۰ نفر
۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴

ماجرای اسیدپاشی به آمنه بهرامی در شب ۱۹ ماه رمضان سال 83 اتفاق افتاد. مجید موحدی در سال ۸۸ به اتهام اسید پاشی به صورت همکلاسی خود محکوم به اجرای حکم قصاص چشم در برابر چشم شد. اما در روز حکم آمنه مجید را بخشید و قرار شد تنها دیه ۲۰۰میلیونی‌ بگیرد.

زهرا تالانی: آمنه بهرامی درباره این بخشش می گوید: "من پس از گدشت از حکم قصاص به مجید موحدی گفتم من به خاطر تو از اجرای این حکم نگذشتم، بلکه به خاطر خدا از این حکم گذشتم."
حادثه ای که برای آمنه رخ داد آن چنان ابعاد گسترده ای یافت که برای نمونه بخش خبری سایت یاهو، با اختصاص گزارشی به شرح تراژدی آمنه پرداخت و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران هم در این باره گفته بود: "بر اساس قانون، آمنه بهرامی دیه نقدی و خسارتی که در اثر جراحات به وی وارد شده را تقاضا کرده که این حق هر قربانی است" اما او در مورد جزئیات آن چیزی نگفت.
اکنون آمنه میب گوید که در روی برگه‌ای که امضا کرده، نوشته شده بود "قصاص بی قید و شرط" : اما منظور من از قید و شرط دریافت نکردن 2 میلیون یورو بود و دیه دستان و چشمانم را می‌خواستم و می‌خواهم. متأسفانه مسئولان دادسرای امور جنایی تهران از حق من دفاع نکردند و با بی‌توجهی زیر نامه‌ای که من درخواست دریافت دیه داشتم را به امضای مجید نرساندند و برای همین به دادگاه رفتم و با عزیز محمدی قاضی پرونده دیدار کردم که وی عنوان کرد کاش نامه را امضا نمی‌کردی و ای کاش اعتراض می‌کردی و آنها به من گفتند یادمان رفت بگوییم نمی توانی دیه بگیری."
در همین باره با بهمن کشاورز حقوقدان برجسته و رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران می گوید: "دادگاه نمی تواند کسی را فریب دهد و او می تواند به دایره اجرایی احکام دادگاه های کیفری استان مراجعه کند و حقش را بگیرد."
گفت وگوی خبرآنلاین با بهمن کشاورز را بخوانید:


حتما از ماجرای آمنه بهرامی و بخشش او اطلاع دارید. قرار بود او به جای قصاص دیه بگیرد اما اعلام شده که دادگاه او را گول زده. آیا چنین موضوعی صحت دارد؟
دادگاه نمی تواند کسی را فریب دهد و این کار را انجام دهد.در مورد آنچه مطرح شده شاید علت این تناقص این باشد که موضوع در قالب صلح حل شده و شاید عبارات به کار رفته به نحوی بوده که حکایت از اسقاط حق را به طور کلی داشته و نسبت به دیه ورود نداشته است.
 

یعنی امکان گرفتن دیه را ندارد؟
به هرحال اگر این خانم در موقع اعلام رضایت نسبت به قصاص تصریح کرده باشد که دیه خود را می خواهد با توجه به اینکه بینایی او بسیار محدود است ممکن است در صلح انجام شده و نحوه انعکاس در صورت جلسه اشتباهی رخ داده و خدشه ای وجود داشته باشد که با فرض اثبات ،دیه قابل مطالبه و وصول خواهد بود.


برای گرفتن این حق چه کاری باید انجام دهد؟
از نظر شکل کار حتما باید دایره اجرایی احکام دادگاههای کیفری استان نسبت به این موضوع اعلام نظر کند و در صورت وجود ابهام مراتب را از دادگاه کیفری استان صادر کننده حکم استعلام کند تا روشن شود.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
    3 2
    بيچاره سرش كلاه رفت
  • بدون نام MY ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
    2 0
    یعنی حتی به دادگاه هم نمیتوان اعتماد کرد ؟ جایی که مثلا محل احقاق حق است؟ ایا دادگاه او را بخاطر بخشش دارد مجازات میکند؟
  • اميد IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
    1 0
    بخدا من 2 ماه و اندي هست خوانده ام از طرف رئيس شعبه محكوم شده ولي راي تايپ نشده و ابلاغ صورت نگرفته/ هر وقت هم سر ميزنم رئيس ( قاضي ) داره پيپ ميكشه ميگه برو يك هفته ديگه/ نيم ميليون تومن هم هزينه دارسي دادم / متهم هم داره صاف صاف ول ميگرده /شعبه 154 حقوقي دادگاه محلاتي تهران
  • بدون نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
    1 2
    حقش وقتی میگه تو ایران حقوق بشر رعایت میشه و من میخواستم به جهان ثابت کنم دیناسلام دین خشونت نیست پس حالا بکشه
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بيچاره فقط جو گير شده بود اون لحظه اي كه رضايت داد نمي دونست بعدش چي مي شه ؟