شورای همکاری خلیج فارس نزدیک به 97 میلیارد دلار صرف ساخت جاده، مترو و پروژه های راهسازی کرده است.

موسسه کویت فایننشال سنتر در گزارشی اعلام کرد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بین سالهای 2010 تا 2011 مبلغ 97 میلیارد دلار صرف ساخت جاده، مترو و پرژه های راهسازی کرده اند. مبلغ 30 میلیون دلار نیز صرف احداث شبکه ریلی برای برقراری ارتباط میان کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.
با احداث موفقیت آمیز مترو ابوظبی،‌ سایر کشورهای عربی نیز به تکاپو افتاده اند تا نسخه ای از همان مترو را در کشورشان احداث کنند. شبکه ریلی که قرار است کشورهای حاشیه خلیج فارس را به یکدیگر متصل کند در حدود 30 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این شبکه ریلی به طول 1،970 کیلومتر خواهد بود و همه کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین قطر را از طریق یک پل به یکدیگر متصل می کند. خط دوم این شبکه ریلی به طول 1،984 کیلومتر بین عربستان سعودی و کویت و همچنین امارات متحده عربی و عمان خواهد بود.
به گفته منابع صنعتی در طول 15 آینده پروژه های راهسازی و احداث جاده و مترو در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس به 100 میلیون دلار خواهد رسید. گسترش راه می تواند به انگیزه بیشتری را برای مسافرت در میان کشورهای خلیج فارس ایجاد کند.
گفتنی است در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، و قطر دارای بالاترین میزان ترافیک هستند. در این گزارش منتشر شده آمده است که استراتژی شورای همکاری خلیج فارس برای گسترش راهسازی بسیار گسترده است و هزینه های در نظر گرفته شده برای گسترش آن طی سالهای 2011 تا 2015 مبلغ 58 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. گفتنی است قطر در 5 سال آینده در این زمینه از امارات متحده عربی پیشی خواهد گرفت. 26331
 

خلیج تایمز/ 24 نوامبر 2011
ترجمه: زهرا خدایی

کد خبر 186395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =