اصلاح طلبان با شورای نگهبان رایزنی کرده اند؟ /انتقاد محمود صادقی  از ردصلاحیت های شورای نگهبان

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در مصاحبه با جماران گفت:اساسا فرآیند انتخابات از ابتدا به طور کلی نادرست بوده و شاید این روند نادرست که منجر به نوعی وازدگی و بی اعتنایی مردم نسبت به انتخابات شده است.

بخش هایی از گفتگو با محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها را در ادامه می‌خوانید:

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که حدود هزار نفر از کسانی که به ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت‌شان در مراحل قبل اعتراض داشتند، توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند. به نظر شما این کار شورای نگهبان چه تأثیری می‌تواند در جلب رضایت مردم و افزایش میزان مشارکت آنها در انتخابات داشته باشد؟

از جزئیات این خبر اطلاع نداریم. احتمالا یعنی کسانی که هیأت نظارت استانی صلاحیت آنها را رد کرده، شکایت‌شان توسط هیأت نظارت مرکزی برررسی و تأیید صلاحیت می‌شوند. اگر رویکرد هیأت نظارت نسبت به گذشته اصلاح شده باشد، یعنی رویکرد محدودکننده و سختگیرانه گذشته را اصلاح کرده باشد، می‌تواند علامت مثبتی باشد؛ اگرچه باید منتظر ماند و دید که این تأییدها شامل کدام دسته از افراد می‌شود.

در مجموع علامت مثبتی هست، اما رد صلاحیت هیأت نظارت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ یکی کسانی که شناخته شده هستند و صلاحیت آنها تأیید نشده و یک دسته هم افرادی هستند که صلاحیت آنها احراز نشده؛ یعنی شناختی نسبت به آنها پیدا نکرده‌اند و صلاحیت آنها احراز نشده است. اگر خروجی این تأییدها بیشتر شامل افرادی شود که رویکرد سیاسی مشخصی دارند و به دلیل رویکرد سیاسی، در مرحله قبل تأیید نشده‌اند. این هم می‌تواند نگاه مثبتی تلقی شود.

فرآیند انتخابات منجر به نوعی وازدگی و بی اعتنایی مردم نسبت به انتخابات شده است

اما مسأله مهمتر این است که اساسا فرآیند انتخابات از ابتدا به طور کلی نادرست بوده و شاید این روند نادرست که منجر به نوعی وازدگی و بی اعتنایی مردم نسبت به انتخابات شده است. در واقع بخش قابل توجهی از عدم استقبال مردم به دلایل خیلی کلی‌تر و اساسی‌تر از مسأله عملکرد شورای نگهبان است. حدود نیمی از افراد رد صلاحیت شده‌اند و خود همین نشان می‌دهد این رویکرد شورای نگهبان چقدر محدودیت ایجاد کرده و به فرض که دو هزار نفر دیگر هم تأیید شوند، مسأله را حل نمی‌کند.

رویگردانی و دلسردی مردم نسبت به شرکت در انتخابات دلایل بنیادی‌ دارد

به هر حال بعید می‌دانم این هم باعث ترقیب مردم به مشارکت بیشتر در انتخابات شود. به دلیل اینکه رویگردانی و دلسردی مردم نسبت به شرکت در انتخابات دلایل بنیادی‌تری دارد و با اصلاح موردی شورای نگهبان هم بعید می‌دانم که تأثیر تعیین کننده‌ای در نگاه مردم داشته باشد. احتمال دارد در شهرستان‌های کوچک، محلات و جاهایی که مردم با نگرش‌های محلی شرکت می‌کنند، تأثیراتی داشته باشد. اما در شهرهای بزرگ که نگاه مردم به مسائل کلان‌تر هست، به نظرم می‌آید که تأثیر تعیین کننده‌ای نداشته باشد. اگرچه باید صبر کرد که اسامی اعلام شود و بعد می‌شود قضاوت درست‌تری داشت.

آیا اصلاح‌طلبان تاکنون در خصوص تأیید صلاحیت کاندیداهای خودشان با شورای نگهبان رایزنی داشته‌اند که بعد از تأیید صلاحیت آنها بتوانند لیست بهتری داشته باشند؟

اگر رایزنی خاصی می‌شد، قاعدتا من به عنوان یکی از اعضای جبهه اصلاحات مطلع می‌شدم؛ ولی هیچ گونه اطلاعی ندارم. البته قاعدتا کسانی که اعتراض کرده‌اند، حرف‌های خودشان را مکتوب نوشته‌اند و بعضا هم مطلع هستم که به طور فردی وقتی برای آنها تعیین شده و دلایل خودشان را بیان کرده‌اند. ولی به عنوان جبهه و جناح سیاسی، حداقل من اطلاع ندارم و بعید می‌دانم که چنین رایزنی صورت گرفته باشد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1864614

برچسب‌ها