورند و به همین دلیل به حمایت لابی‌های امریکا و جمهوری‌خواهان نیاز دارند. آنها می‌خواهند در غرب هم برای خود پشتوانه‌ای داشته باشند تا عملیات‌های خود را در اوکراین شدت ببخشند و توجیحی برای آن داشته باشند.

آیا این صحبت‌ها می‌تواند در وضعیت حماس تغییری ایجاد کند یا روسیه بخواهد در شورای امنیت سازمان ملل رفتاری متفاوت با قبل از خود نشان دهد؟

نه من فکر نمی‌کنم این موضع گیری تاثیر عملی داشته باشد. در شورای امنیت قطعنامه‌ای را روس‌ها مطرح کرده بودند که وتو شد و در بقیه قطعنامه‌ها آنها رویکردی مانند آمریکا داشتند. به‌نظر نمی‌ رسد که روسیه خواسته باشد تا در این حوزه تغییری بدهند. ممکن است در باطن مواضع را تغییر داده باشند اما فکر نمی‌کنم این رویکرد تازه روسیه تاثیری در میدان برای حماس یا اسراییل داشته باشد.

روسیه خود درگیر بحران در غرب است و کشورهای جهان به دلیل حمله به اوکراین؛ این کشور را سرزنش و تحریم کرده‌اند. اما ایا اظهارنظر شخصی مانند لاوروف و به میان کشیدن نام نازی‌ها می‌تواند تاثیری بر وجهه حماس در فضای بین‌المللی بگذارد؟

این گفته‌ها می‌تواند وجهه بین المللی حماس را در سطح محدودی تحت تاثیر قرار دهد. چون وجهه خود روس‌ها هم به شکلی نیست که در افکار عمومی جهان به آن اهمیتی داده شود. پوتین و نتانیاهو هر دو این روزها به دلیل جنگ‌هایی که در آن درگیر هستند، منزوی شده‌اند. بنابراین تاثیری که حرف‌های شخصی مانند لاوروف ممکن است روی افکار عمومی جهان بگذارد محدود است. با این حال احتمالا این حرف‌ها برای جلب نظر غرب و لابی‌های یهودی آمریکا به مسکو بیان شده است.

311312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1854842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    روسیه غیر قابل اعتماد است.مقامات ومسئولان جمهوری اسلامی در روابط با روس‌ها تجدید نظرکنند روس‌ها هیچ فرقی با آمریکاییها ، انگلیسی‌ها وصهیونیستها ندارند.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      تا دیروز می گفتید حماس واسخ روسیه حمله کرده چی شد پس؟؟
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      به روسوفیل ها بر خورد نظرات رو دستکاری کردن
    • علی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      پدافند هوایی روسیه در سوریه با هماهنگی صهیومیست ها عمل نکرد تا شهید رضی سردار مظلوم ما ترور شود ..روس ها هیچ گاه قابل اعتماد نیستند.
    • افشین IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      چجوری هیچ فرقی ندارند؟؟ آیا انگلیس و آمریکا که دائم در حال کمک به گروههای تجزیه طلب و تحریم ایران هستند با روسیه یکی هست؟؟ چرا توقع دارید کسیکه با ما دوست هست باید با دشمنان ما دشمن باشد؟؟ مکر ما کریمه را بعنوان خاک روسیه شناخته ایم؟؟ قرار نیست که روسیه با دشمنان ما دشمن و با دوستان ما دوست باشد. البته مسئولین باید به روسیه تفهیم کنند که ایران برگی برای بازی برنده روسیه نیست و از خطوط قرمز ما نباید عبور کند که اینکار بخوبی در حال انجام هست.
  • تاری IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    چوب دوسر طلا شتر سواری دولا دولا نمیشه
    • ناشناس IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      برای غربیها و غربکداها میشه؟؟ چهل و اندی سال هست که غربیها علنی بما و دوستان ما حمله میکنند‌ . آنوقت شما توقع داری که روسیه بابت رفاقت با ما با دیگران دشمن شود؟؟ این که منطقی هست؟؟
  • رضا IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    کشتار وسیع انسانهای بیگناه و غیر نظامی در سطح بین المللی اگرچه در ظاهر قباحت داشت با جنایات اخیر اسراییل این قباحت هم از بین رفت حالا روسیه مقامات جنایت کار روسیه با خود اندیشیده اند جهان در مقابل جنایات اسراییل ساکت ماند پس ما هم میتوانیم در اوکراین همین جنایت را انجام دهیم.موشکباران مناطق مسکونی اخیر هم در همین راستاست.
  • همشهری IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    پوتین در حرف شریک ایران و در عمل طرف اسرائیل است ، نمونه بارز آن بمباران سوریه و عمل نکردن ضد هوایی روسی است ، در سر بزنگاهها مواضع زد ایرانی میگیرد و با کارت ایران منافع خود را تامین میکند ، نمیدانم دولتمردان ما چه زمانی میخواهند متوجه دو دوزه بازی روسها شوند.
    • ناشناس IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      والا توقع شما خیلی زیاد هست. نمیدانم چرا همین توقعات را از دوستان غربیتان ندارید؟ همه کشورها در جهت منافع ملی خودشان قدم بر میدارند و قرار نیست بخاطر کشوری با کشور دیگر مشکل دار بشوند. ضمنا جنگنده های اسراییلی از آسمان لبنان و یا دریای مدیترانه موشک شلیک میکنند که زدن موشکها با سامانه های آس ۴۰۰و اس۳۰۰ که موشکهای چند میلیون دلاری دارند مقدور نیست و این موشکها باید با سامانه های کوتاه برد خود سوریه هدف قرار بگیرند که همیشه چند درصد از دست پدافند فرار میکنند‌ . اما اینکه توقع شما تا حد جنگیدن بخاطر ما بالا رفته هم جای تعجب دارد. اینهمه تلاش برای بر هم زدن روابط با روسیه فقط از غربکدایان خیانتکار بر می آید.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    روس های کمونیست به هیچ چیز پایبند نیستند و هرجا که منافعشان در میان باشد فرمانشان را می پیچند
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      8 37
      دولتمردان!!!!
  • ناشناس IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    روسها هیچ موقع دوست ما نبوده ونخواهند بود ایران اگرهدفش تقویت نیروی هوایی بود به هدفش رسید الان باید کم کم با روسیه فاصله بگیرد ازقدیم گفته اند دوری ودوستی ایران باید یک رابطه متعادل اقتصادی با روسیه داشته باشد وروابطش را با غرب وکشورهای عربی باز سازی کند
  • محمد DE ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    چند سال قبل وقتی معامله قرن اتفاق افتاد تحلیل گرها گفتند که طبق این توافق امنیت اسراییل را امریکا به روسیه داده و کشورهای خاورمیانه را به نوع جدیدی بین خود تقسیم کرده اند و از این به بعد ایران سهم امریکاست و ..... کمی دور از باور بود اما امروزه که دیده میشود روسیه روز به روز از ایران دورتر میشود و به عربها و تورکیه نزدیک و نزدیکتر شده این تحلیل را واقع بینانه و آگاهانه به ما نشان میدهد
  • محمد DE ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    چند سال قبل وقتی معامله قرن اتفاق افتاد تحلیل گرها گفتند که طبق این توافق امنیت اسراییل را امریکا به روسیه داده و کشورهای خاورمیانه را به نوع جدیدی بین خود تقسیم کرده اند و از این به بعد ایران سهم امریکاست و ..... کمی دور از باور بود اما امروزه که دیده میشود روسیه روز به روز از ایران دورتر میشود و به عربها و تورکیه نزدیک و نزدیکتر شده این تحلیل را واقع بینانه و آگاهانه به ما نشان میدهد
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    37 16
    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
  • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    غرب و شرق هردو استعمارگرند بیشترین جمعیت یهودی که از دیگر کشورها به اسراییل ساخته دست انگلیسی‌ها رفتند از روسیه بودند.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    قابل توجه روس گدایان وطنی !!! عشاق روسیه و پوتین !!!
  • محسن IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    جز روسیه کی برای ما مونده که بریم سمتش
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    شریک دزد ورفیق غآفله که میگن ! همینه ؟!
  • محمدی IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    معنی این است روسیه در این چنگ ذینفع است وخودش حماس را به حمله تشویق کرده
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    صدرحمت به امریکا
  • نا شناس GB ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    امریکا خیلی از روسیه قابل اعتماد تر است
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    مهمتر از حماس این یک پاتک به تهران هست
  • یعقوب IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    جهان اسلام برای بازدارندگی محکم و قوی در برابر امپریالیسم شرق و غرب باید برنامه مدون داشته باشد
  • حسن IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    فراموش نکنیم پدر اسرائیل " عرب" یعنی( انگلیس میباشد که البته الان وارث ان در جهان امریکا میباشد ) و مادر اسرائیل " روسیه و شوروی سابق" میباشد ! اگر تاریخ جمعیتی از لحاظ اسکان ادیان و اقوام را بدانیم انوقت متوجه سخن " روسیه مادر اسراییل یا یهود" خواهیم شد ! در گذشته و قبل از تشکیل کشور اسرائیل اکثر جمعیت یهود در اروپا و انهم خصوصا در روسیه بود و الان بیشتر جمعیت حال حاضر اسرائیل و خصوصا دهه اول تشکیل ان از روسیه و شوروی سابق مهاجرت کردند و باعث قوام جمعیتی و نیروی انسانی اسرائیل را تشکیل دادند ! لذا ان افراد و کشورهای مسلمانی که فکر می کنند برای مبارزه با اسرائیل می توانند به روسیه تکیه و روی حمایت این کشور سرمایه گذاری و امید داشته باشند سخت در اشتباه هستند ! و این مسئله در آخرین جنگ اتحاد عرب با اسرائیل و آمریکا " جنگ رمضان" ثابت شد و لذا ابتدا انور سادات و بعد اردن شاه حسین اینرا متوجه شدند و از روسیه و شوروی انزمان فاصله و جدا شدند ! اصلا اجبار صلح اجباری فلسطینی ها توسط عرفات با بگین اسرائیل بعد از همان صلح ناچاری " انور سادات و اردن شاه حسین و مناخیم بگین اسرائیل بود ! کافی
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    وقتی مسکو اس۳۰۰هاش خاموش باشه ویک شلیک درحمله های هوایی درسوریه نداشته باشه حریم هوایی سوریه راحت نقص بشه عزیزان ما کشته بشن خوب معلومه تواین چند ساله یه شلیک نداشتن .روسیه مثل ترکیه هیچکدام قابل اعتماد نیستن
  • ناشناس IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    برای روس ها، منافع شان مهمه، یه زمانی منافع اش اقتضا کند همچون برادر بغل ات میکنن، و در جای دیگه، بخاطر منفعت شان، چنان زیرپا مثل آشغال، له ات میکنه، که اونوقت میفهمی چه کلاهی سرت، گذاشته.این دوران ها مگه دوران خوش خیالی و ببو شدنه.
  • ناشناس IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    روسیه کار خلافی نکرده نظر خودش رو داده ما خیلی خوش خیالیم زود عاشق دلباخته یکی میشویم داغ ... با یک کشمش سردی با یک مویز گرمی . صحبت منافع هست نه عاشق چشم ابرو ما کاسه داعتر از آشیم اونا با سیاستهای دو پهلو با ما بازی میکنند
  • م الف IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    امریکا،روسیه،چین منافع خود را در جنگ خاورمیانه بدست می آورند و خاموش شدن این آتش محال است فقط کور سوی امیدی در تلاش یمن در بستن باب المندب دیده میشود و تبلور این نور به تغییر موضع ایران در بستن تنگه هرمز بستگی دارد
  • علی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    روسیه شریک دزد و رفیق قافله امیدوارم ایران هم مثل خودشون در حرف و عمل باشه و حواسش به این روسی ها باشه
  • بهلول IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    به جای گفتن مرگ بر آمریکا باید بگیم مرگ بر روسیه عوضی
  • سلیمانی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    جنگ غزه بنفع روسه ک تمام اروپا بفکر اسرائیل میباشد واز اکراین حمایت کم کردن