مروری بر آرایش انتخاباتی سیاسیون/ اصلاح‌طلبان گلایه‌مند از احراز صلاحیت‌ها/ ائتلاف با لاریجانی در راه است؟

ایرنا نوشت: فعالیت‌های انتخاباتی از گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها تا انتقادات و بلاتکلیفی‌ها، روزبه‌روز فضای سیاسی کشور را رنگ و بوی انتخاباتی می‌دهد. در این میان، اصولگرایان در حال گام برداشتن در مسیر وحدت و اصلاح‌طلبان هم گلایه‌مند از احراز صلاحیت‌ها، در پی استراتژی انتخاباتی خود هستند.

هفته انتخاباتی برای احزاب، تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی با فراز و فرودهایی گذشت. اصلاح‌طلبان، منتقد تأیید صلاحیت‌ها بودند و اصولگرایان در پی رسیدن به اشتراکاتی برای ارائه فهرست داوطلبان مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی بودند.

اصولگرایان؛ جبهه‌ها و شعارهای انتخاباتی جدید

جبهه پیروان خط امام و رهبری به‌عنوان یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین تشکل‌های جریان اصولگرا، آرام آرام خط انتخاباتی خود را تنظیم و اعلام می‌کند. در همین راستا، سخنگوی این جبهه از تنظیم و ارسال فهرست مورد تأیید و حمایت احزاب زیرمجموعه این تشکل به شورای وحدت خبر داد. «سید کمال‌الدین سجادی» همچنین از فعالیت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات مجلس خبرگان هم سخن گفت و تصریح کرد «فهرست جامعتین مورد تأیید و حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری است».

دستِ خالی اصلاح‌طلبان برای بستن لیست در انتخابات مجلس/نورمحمدی: فقط ۳۰ اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده‌اند

غیبت قالیباف و آملی لاریجانی در مراسم سالگرد هاشمی رفسنجانی/ احمد جنتی و ائمه جمعه تهران کجا بودند؟/ طعنه حسن روحانی به شورای نگبهان

حقیقت پور: بهترین جا برای قالیباف خیابان بهشت است /اصولگرایان در سرلیستی به اختلاف می‌خورند /شریان و پایداری نیروهای احمدی نژاد را پوشش می‌دهند

فعالیت یکی از چهره‌های مهم و مطرح در این جبهه، یعنی «محمدرضا باهنر» دبیرکل آن هم چندی‌ست در محافل سیاسی و رسانه‌ای به کانون گمانه‌زنی‌ها تبدیل شده و گاهی هم در این میانه از انصراف وی از انتخابات سخن می‌گویند؛ موضوعی که سجادی درباره‌اش گفته است که موضع‌گیری جدیدی از سوی باهنر مطرح نشده و آنچه درباره تصمیم به کناره‌گیری گفته،‌ مربوط به گذشته است و فعلاً در صحنه انتخابات حضور دارد.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری در جناح اصولگرا و بر اساس شواهد موجود و اظهارات افراد شاخص این جریان، باآرامش و همراهی گروه‌های مختلف پیش خواهد رفت و بر اساس همین شواهد می‌توان از احتمال بالای ائتلاف بر سر فهرست مشترک سخن گفت؛ موضوعی که «حسین ابراهیمی» عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هم به آن اشاره و تصریح کرده است «جامعتین در انتخابات خبرگان لیست مشترک ارائه خواهد داد و در ارتباط با انتخابات مجلس هم امیدواریم با مذاکراتی که انجام می‌شود، اصولگرایان به تفاهم و توافق کامل برسند».

کار به اینجا ختم نشد و «مجتبی شاکری» عضو جبهه تحول‌خواهان انقلابی خبر داد که تشکل مبتوعش در انتخابات خبرگان، نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را ملاک قرار می‌دهد.

در راستای رسمیت یافتن تحرکات انتخاباتی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، «اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با حکم «سیدهاشم حسینی بوشهری» رئیس شورای عالی این جامعه به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی جامعه مدرسین در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی اصولگرا به‌منظور شناساندن بهتر دیدگاه‌ها و اهداف خود از حضور در این آوردگاه، آن‌ها را در قالب شعارهایی مطرح می‌کنند. «شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان)» هم تشکل نسبتاً تازه‌ای است که در زیرمجموعه اصولگرایان تعریف و با شعار «مجلس قوی با پیشرفت، بصیرت، مقاومت» وارد میدان رقابت‌های انتخاباتی شده‌ است؛ این جریان همچنین از همه تفکرات و گفتمان‌های همسو خواسته است به این شبکه بپیوندند تا با شعار و راهبرد اعلام شده تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات، تبلور پیدا کند.

این تشکل به روایت یکی از اعضای شورای مرکزی خود، تحت عنوان حزب فعالیت نخواهد کرد و اساساً شریان یک جریان سیاسی صرف نیست که بخواهد با احزاب دیگر نسبت‌سنجی شود. به گفته «صالح اسکندری»، این شبکه مردمی متشکل از ۱۰ شبکه موضوعی و همچنین شبکه‌های استانی، شهرستانی و روستایی است که در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و مطالبه‌گری که عناوین آن‌ها در مرام‌نامه ذکر شده، فعالیت می‌کند».

شریان، آن‌گونه که از شواهد پیداست از طیف‌های تأثیرگذار اصولگرا در انتخابات آینده خواهد بود و از این رو دیدگاه این جریان درباره وحدت با دیگر طیف‌های اصولگرا هم مورد توجه قرار می‌گیرد. اسکندری در این زمینه تصریح کرده است که «ما فکر می‌کنیم اگر ائتلاف و وحدت بر مبنای برنامه برای بهبود اوضاع معیشتی و اجتماعی و اقتصادی کشور و بر مبنای شاخص‌ها باشد نه اشخاص، مؤثر و منشاء اثر خواهد بود».

تشکیل و تأسیس تشکل‌ها و جبهه‌های جدید در ایام انتخابات رویه‌ای معمول در عرصه سیاست ایران بوده است و در ایام منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم، خبرها از تشکیل «جبهه مردمی ایران قوی» به دبیرکلی «محمد ناظمی اردکانی» حکایت دارند. ناظمی اردکانی در کارنامه سیاسی خود از وزارت تعاون در دولت نهم تا دبیرکلی جامعه اسلامی مدیران را دارد. جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی هم دیگر تشکل نوپایی است که به گفته «زهره الهیان» دبیرکل خود، قرار است در کنار دیگر گروه‌های نیروهای انقلاب با محوریت شورای ائتلاف، فعالیت‌های خود را پیش ببرد.

تأکید «صادق محصولی» دبیرکل جبهه پایداری بر وحدت و ذکر این مهم که استراتژی کلی‌ جبهه پایداری با حفظ اصول، به سمت وحدت است؛ مگر این‌که مجبور شویم به‌خاطر حفظ اصول لیست مستقل بدهیم، از مهمترین موضع‌گیری‌ ها در این جبهه است که تا حدود زیادی امیدها به ائتلاف و رسیدن به لیست مشترک در جناح راست را افزایش می‌دهد.

شورای وحدت هم مانند شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تحرکات انتخاباتی خود را افزایش داده و در تازه‌ترین نشست خود با حضور نمایندگان بیش از ۴۰ جریان سیاسی عضو این نهاد، از آنان خواسته است داوطلبان مورد تأییدشان در استان‌های مختلف را انتخاب و به شورای وحدت معرفی کنند. در این نشست همچنین درباره آسیب برخی اختلافات میان طیف‌های مختلف اصولگرا به شاکله وحدت در این جریان هم هشدار داده شد. از سوی دیگر، معاون امور استان‌های شورای وحدت هم از نشست مشترک این شورا با «غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف و «محصولی» دبیرکل پایداری خبر داده و حتی از رایزنی با «محمدباقر قالیباف» سخن گفته است.

رد صلاحیت برخی چهره‌های سیاسی از جریان‌های اصلاح‌طلب، در جناح رقیب هم واکنش‌هایی داشته و هیأتی سه نفره متشکل از «منوچهر متکی»، «اسدالله بادامچیان» و «محمدجواد جلالی» از سوی هیأت عالی شورای وحدت اصولگرایان مأمور شدند با شورای نگهبان رایزنی داشته باشند و ضمن استماع دلایل و استدلال‌های مربوطه و ارائه مستندات، زمینه حضور حداکثری کاندیداها و ارتقای بسترهای لازم برای مشارکت سیاسی را فراهم کنند.

اصلاح‌طلبان و اعتدالیون؛ از فشار برای انصراف تا تأکید بر خروج از انفعال

موضوع تأیید صلاحیت در جبهه اصلاحات در انتخابات سال ۱۴۰۲ هم برای این جریان دغدغه‌آفرین بوده و باز هم منتقد رویه موجود در فرایند احراز صلاحیت‌ها بودند. با این همه، هنوز میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان بر سر نحوه حضور در انتخابات اختلاف‌نظر وجود دارد.

حزب اعتدال و توسعه که «محمدباقر نوبخت» دبیرکل آن از تأیید صلاحیت‌شدگان اعتدالی است، برای حضور پر قدرت در انتخابات مصمم است اما انتقادات خود را نیز دارد و دیگر احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالی هم تاکنون درباره آینده انتخاباتی خود به جمع‌بندی کامل نرسیده‌اند و به همین دلیل درباره استراتژی انتخاباتی آن‌ها نمی‌توان چشم‌انداز درست و پیش‌بینی و گمانه‌زنی خاصی ارائه داد. با این وجود، برخی اظهارنظرها از جدی بودن تحرکات در این جریان حکایت دارد.

«محسن علیجانی زمانی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب از فهرست مشترک سه جریان اصلاح‌طلب، اعتدال و میانه‌روها در انتخابات مجلس در تهران خبر داده و گفته است: «با توجه به شرایط موجود در فضای انتخاباتی کشور، پیش‌بینی‌ها از ارائه لیست واحد توسط سه جریان اصلاح طلب، اعتدال و میانه‌روها (تیم منتسب به علی لاریجانی) در انتخابات مجلس دوازدهم حکایت دارد و در کنار احتمال سرلیستی نوبخت، گزینه‌های دیگری هم برای سرلیستی مطرح هستند».

از سوی دیگر دیدگاه دیگری هم وجود دارد که منتقد رویه تأیید صلاحیت‌ها بوده و امکان ارائه فهرستی مشترک را ضعیف می‌داند؛ «احمد حکیمی‌پور» دبیرکل حزب اراده ملت از این گروه بوده و با وجود آن‌که معتقد است فضای انتخابات سرد نیست و گروه‌ها نباید از صندوق رأی قهر کنند، اما درباره احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با میانه‌روها در انتخابات مجلس دوازدهم هم تصریح می‌کند که با توجه به شواهد موجود، شکل‌گیری چنین ائتلافی بسیار ضعیف است.

روز گذشته نیز اتحادی‌ها با برگزاری نهمین کنگره حزب‌شان خبرساز شدند. تعیین خط مشی حزب و راهبردهای کلان «اتحاد ملت» در سال آینده، بررسی مسائل مهم سیاست داخلی و خارجی و مسائل توسعه‌ای کشور از مهمترین موضوعات مورد بررسی اعضای این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب در کنگره دیروزشان بود.

این میان گروهی تلاش می‌کنند تا تأییدصلاحیت‌شدگان اصلاح‌طلب را از ادامه حضور در انتخابات منصرف کنند و گروه دیگری نیز در تکاپو هستند تا جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان را از انفعال موجود نجات دهند. به نظر می‌رسد اصلاحاتی‌ها بار دیگر درگیر دوگانه‌های تازه‌ای در میدان خود هستند که ریشه در همان دوگانه قدیمی صندوق - تحریم دارد و باید منتظر ماند و دید در روزهای مانده تا انتخابات مجلس دوازدهم کدام یک از این گروه‌ها می‌توانند در میان جریان اصلاح‌طلبان حرف خود را به کرسی بنشانند.

۲۱۹۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1859823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =