اولین تجربه فیلمسازی مارتین اسکورسیزی در قالب سینمای سه‌بعدی از روز چهارشنبه در آمریکای شمالی به نمایش درآمده است.

به گزارش خبرآنلاین، ژرژ ملی‌یس فرانسوی که یکی از پیشگامان سینما بود، در سال‌های گذر از قرن نوزدهم به قرن بیستم بیش از 500 فیلم ساخت که امروز تنها بعضی از آن‌ها باقی مانده‌اند.

ملی‌یس ناچار شد بسیاری از فیلم‌های خود را بفروشد تا از پس‌مانده شیمیایی آن برای تولید کفش استفاده شود و بعد از جنگ جهانی اول در اوج تنگدستی و ناراحتی در یک مغازه اسباب‌بازی‌فروشی در ایستگاه قطار مونپارناس در پاریس مشغول کار شد.

مارتین اسکورسیزی کارگردان فیلم‌های کلاسیک چون «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین»، تا پیش از این هیچ‌وقت فیلم خانوادگی نساخته بود، اما کتاب کودکانه و پرفروش «اختراع هوگو کاباره» نوشته برایان سلزنیک با داستانی متمرکز بر اولین روزهای سینما، بهترین گزینه برای این کارگردان برنده اسکار بود که علاقه زیادی به ترمیم و حفظ فیلم‌‌های قدیمی دارد.

اسکورسیزی درباره فیلم جدید خود «هوگو» گفت: «خیلی زود با داستان پسر، تنهایی‌اش و ارتباط او با سینما ارتباط برقرار کردم.»

او ادامه داد: «همه کارهایی که امروز در سینما انجام می‌‌شود با ژرژ ملی‌یس شروع شد. وقتی فیلم‌های او را نگاه می‌کنم تحت تاثیر قرار می‌گیرم و ترغیب می‌شوم، چون این فیلم‌ها از اولین نمونه‌های بیان قدرتمند یک قالب هنری هستند که عاشق آن هستم و زندگی‌ام را به آن اختصاص داده‌ام.»

داستان «هوگو» سال 1931  روی می‌دهد و درباره هوگو کاباره یک پسر بچه یتیم (با بازی آسا باترفیلد) است که در ایستگاه قطار مونپارناس در پاریس زندگی می‌کند. برخورد تصادفی هوگو با ملی‌یس به دوستی با دخترخوانده او، ایزابل (کلویی مورتز) و ماجراهایی اسرارآمیز مربوط به پدرش و یک آدم‌ماشینی می‌‌انجامد.


بن کینگزلی در «هوگو» نقش ژرژ ملی‌یس را بازی می‌کند

نقش ملی‌یس را بن کینگزلی بازی می‌کند. برای این بازیگر بریتانیایی برنده اسکار حضور در این نقش کار آسانی نبود. او برای ایده گرفتن  بجز فیلم‌های ملی‌یس که اغلب خودش در آن‌ها بازی می‌کرد، چیز چندانی در اختیار نداشت.

کینگزلی در‌این‌باره گفت: «می‌توانستم او را در اوج دوران کاری‌اش ببینم؛ هم قامت یک ورزشکار را داشت، هم رقصنده خوبی بود، مردی با تخیل حیرت‌انگیز، بسیار چابک و منظم.»

ملی‌یس، سینما و شعبده‌بازی
ملی‌یس در یک استودیو شیشه‌ای کار می‌کرد تا نور خورشید به طور طبیعی محل کار او را روشن نگه دارد. او به عنوان نویسنده، کارگردان، تدوین‌گر، طراح صحنه، بازیگر و طراح رقص در فیلم‌هایی با موضوعاتی چون شعبده‌بازی، فانتری، اژدها، پریان و مردانی که به ماه می‌روند، کار می‌کرد.

او روزها فیلم‌ها می‌ساخت و شب‌ها در یک تماشاخانه مملو از تماشاگر شعبده‌بازی می‌کرد.

کینگزلی بجز دیدن فیلم‌های ملی‌یس و خواندن یک بیوگرافی کوتاه از او، برای شکل دادن این شخصیت یک منبع غیرمنتظره هم داشت.

او گفت: «من متوجه شدم الگویم برای بازی در نقش ژرژ ملی‌یس باید مارتین اسکورسیزی باشد. رفتار او را سر صحنه را دیدم، علاقه‌اش به انجام کارهای جدید، نوآوری و از نو خلق کردن و این قطعا همان کارهایی بود که ژرژ انجام می‌داد.»

«هوگو» نوعی تجلیل از روزهای اول دنیای سینماست و در عین حال این نکته را یادآوری می‌کند که سینمای معاصر هالیوود با تکیه بر بازسازی‌ها، مجموعه‌های سینمایی و اقتباس‌ها، تا چه حد از ریشه‌های خود که تاکید بر تخیل و نوآوری بود فاصله گرفته است.


مارتین اسکورسیزی

کینگزلی درباره «هوگو» گفت: «فکر می‌کنم این فیلم مدح سینماست نه یک مرثیه. اعتقاد دارم مارتی (اسکورسیزی) با نبوغ خود سینما را از حالت خیلی زننده خود خارج کرده است. تلاش او ساخت یک فیلم روایی است که به شعور تماشاگر توهین نمی‌کند، فیلمی که تایید زندگی است، چیزی که این روزها به ندرت می‌توانید ببینید.»
ری وینستون با بازی در نقش کلود عموی بددهن هوگو برای سومین بار با اسکورسیزی همکاری کرده است.

او گفت: «انگار با ساخت یک فیلم دیگر دوباره عاشق شده بود. اسکورسیزی مثل بچه‌ای که یک اسباب‌بازی جدید دیده با قالب سه‌بعدی روبرو شد.»

کینگزلی افزود: «اسکورسیزی می‌تواند مهربانی را به شکلی قابل توجه روی پرده به تصویر بکشد. «بیایید و در رویاهای من شریک شوید.» این چیزی است که مارتی می‌گوید.»

«هوگو» از 23 نوامبر در سینماها اکران شده است. ساشا بارون کوهن، امیلی مورتیمر، کریستوفر لی، ریچارد گریفیث و جود لاو دیگر بازیگران فیلم جدید اسکورسیزی هستند.

رویترز / 22 نوامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان NL ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    3 0
    عالی بود ممنون