زیباترین عکس‌هایی که جیمزوب در ۲۰۲۳ از فضا انداخته‌است/ عکس

همشهری‌آنلاین نوشت: تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا امسال تصاویر فوق العاده‌ای گرفته است. در این مطلب بهترین تصاویر فضایی منتشر شده طی ۱۲ ماه گذشته گردآوری شده است.

عکس‌های فضایی سال ۲۰۲۳ از جمله حلقه غول پیکر در اطراف اورانوس یخی و رحم پنهان راه شیری و درخشان‌ترین ابرنواختر را چشم‌ها را به خود خیره کرده است.

حلقه‌های اطراف اورانوس

زیباترین عکس‌هایی که جیمزوب در ۲۰۲۳ از فضا انداخته‌است/ عکس

ناسا در ماه دسامبر، تصویر خیره کننده‌ای از اورانوس را به نمایش گذاشت که درخشندگی فوق العاده‌ای در تاریکی فضا داشت.

زیباترین عکس‌هایی که جیمزوب در ۲۰۲۳ از فضا انداخته‌است/ عکس

این عکس نسخه به روز شده از عکسی است که در اوایل سال ۲۰۲۳ منتشر شد، اما با «پوشش طول موج» جدید که جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد. نمای واضح از حلقه‌های اورانوس را می‌توان از نکات برجسته این عکس دانست. در بیشتر مواقع، این سیاره از نظر کسانی که آسمان را رصد می‌کنند یک نقطه آبی بدون حلقه است.

رَحِم راه شیری

نطفه ستاره‌ها اینجا شکل می‌گیرند

این عکس ۵۰۰هزار ستاره عظیم از کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد که به صورت متراکم با رنگ آبی درخشان در کنار هم قرار گرفته اند. این عکس به طور خاص مرکز کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد که در آن ستاره‌های جدید در فضایی شبیه یک بطن یا رحم فضایی شکل می‌گیرند.

درخشان‌ترین اَبَرنواختر

ابرنواختری در همسایگی کهکشان ما

رصدخانه JWST با دوربین فروسرخ نزدیک خود (NirCam) عکس‌هایی با کیفیت از بقایای درخشان‌ترین ابرنواختر ۴۲۰ سال گذشته گرفته است.

در ماه سپتامبر، عکس‌های جدیدی از ستاره‌ای که ۳۶ سال پیش تبدیل به ابرنواختر شد با جزئیاتی که قبلاً دیده نشده بود، فاش شد.

این ابرنواختر ۱۹۸۷ A نام دارد و در فاصله ۱۶۸ هزار سال نوری از زمین، در ابََر ماژلانی بزرگ (کهکشانی در همسایگی کهکشان راه شیری) قرار دارد.

کمربندهای سیارکی

امتداد ۱۴ میلیارد مایلی کمربندها

در ماه مه، تصویری از ستاره جوان و درخشان فومالهات منتشر شد که دارای کمربندهای سیارکی غیرمنتظره است. شما می‌توانید کمربندهای «تودرتو» را ببینید که تا حدود ۱۴ میلیارد مایل امتداد دارند. آن‌ها اولین عکس از کمربند سیارکی هستند که خارج از منظومه شمسی ما گرفته شده اند.

عکاسی ۳۰ ساعته

عکاسی از این بخش از فضا ۳۰ ساعت زمان برده است

گرفتن این عکس خیره کننده به وسیله تلسکوپ فضایی جیمز وب بیش از ۳۰ ساعت طول کشید.

این عکس نشان می‌دهد که ۳ کهکشان به هم می‌رسند تا یک «مگا-خوشه» به نام هابل ۲۷۴۴ یا خوشه پاندورا را تشکیل دهند. این تلسکوپ نوردهی طولانی کهکشان‌ها را با استفاده از ابزار NIRCam خود ثبت کرد.

دومین و چهارمین کهکشان دوردست که تا به حال مشاهده شده است در منطقه‌ای از فضا به نام خوشه پاندورا کشف شده اند.