رئیس مرکز اسلامی انگلیس رمز موفقیت بیداری اسلامی در کشورهای عربی را در مردمی بودن و شکسته شدن انحصار تلاش ها در میان روشنفکران و علمای اسلامی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین معزی با تشریح اینکه در گذشته هرگونه تحرک و تلاش برای تغییر در ساختارهای حکومتی محدود و محصور در لایه روشنفکران و علمای اسلامی بود گفت: موج بیداری اسلامی به دلیل اینکه با مشارکت همه اقشار جوامع اسلامی و نه فقط علما و اندیشمندان شکل گرفت، توانست به سرعت پیش رود و در زمانی کوتاه، حاکمان مرتجع و مهره‌های دست‌نشانده مستکبران جهانی را از پای درآورد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس، که با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) گفتگو کرده با تاکید براین تفاوت اساسی گفت: بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی سابقه طولانی دارد و در تاریخ این کشورها مصلحان و بیدارگرانی از میان عالمان دینی و روشنفکران مسلمان، حداقل در یک قرن گذشته، برای رهایی سرزمین‌های اسلامی از سلطه استبداد و استعمار تلاش‌های فراوان کرده و مبارزات گوناگونی در عرصه‌های مختلف داشته‌اند، اما حرکت بیداری مسلمانان در چند ماه گذشته در کشورها‌ی مصر، تونس، لیبی، یمن، بحرین و ... با تلاش‌ها و مبارزات گذشته تفاوت عمده و اساسی دارد.
وی در ادامه گفت: در گذشته مبارزات تنها به‌وسیله عالمان دینی، روشنفکران مسلمانان، دانشگاهیان و برخی از فرهیختگان جامعه انجام می‌گرفت؛ اما امروز همه مردم از همه اقشار جوامع اسلامی هستند که به میدان آمده و عزت، کرامت و هویت خود را که به وسیله مستبدان و مستکبران پایمال شده بود، مطالبه می‌کنند؛ از این رو موج بیداری اسلامی به دلیل اینکه با مشارکت همه اقشار جوامع اسلامی شکل گرفت، توانست به سرعت پیش رود و در زمانی کوتاه، حاکمان مرتجع و مهره‌های دست‌نشانده مستکبران جهانی را از پای درآورد.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی با تاکید براینکه یکی از ریشه‌های اساسی شکل‌گیری موج بیداری اسلامی و پیشروی آن، ارتباط داشتن این حرکت‌ها با تلاش‌ و کوشش‌ شخصیت‌ها، اندیشمندان مبارز، مصلحان و بیدارگران گذشته این سرزمین‌ها است افزود: از سوی دیگر سرخوردگی جوامع اسلامی از تفکرات، اندیشه‌ها و نیز ایدئولوژی‌های مادی که از غرب به سرزمین‌های اسلامی آمده بود و بازگشت به اسلام و رویکرد مسلمانان به الگوهای اسلامی به‌ویژه در بعد اجتماعی و سیاسی آن و نیز بهره‌گیری از توانمندی‌های دینی و ایمانی در ایجاد انگیزه و حرکت، در مردم مسلمان برای رهایی و آزاد ساختن خود از چنگال استبداد، از دیگر دلایل شکل‌گیری موج بیداری اسلامی در منطقه است.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین معزی، اساساً امروزه آگاهی مسلمانان با گذشته تفاوت عمده دارد، اگرچه آگاهی برخی از جوامع اسلامی نسبت به اسلام عمیق و اندیشه‌ورزانه نباشد ولی از نظر گستردگی با گذشته تفاوت چشمگیری دارد و این حقیقت به عنوان یکی از اساسی‌ترین ریشه‌های بیداری اسلامی به‌شمار می‌رود.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس افزود: از جانب دیگر آگاهی و اطلاعات فراوان مسلمانان از حوادث و مسایل جهان اسلام و منطقه، به‌ویژه مسایل مربوط به فلسطین، عراق و افغانستان و همچنین آگاهی آنان از حوادث جهان که با اطلاعات با نسل‌های گذشته از فضای زندگی خود، هرگز قابل مقایسه نیست، می‌تواند یکی دیگر از ریشه‌ها و دلایل بیداری اسلامی باشد.
معزی گفت: بی‌شک توسعه وسایل ارتباط جمعی، در ایجاد حرکت و موج بیداری اسلامی در کشورهای مصر، تونس و لیبی نقش اساسی داشته است. شاید برخی تصور کنند که آگاهی مردم توسط وسایل ارتباط جمعی از سوی استکبار جهانی تغذیه و سازمان‌دهی می‌شود و لذا این تحولات شگرف در منطقه خواست استکبار است، ولی اگر به دقت مسایل و حوادث بیداری اسلامی را در کشورهای عربی مصر، تونس، لیبی و یمن بررسی کنیم؛ ناخشنودی قدرت‌های استکباری از این حرکت‌ها را مشاهده خواهیم کرد و از سویی حرکت‌های ایجاد شده به وسیله بیداری اسلامی مردم منطقه از ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی آنان نشئت گرفته است که ریشه در دین مردم دارد و بی‌تردید این خواست‌ها و شعارها هرگز مستکبران را خرسند نمی‌سازد.
وی در ادامه عنوان کرد: از سوی دیگر تأثیرپذیری مردم به‌پاخاسته سرزمین‌های عربی مصر، تونس، لیبی، یمن و بحرین و... از انقلاب اسلامی ایران نیز از دیگر دلایل شکل‌گیری موج بیداری اسلامی است که البته بحث درباره تأثیرپذیری مسلمانان منطقه از انقلاب اسلامی ایران بحثی عمیق و گسترده است که در این مختصر نمی‌گنجد، با این حال می‌توان گفت که علیرغم جلوگیری حکام مرتجع این مناطق از ارتباط مردم جامعه با ایران اسلامی، انقلاب اسلامی ایران بر سرنوشت و تاریخ این کشورها اثری بنیادین گذاشت.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین معزی خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و پایداری آن در طول سه دهه و از سرگذراندن ده‌ها بحران سیاسی نظامی و اقتصادی، توجه جوامع اسلامی را به خود جلب کرده و در تحرک و خیزش مردم مسلمان در این سرزمین‌ها نقش بنیادین داشته و طلسم شکست‌ناپذیر استبداد و استعمار را باطل کرده است.
تهدیدات پیش‌روی انقلاب‌های مردم مسلمان منطقه
رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه با بیان اینکه قدرت‌های استکباری به‌ویژه آمریکا و صهیونیسم بدون شک در برابر حرکت‌ها و جنبش‌های مردمی در کشورهای اسلامی بی‌تفاوت نخواهد نشست و برای برگرداندن وضعیت این کشورها به دوران گذشته نقشه‌هایی شیطانی پیاده خواهند کرد به عنوان نمونه گفت :مهمترین اقدام آن‌ها شکستن اتحاد و یکپارچگی مردم و ایجاد تفرقه در میان آنان است.
حجت الاسلام والمسلمین معزی راه جلوگیری از این توطئه ها را اینگونه تشریح کرد: مسلمانان باید بر پایۀ آموزه‌های اساسی قرآن کریم وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند و راه خویش را ادامه دهند زیرا تفرقه و جدایی بزرگترین عامل از دست دادن عظمت و شوکت گذشته مسلمانان بوده و امروز هم دشمنان اسلام برای از پای در آوردن مسلمانان از این عامل بهره فراوان می‌برند.
وی در ادامه افزود: مأیوس شدن مردم از تلاش و کوشش خود در زمینه بیداری اسلامی یکی دیگر از بزرگترین عوامل شکست است، لذا با حسن ظن و ایمان راسخ به وعده‌های مؤکد قرآن بر پیروزی، مؤمنان باید به حرکت خویش ادامه دهند چه آن که امید یکی از مهمترین عوامل تداوم و گسترش و تعمیق این حرکت‌ها خواهد شد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس تأکید کرد: دشمن تلاش خواهد کرد تا عناصر وابسته به خود را که در این‌گونه جوامع به سر می‌برند، بر سر کار آورده تا آرام آرام اوضاع را به وضعیت گذشته باز گرداند، بنابراین مردم مسلمان همواره باید برای راندن جریان‌های نامطمئن و اشخاص وابسته، هوشیار و با یکدیگر متحد و یکپارچه باشند.
وی افزود: مردم این سرزمین‌ها باید باور عمیق داشته باشند که اسلام در همۀ ابعاد زندگی به‌ویژه در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی طرح و برنامه دارد و اندیشمندان و متفکران دینی و مسلمان این جوامع باید همۀ کوشش خود را در راه شناساندن اسلام رهایی‌بخش و جامعه‌ساز به شکل متقضی و متناسب با محیطشان به‌کار گیرند و درصدد پیاده کردن آن برآیند و گرنه دیری نخواهد گذشت که حاکمیت مرتجع گذشته و وابسته به استکبار جهانی به شکل جدیدی مجدداً بر سر کار بیاید.
معزی با اشاره به حرکت‌های اعتراضی مردم در اروپا و آمریکا، نسبت به مشکلات اقتصادی نیز گفت: این قیام‌ها نشان‌دهنده آن است که ملت‌های جهان از ستم ستمگران به تنگ آمده و در برابر نظام سرمایه‌داری به پاخاسته‌اند.
وی تأکید کرد: گرچه این قیام‌ها در آغاز راه هستند ولی این اعتراض‌ها نویدبخش حرکت‌های بیدارگرانه در جهان و برقراری عدالت است که در این میان نمی‌توان منکر تأثیر موج بیداری اسلامی بر قیام‌های دادخواهانه مردم در این سرزمین‌ها شد.

4951

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =