به نام اصلاح‌طلبان؛ به کام ابراهیم رئیسی /«سودِ حضور» چهره های اصلاح طلب در جلسه با رئیس دولت، به حساب کدام طرف واریز می‌شود؟

جمیع شرایط نشان می دهد جلسه رئیسی با چهره های سیاسی بیشتر جنبه تبلیغاتی در فاصله باقیمانده تا انتخابات مجلس داشته است و حضور برخی از چهره های سیاسی خاصه اصلاح طلبان در این نشست، به بردشت تبلیغاتی از سوی دولتی ها کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر دوشنبه جلسه‌ای با حضور فعالان سیاسی و حزبی و ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برگزار شد؛ جلسه‌ای که برای نتایج آن نیازی به پیش‌بینی‌ نیست؛ چرا که رویکرد سیاسی دولت معروف به «دولت پایداری»، قرار نیست با چنین جلساتی تغییر کند.

ذوق زدگی حامیان دولت و رسانه هایشان

این جلسه بیش از آنکه نتیجه‌ای روی زمین داشته باشد، بیشتر زمینه بهره‌برداری سیاسی برای دولت را مهیا کرد. چنانکه بعد از این جلسه رسانه‌های حامی دولت یکپارچه اقدام به انتشار مدح و ثنای دولت و سعه صدر آن کردند که حتی با منتقدان خودش هم جلسه می‌گذارد و حرف‌های آنان را می‌شنود!

پیشنهاد مجید انصاری به رئیسی برای لغو قانون انتخابات /کنایه تند پزشکیان به پرونده سازان /اعتراض کواکبیان به حدادعادل با صدایی بلند!

روزنامه هم میهن: همه سران احزابی که با رئیسی جلسه داشتند، مجموعا نماینده ۵۰۰ هزار نفر نبودند

به غیر از رسانه‌های زنجیره‌ای هوادار دولت، برخی حساب‌های کاربری خاص در شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌هایی از این جلسه، از نشستن «اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و دولتی‌ها» دور یک میز، سر ذوق آمدند و این جلسه را ستودند.

اول به آمار رجوع کنید، بعد توئیت بزنید!

در یکی از این موارد، مدیرعامل خبرگزاری دولت، ایرنا، در توییتی نوشت: «شخصیت‌های سیاسی که هیچ، در دوره‌ای وزرا هم آرزوی دیدار با رئیس‌جمهور را داشتند ولی وقت دیدار به آنها داده نمی‌شد». این ادعا در حالی از سوی مدیرعامل رسانه اصلی دولت مطرح می‌شود که حسن روحانی تا سال ۱۳۹۸، ۷ بار با چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا دیدارهایی مشترک یا جداگانه داشته است.

اما در طرف دیگر، در شبکه‌های اجتماعی انتقادات زیادی از حضور فعالان سیاسی مخالف و منتقد دولت شد. آنها معتقد هستند که چنین جلساتی با این دولت نه تنها فایده‌ای که ندارد، بلکه زمینه استفاده تبلیغاتی و رسانه‌ای را برای دولتی‌ها فراهم می‌آورد.

تفاوت در رفتار و عمل دولت

به عبارت دیگر، دولت با طراحی چنین جلسه‌ای در آستانه انتخابات، سعی در بی‌طرف نشان دادن خود در جریان برگزاری انتخابات پیش‌رو دارد؛ اما حرکات و سکنات دولت چیزی غیر از این را نشان می‌دهد؛ کما اینکه وقتی بخشنامه جنجال‌برانگیز معاون سیاسی سابق وزیر کشور منتشر شد، مجتبی توانگر نماینده نزدیک به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، این موضوع را «فراتر از یک بخشنامه اداری» دانست و حتی آن را «حلقه‌ای از یک زنجیره سازمان یافته علیه مجلس و دخالت دولت در انتخابات» معرفی کرد.

به نام اصلاح‌طلبان؛ به کام ابراهیم رئیسی /«سودِ حضور» چهره های اصلاح طلب در جلسه با رئیس دولت، به حساب کدام طرف واریز می‌شود؟

جایگاه ویژه آقاتهرانی در دیدار با رئیسی/خاطره دولت احمدی نژاد زنده شد

به غیر از این، چیدمان جایگاه دعوت‌شدگان، خود نگاه میزبان به افراد و جریاناتی که آنها را نمایندگی می‌کنند، روشن می‌کند. در این نشست یمین و یسار رئیسی دو چهره‌ای بودند که یکی به لحاظ فکری و خط مشی نزدیک به پایداری است و دیگری از چهره های نزدیک به این طیف سیاسی.

سمت راست رئیسی احمد وحیدی وزیر کشور نشسته بود که این روزها شهروندان با دیدن حجاب‌بان‌ها و پیامک‌های توقیف خودرو بابت حجاب به یاد او می‌افتند؛ چرا که وقتی از وحیدی سوال شد حجاب‌بان‌های داخل مترو با مجوز چه نهادی از مردم عکس و فیلم می‌گیرند گفت که نیازی به مجوز ندارند؛‌اما چندی بعد بخشنامه محرمانه‌ای با امضای خودش منتشر شد که در آن مشخصا دستور حضور چنین افرادی را داده بود.

سمت چپ رئیسی هم مرتضی آقاتهرانی رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری تکیه بر صندلی زده بود؛ همان صندلی و جایگاهی که در زمان عهده‌دار بودن استاد اخلاق کابینه محمود احمدی‌نژاد، وقتی در جلسات هیات دولت حضور داشت، می‌نشست.

اگر نشستن وزیر کشور در کنار رئیس کابینه عادی باشد، نشستن رئیس شورای مرکزی یک تشکل سیاسی تندرو در کنار رئیس دولت، بنظر نمی‌رسد که عادی باشد و نشان از نگاه ویژه دولت به این تشکیلات سیاسی دارد.

نقض ادعا با عدم دعوت از رئیس یک جبهه سیاسی

از سوی دیگر در حالی که دولتی‌ها در تبلیغات وسیعی که دارند مدعی حضور همه احزاب و فعالان سیاسی در این جلسه هستند اما نقض این ادعای مبلغان دولتی، عدم دعوت از آذر منصوری است؛ رئیس جبهه اصلاحات که از تیر ماه این سمت را بر عهده دارد. اگر سمت و جایگاه منصوری در حزب اتحاد ملت فاکتور گرفته شود، او در حالی به این جلسه دعوت نشده که جبهه اصلاحات مخرج مشترک تقریبا تمامی تشکل‌ها و احزاب اصلاح‌طلب است و به نوعی لویی‌جرگه اصلاحات است. با وجود آنکه رئیسی مدعی نقدپذیری و داشتن آستانه تحمل بالاست، دعوت نشدن آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

رئیسی هنوز شکست ۹۶ را فراموش نکرده است

ابراهیم رئیسی در سخنانش مدعی شده که «دولت نقدپذیر است». او در ادامه با زبان کنایه درباره رسانه‌های منتقد دولتش صحبت کرده و گفته «امروز برخی از روزنامه‌ها صبحشان شب نمی‌شود که اگر ۶-۷ تا حرف حسابی و تیتر و سوتیتر و سرمقاله و صفحه فلان و سرویس و اینها نزنند. اما ما نسبت به کسی شاکی نشدیم».

رئیسی که گویا هنوز شکست در انتخابات ۱۳۹۶ را از یاد نبرده، مانند سخنرانی‌های دیگرش، به خصوص سخنرانی‌های چند ماه اخیرش، نیش و کنایه‌ای را نثار حسن روحانی کرد: «دیگران که ادعای آستانه تحمل می‌کردند اما ما حالا در عمل داریم آستانه تحمل(نشان می‌دهیم)».

اما این ادعا در شرایطی از سوی رئیسی مطرح می‌شود که ۱۳ شهریور گذشته وبسایت انتخاب بابت انتقاد از سیاست خارجی دولت، از سوی شورای نظارت بر مطبوعات که ذیل وزارت ارشاد قرار دارد، فیلتر شد. بنا بر گفته مدیرمسئول انتخاب، دادگاه ۳۰ مهر ماه اجازه فعالیت این وبسایت را صادر کرده بود اما وزارت ارشاد بیش از ۱۰ روز از ابلاغ و اجرای آن استنکاف کرد و نهایتا دهم آبان ماه انتخاب مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.

یک جلسه بدون آورده سیاسی

جمیع شرایط نشان می‌دهد این جلسه بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و البته دولتی‌ها حتی برای چنین جلسه‌ای تحمل حضور چهره‌ای منتقد که رئیس جبهه اصلاحات نیز هست را نداشته است. اما با این وجود برخی از اصلاح‌طلبان با حضور در این جلسه به برداشت‌های تبلیغاتی از سوی دولتی‌ها کمک کرده‌اند؛ کما اینکه آنها احتمالا بهتر می‌دانند و می‌دانستند که چنین جلساتی با دولتِ پایداری، آورده‌ای در جهت تغییر سیاست‌های دولت در قبال مسائل داخلی به خصوص انتخابات نخواهد داشت؛ چرا که لااقل سخنان مطرح شده از سوی رئیسی در همین جلسه و همچنین تبلیغات دولتی‌ها در این باره، با عملکرد دولت فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ به عبارت دیگر، سیاست‌های اعلامی با سیاست‌های اعمالی تفاوتی چشمگیر دارد.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1856126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =