تینا مزدکی: لینکلن ناتیلوس مدل ۲۰۲۴ خود را روزرسانیهای جدید رونمایی کرد. این به روزرسانیها شامل two-spoke فرمان و پیشرانه هیبریدی و از همه هیجانانگیزتر صفحه نمایش پانارومای آن است که به سرنشین توانایی استفاده از هر نوع امکاناتی را میدهد.
صفحه نمایش پاناروما برای نشان دادن مجموعهای از اطلاعاتی که راننده میتواند به دلخواه خود تنظیم کند ساخته شده است؛ در این صفحه نمایش اطلاعات مهمی مانند سرعت و نشانگر سوخت مانند بیشتر خودروها،پشت فرمان قرار دارند، اطلاعات مهم دیگر که چندان حیاتی نیستند، مانند فشار باد لاستیک، آب و هوا، ساعت و رسانه، همه در سمت راست صفحه نمایش داده میشوند.
وقتی ماشین در پارک است، راننده به بازیها،برنامهها و حتی به ویدئو کنفرانس دسترسی دارد. در واقع این برند قصد ساخت یک پلتفرم قابل تنظیم را دارد که بتواند در تمام وسایل نقلیه از جمله خودروهای برقی آینده قرار گیرد. به هرحال شارژ شدن خودروهای برقی بسیار بیشتر از سوخترسانی به دیگذ خودروها زمان میبرد و این صفحه نمایش بزرگ میتواند راهی برای پرت کردن حواس رانندگان خودروهای برقی هنگامی که منتظر شارژ شدن خودرو خود هستند باشد.
فرمان ماشین یا کنسول بازی؟
فرمان این خودرو که تلفیقی از مربع و دایره «squircle» است، یکی از راههای دسترسی به اطلاعات دیجیتالی SUV است که مجهز به «d-pads» (پدهای جهتنما) منطبق برای هدایت کنترلها است. یک «d-pad» معمولاً با انگشت شست کار میکند که میتواند مانند یک کنسول بازی جهتگیری کند. با داشتن این قبلیت جذاب، یک آواتار بیدرنگ به صورت سه بعدی روی صفحه لمسی میچرخد و با رنگ و چرخهای خودرو مطابقت دارد.
برای این برنامه، «Unreal Engine» که یک چهارچوب نرمافزاری است را به کار برده است که توسط Epic Games، مغز متفکر بازی بسیار محبوب Fortnite توسعه یافته است.موضوع بازی فورد به همین جا ختم نمیشود. این نسخه انحصاری، بازی Asphalt Nitro ۲ را همراه با آواتار ماشین قدرتمند Shelby GT۳۵۰R عرضه کرد. اما باید در نظر بگیرید که بازی محدود به مواقعی است که وسیله نقلیه پارک شده است و میتوان روی صفحه لمسی یا با هر وسیله دارای بلوتوثی با آن بازی کرد.
بلوتوث همچنین اتصال صفحه کلید به صفحه نمایش را فعال میکند و به سرنشینان خودرو این امکان را میدهد که از مرورگر نرم افزار رایگان Vivaldi استفاده کنند که در آینده احتمالا گوگل کروم جای آن را میگیرد و اجازه برگزار کردن کنفرانس را میدهد. تمام این امکانات توانایی استفاده از این خودرو را به هر شکلی به سرنشین میدهد. همچنین پخش ویدیو در این سیستم جدید اکنون با برنامههایی مانند YouTube، PBS Kids و Amazon Prime در دسترس است.
صفحه نمایش پانوراما یک نمایشگر برای نرم افزار است که اکنون در شرکت فورد توسعه یافته است. به گفته ظفر رزاقی، مدیر بخش محصولات آینده، تجربیات و خدمات دیجیتال EV، چرخه توسعه حدود دو سال پیش آغاز شد، این مدت زمان برای فناوری طولانی است اما دوره نسبتاً کوتاهی در مقایسه با توسعه خودروهای معمولی به شمار میرود. از نظر او این که خود این شرکت بدون وابستگی به تامینکننده توانست چنین نرمافزاری را توسعه دهد باعث میشود که چنین قابلیتهایی با سرعت و کیفیت بیشتر برای مشتریان فراهم شود.
بر خلاف جنرال موتورز که سال گذشته با اعلام تصمیم خود برای استفاده از یک سیستم مبتنی بر گوگل، غوغا به پا کرد و عملاً دسترسی به اندروید و اپل را حذف کرد، فورد از برنامههای گوشی برای دستگاههای اندروید و iOS مشتریانش استقبال میکند و آنها را حذف نمیکند و با توجه به گفته کریستین داد، مدیر ارشد طراحی تیم دیجیتال فورد، آنها روابط خوبی با اپل و گوگل دارند. فورد امکان استفاده است دستیارهای صوتی را با هر پلتفرمی میدهد و بر این باور است که این قابلیت به سرنشین کمک میکند و باعث میشود که سرنشین کنترل فرمان را از دهد ندهد و آن را همیشه در دست خود داشته باشد.
با این حال، سازمانهایی مانند انمجن داوری آمریکا «AAA» در مورد خطرات ناشی از حواس پرتی رانندگی برای استفاده از صفحه نمایشهای لمسی و دستورات صوتی هشدار دادهاند. با اینکه هیچ قانونی در مورد محدودیتهای صفحه نمایش خودرو و ... وجود ندارد اما دادههای شگفت انگیزی وجود دارد که برای مثال میگوید:«رانندگانی که از فناوریهای داخل خودرو مانند ویژگیهای مبتنی بر صدا و صفحه لمسی استفاده میکنند، هنگام تکمیل و ثبت و یا ارسال پیام، بیش از ۴۰ ثانیه از نظر بصری و ذهنی دچار حواس پرتی میشوند.»
با این حال این پیشرفتها نشان دهنده مسابقهای در آینده برای خودروسازان است و به راحتی میتوانند به کوچکترین خطایی در معرض ازدست دادن فروش و یا بالعکس با پیشرفت شرکتهای خود مواجه شوند؛ بنابراین فورد کاملا عاقلانه برخورد کرده و میگوید از خطراتی که پیشرفت فناوری میتواند ایجاد کند آگاهی دارد و به دنبال راههای برای ایمن ساختن هرچه بیشتر خودرو خود است.
تعادل بین دستگیره های فیزیکی و کنترل های صفحه لمسی از جنبه ایمنی مهم است. به نظر میرسد فورد در حال تلاش برای یافتن این تعادل با استفاده از «d-pads» و یک دکمه ولوم بزرگ بر روی کنسول است که ضربههای متعددی را که اغلب برای انجام تنظیمات بدون کنترل فیزیکی لازم است حذف میکند، با این حال برای فهمیدن اینکه چه چیزی بهترین کار را انجام میدهد، به آزمایشهای ردیابی حرکت چشم، هم به صورت مجازی و هم در ماشین به صورت فیزیکی نیاز است. در کل این برند در حال انجام تحقیقات مختلف است و در حین توسعه با نیازهای مشتریان سازگار خواهد شد.
منبع: popsci
۵۸۳۲۳
نظر شما