اجرای طرح مبارزه با آفات در ۳۳هزار هکتار از مزارع قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: امسال در سطح ۳۳هزار و ۴۷۷هکتار از باغها و مزارع این استان تحت پوشش برنامه مبارزه تلفیقی با آفات اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ یوسف درخشان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی قزوین گفت: از این میزان عملیات مبارزه ۵ هزار و ۹۳۰ هکتار کنترل بیولوژیک در محصول گوجه فرنگی و انار و با استفاده از دو عامل بیولوژیک زنبور تریکوگراما و براکون انجام شده است.

وی اظهارکرد: همچنین با استفاده از تجهیزات کنترل غیر شیمیایی آفات شامل انواع فرومون های حشرات، انواع مواد و تله های جلب کننده و عصاره های گیاهی آفتکش مبارزه تلفیقی در سطح ۲۰ هزار و ۲۴۷ هکتار از باغها و مزارع اجرا شده است.

به گفته وی؛ در سال جاری برای کنترل آفات باغها و مزارع در سطح دو هزار و ۲۶۹هکتار با استفاده از دو هزار و 393کیلوگرم انواع سموم میکروبی شامل اسپینوساد، باسیلوس تورینجنسیس ، تریکودرما و ... عملیات مبارزه صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به اینکه مناسب بودن شرایط گلخانه ها علاوه بر گیاهان برای آفات و عوامل بیماری‌زا نیز مناسب است این امر باعث می شود تا جمعیت آفات نیز افزایش یابد.

درخشان افزود: برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه تعداد سم پاشی‌ها در محیط‌های گلخانه‌ای باید استفاده از عوامل بیولوژیک و غیرشیمیایی در مدیریت آفات مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: رعایت اصول فنی سازه های گلخانه ها و نکات قرنطینه ای و بهداشتی نقش عمده ای در کاهش جمعیت آفات در گلخانه ها دارد و نصب توری در پنجره ها و دریچه های تهویه و ایجاد دالان در ورودی گلخانه ها از ورود آفات جلوگیری می کند.

به گفته وی؛ استفاده از انواع تله های نوری و چسبی و فرومونی نیز در ردیابی و کنترل آفاتی نظیر پروانه های برگخوار، میوه خوار و سفیدبالک ها ،تریپس و شته ها موثر می باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این مدیریت به منظور آشنایی گلخانه داران با این تجهیزات و عوامل بیولوژیک به منظور حمایت از تولید محصول سالم در گلخانه ها و کاهش تعداد سمپاشی ها این تجهیزات را تامین و در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد.

درخشان افزود: با توجه به اهمیت تولید محصول با کیفیت و با حداقل باقیمانده آلاینده های شیمیایی اعم از کود و سم برنامه مبارزه تلفیقی با آفات از در اولویت قرار گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1863907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =