۰ نفر
۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱

مقامات قضایی از نیروی انتظامی خواسته اند با این پدیده به صورت جدی برخورد کنند، زیرا در برخی از شهرها از جمله شیراز، این پدیده در حال افزایش است

امید سلیمی بنی: مقامات قضایی استان فارس از نیروی انتظامی خواسته اند با پدیده "منقل داری" برخورد کنند. دادستان جدید شیراز، دیروز در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس از ضابطان قضایی خواسته با این موضوع برخورد جدی داشته باشند.
علی القاصی مهر، به پلیس تاکید کرد شناسایی افراد سابقه دار را با اهمیت بشمارند و کلانتری ها باید با جدیت بیشتری بر مناطق و حوزه استحفاظی نظارت کرده و با فعالیت خرده فروشان مواد مخدر مقابله کنند.
"منقل داری" اصطلاحی است که برای خانه های عرضه کننده مواد مخدر سنتی به کار می رود. ظاهرا "شیره کش خانه های قدیمی" در قالب این پدیده، بار دیگر به جامعه بازگشته است. جالب این است که پس از "اکس پارتی" و "انرژی پارتی"، اکنون جامعه معتادان به دنبال بازگشت به شیوه های سنتی استفاده از مخدرهای قدیمی مانند تریاک است.
یک رفتار شناس در گفتگو با خبرآنلاین، درباره بازگشت دوباره منقلهای داغ، به حیاط خلوت معتادان می گوید: "به نظر می رسد معتادان از رفتارهای تهاجمی که به بدن خود دارند، دست کشیده اند. برخی از معتادان با رفتارهای تهاجمی به بدن خود، مانند تزریقهای دردناک، با عفونت و آبسه، خود را آزار می دهند. این افراد درونگرا بیشتر در انزوای یک نفره خود به استعمال ماده مخدر رو می آورند، ولی پدیده منقل داری نشان می دهد معتادان ترجیح می دهند با کیفیت خاصی، در جمع های چند نفره، بدون روشهای تهاجمی و دردناک، با مواد مخدر خود را ویران کنند."
دکتر حسین باهر، درباره سوء مصرف مواد مخدر سنتی در منقل خانه ها، توضیح می دهد: "معمولا استفاده از این ابزار و مواد مخدر سنتی، با شرایط کیفی و حضور افراد خاصی مانند ساقی ها و ساغرها در ساعات متمادی همراه است. این طرز استفاده، نوعی بزم است و افرادی که مجال گذران اوقات فراغت را در جامعه پیدا نمی کنند، به این سمت و سو می روند. این چنین است که مشکل اعتیاد در جامعه، شکل و صورت دیگری می یابد."
 

ساقی ها و منقل ها
ساقی، اصطلاحی است که مصرف کنندگان مواد مخدر برای توزیع کنندگان خرد به کار می برند. در منقل داری، ساقیها بیش از سایر کیفیات، برای معتادان مهم هستند. عموما ساقیها را به سه گروه پایین شهری، بالا شهری و ویژه، تقسیم می کنند. آنجا که مصرف کنندگان مواد مخدر و روانگردان تقریبا همه جا هستند. در هر محله، پارک و سر چهار راهی یک ساقی هم هست، مصرف کنندگان او را می شناسند. یک مصرف کننده مواد مخدر و یا روانگردان کافی است در هر نقطه از شهر که هست از یکی از هم دودان محله سراغ ساقی آن محله را بگیرد و به زودی او را پیدا می کند. با حضور منقل دارها، در محلات، ساقیهایی با خدمات ویژه، در کار سرویس دهی به معتادان قرار گرفته اند که بی تردید افزایش سوء مصرف مواد مخدر و شیوع اعتیاد را به دنبال خواهد داشت.
باهر درباره این موضوع تاکید می کند: "نه تنها در شهرهای جنوبی مانند شیراز، بلکه در برخی از شهرهای شمال کشور نیز بعضا شاهد هستیم سرویس دهی برای استعمال مواد مخدر در ویلاها، دیده می شود. به قسمی که در این محلات، جایی برای رفت و آمد خانواده ها نیست. بعضا دیدم و شنیده ام در ساختمانهای جدیدی که ساخته می شود مانند زمانهای قدیم، سردابهایی با دودکش می گذارند تا در آنجا مواد مخدر استعمال کنند. نباید اجازه داد این رفتارها در جامعه افزایش یابد."
این استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در ادامه سخنانش با تاکید بر برخورد واقعگرایانه به علتها، از مسئولان می خواهد تا در موضوع پیشگیری از شیوع مواد مخدر، فعالتر عمل کنند. وی از فراهم کردن شرایط تفریح سالم برای مردم، مسافرتهای ارزان، تسهیل حمل و نقل به عنوان راههای منطقی برای پیشگیری از گرایش به مواد مخدر یاد می کند. چیزهایی که به گفته وی، باعث می شود مردم کمتر سراغ آسیبهایی مانند "منقل خانه ها" بروند.
با وجودی که گفته می شود درباره "منقل داری" جدید در شهرها، تحقیقات دقیقی انجام نشده، ولی مشخصات عمومی منقل داران با ساقی ها، تطبیق بی چون و چرایی دارد.
بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر از میان مردانی یا زنانی هستند که به علت ریخته شدن قبح عمومی مصرف موادشان، به طور جمعی برای خرید مواد مخدر و استفاده از منقل به منقل داران مراجعه کنند. منقل داری در واقع پاسخی است به این تقاضا که با افزایش آسیبهای دیگر برای معتادان همراه است، شیوع ایدز و بیماریهای عفونی در بین مشتریان یک منقل دار، قابل پیش بینی است. به بیان دیگر، آسیبهای نهان منقل داری، از سایر شکلهای اعتیاد، بیشتر است، چون اشخاص ممکن است فکر کنند با مصرف مواد مخدر سنتی، ضررهای کمتری در انتظار آنهاست.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    7 1
    اين كه بهترازتزريق واستفاده از اكس هستش
  • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 7
    با آزاد شدن کشیدن قلیان در قهوه خانه ها منتظر ایجاد شیره کش خانه در پستوی قهوه خانه ها هم باید بود.سنتیه سنتی
  • بدون نام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    0 0
    من در قسمتی از شیراز رفتم2-12-90 فقط در همان کوچه وکوچه های اطراف نزدیک به20 تا منقل خانه وجود داشت 3تا ازمنقل خانه هازن راه میدادمن به بهانه مسافرم داخل منقل خانه است وارد شدم شرط ورود برای هرکسی خرید کپسول یا همان اشک بود وخبری از تریاک هم نیست بیشتر شیشه می کشندداخل آن منقل خانه نزدیک به 40 نفر بود زن هم بود داشت شیشه میکشید بیشتر از همه آن چیزی که منرا ناراحت کرد شایدباورنکنید صاحب منقل خانه یک زن خوشکل روی صندلی نشسته بود وچندتا نوچه داشت یه دختر دیدم امد اشک گرفت این کپسول هارا باز میکنند میریزنند روی ورقه آلومینیم میکشند به جای بنگ یا همان حشیش-این دختر فراری نبود بعداز گرفتن جنس رفت بااون صحبت کردم ازیک خانواده طلاق وفقط به خاطر بی توجهی.