مدیر موسسه انتشاراتی نین شیا در نشست بررسی وضعیت نشر کتاب در چین به موضوعات جالبی چون آزمون نویسندگی در چین و نیز نوع کنترل همه جانبه انتشار کتاب در این کشور اشاره کرد.
نشست بررسی وضعیت چاپ و نشر در چین با حضور شی ژیائو ین مدیر موسسه انتشاراتی نین شیا و نماینده موسسه انتشارات رودخانه زرد در استان نین شیا در محل فرهنگسرای پایداری برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست که با موضوع بررسی و معرفی وضعیت عمومی نشر در چین برگزار شد، با اشاره به اینکه انتقال و ترجمه آثار ایرانی و چینی و تبادل آنها با یکدیگر، معرف و ایجادکننده فضای تازهای در مبادلات فرهنگی میان دو کشور دارد، گفت: «چین در مجموع 581 موسسه انتشاراتی دارد و این در حالی است که حجم جغرافیای آن شش برابر ایران است.»
وی ادامه داد: «مجموعههای نشر در چین کاملا دولتی و تحت نظر سیاستهای دولت چین است و ما حتی یک ناشر نیمهدولتی نیز در چین نداریم و نویسندگان برای چاپ آثارشان باید آزمون تایید صلاحیت بدهند. این موضوع درباره رسانههای گروهی و جراید نیز حکم میکند.»
این ناشر چینی ادامه داد: «از نظر من، جراید و کتاب و انتشار آنها رسالتی است که خداوند بر دوش من قرار داده است و لذا نظارت بر انتشار آن را هم به فال نیک میگیرم؛ چون این کنترل باعث میشود آثاری منتشر شود که از هر نظر صحیح و درست بوده و از حیث اقتصادی نیز به موقع و درست به دست ما و مخاطبمان رسیده است.»
ژیائو ین در ادامه با اشاره به اینکه تمام موسسات نشر در چین زیرمجموعهای از اداره فرهنگ و ارتباطات چین بهشمار میروند، گفت: «در یک نگاه کلی، صنعت نشر در دو بخش کلی تقسیم میشود. بخش نخست که کاملا تحت نظر دولت قرار دارد، شامل مطبوعات، جراید و کتابهایی است که از سوی ادارات و نهادها و وزارتخانههای دولتی در چین منتشر میشود که زیر نظر مستقیم اداره فرهنگ و ارتباطات و حزب کمونیست چین هستند و شامل 221 مجموعه انتشاراتی میشود.»
وی ادامه داد: «بخش دوم، ناشرانی هستند که زیر نظر هر استان و شهر به صورت خودمختار اداره میشوند و شامل 360 شرکت و موسسه نشر هستند که مدیریت هر استان کشور آن را تحتنظر و مدیریت خودش دارد.»
این ناشر چینی همچنین وضعیت محتوایی نشر در چین را نیز به دو گروه عمده تقسیم کرد و گفت: «بخش نخست نشر در چین شامل موضوعات مذهبی و عمومی هستند که حوزه خانواده و موضوعات عمومی و بخش دیگر شامل آثار تخصصی است.»
وی گفت: «در کشور چین هر کتاب با یک شماره سریال به ثبت میرسد و نهاد فرهنگ و ارتباطات باید آن را پیش از انتشار از نظر محتوایی به تایید برساند و این موضوع در همه حوزههای محتوایی در حوزه نشر چین وجود دارد.»
58301
نظر شما