۱۵ شب کشیک در ماه؛ آموزش یا کار ارزان؟/ «درآمد یک پزشک متخصص طرحی در ایران کمتر از یک آرایشگر است»

یک پزشک متخصص به خبرآنلاین می‌گوید: «در کشور ما متأسفانه بعد از ادغام آموزش پزشکی و سیستم بهداشت و درمان با یکدیگر و جدایی از وزارت علوم، بیمارستان‌ها تبدیل به محیط آموزشی شدند. از طرفی به‌علت بالا بودن حقوق متخصصان باسابقه و درخواست بیمه و سنوات، ترجیح بر این است که بیشتر از رزیدنت‌ها و اینترن‌ها، به‌عنوان نیروی کار ارزان استفاده کنند.»

الهه جعفرزاده: براساس پیگیری‌های انجام‌شده از سوی انجمن‌های علمی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی امریکا و اروپا، دوره دستیاری یا «رزیدنسی» یک مقطع پرفشار و سنگین برای دانشجویان علوم پزشکی محسوب می‌شود. رزیدنت‌ها در این دوره، از ساعات اولیه صبح در محل کار حاضر می‌شوند و ممکن است به‌علت کشیک‌های طولانی، استراحت و آسایش چندانی نداشته باشند.

مطالعات نشان می‌دهد این حجم از فشار سبب خستگی مفرط، کاهش قدرت تصمیم‌گیری بالینی و افزایش خطاهای پزشکی می‌شود و درنهایت افسردگی و سرخوردگی فردی را به دنبال دارد. به منظور بهبود این شرایط، طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای اروپایی، تعداد و ساعات کشیک‌ رزیدنت‌ها محدود شده است.

به طور مثال، در آلمان یک دستیار فقط چهار شب در ماه شیفت دارد و به محض پایان کشیک، موظف است در نزدیک‌ترین زمان ممکن بیمارستان را ترک کند. حتی اجازه رفتن به کتابخانه و دیگر بخش‌های بیمارستان را ندارد و در صورت انجام این کار جریمه خواهد شد. قوانین بین‌المللی بدین شکل است که رزیدنت به طور کافی فرصت استراحت داشته باشد تا بتواند نیرو و انرژی صرف‌شده را بازیابی کند.

۱۵ شب کشیک در ماه؛ آموزش یا کار ارزان؟/ «درآمد یک پزشک متخصص طرحی در ایران کمتر از یک آرایشگر است»

محمدرضا صبری، فوق تخصص قلب کودکان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در این راستا به خبرآنلاین می‌گوید: «در کشور ما متأسفانه بعد از ادغام آموزش پزشکی و سیستم بهداشت و درمان با یکدیگر و جدایی از وزارت علوم، بیمارستان‌ها تبدیل به محیط آموزشی شدند. از طرفی به‌علت بالا بودن حقوق متخصصان باسابقه و درخواست بیمه و سنوات، ترجیح بر این است که بیشتر از رزیدنت‌ها و اینترن‌ها، ‌به‌عنوان نیروی کار ارزان در شیفت‌های طولانی استفاده کنند. هم‌چنین برخی رشته‌های پزشکی اغلب تا ۱۵ شب در ماه کشیک دارند، از همین رو چندین بار از سوی وزارتخانه ابلاغ شد که حداکثر تعداد کشیک رزیدنت‌ها در طول ماه، از ۱۲ شب بیشتر نباشد. اما عموماً در برخی موارد از دستیاران کار بیشتری می‌کشند و حتی روز بعد نیز آنها را مرخص نمی‌کنند.»

۱۵ شب کشیک در ماه؛ آموزش یا کار ارزان؟/ «درآمد یک پزشک متخصص طرحی در ایران کمتر از یک آرایشگر است»

یدک کشیدن عنوان «دانشجو» با بار مسئولیتی یک پزشک!

یکی دیگر از مشکلاتی که رزیدنت‌ها با آن روبه‌رو هستند، مربوط به قوانین اخیر در رشته‌های پزشکی است که مطابق آن، یک دستیار پزشک یا یک متخصص طرحی، اجازه ندارد خارج از محلی که برای او مشخص شده، به فعالیت بپردازد. درواقع در این مرحله، او به‌عنوان یک «دانشجو» تلقی می‌شود، اما وظایف سنگینی بر عهده دارد و حقوق آنچنانی هم به او تعلق نمی‌گیرد.

در همین راستا نازنین رحیم‌نژاد، متخصص چشم‌پزشکی، طی گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «اگر اجازه فعالیت و طبابت در خارج از حیطه موظف، به رزیدنت داده نمی‌شود، حداقل باید حقوق اقناع‌کننده‌ای برای او لحاظ شود که معاش او را تأمین کند. در هیچ‌کجای جهان با رزیدنت‌ها بدین نحو برخورد نمی‌شود و چنین قانونی پذیرفته نیست؛ که شخص نه می‌تواند در جای دیگری مشغول به کار شود، نه در جای فعلی «شاغل» تلقی می‌شود؛ با حجم سرسام‌آور فشار کاری و مسئولیت‌های فراوانی هم که دارد، صرفاً عنوان «دانشجو» را یدک می‌کشد.»

درآمد و مسکن؛ مهم‌ترین دغدغه رزیدنت‌ها

طبق اظهارات رحیم‌نژاد، در دوره دستیاری و فعالیت‌های درمانی، مسئولیت جان بیماران به عهده رزیدنت‌هاست و این موضوع استرسی مضاعف را به آنها تحمیل می‌کند. افزون بر این، استرس‌های رایج در زندگی، اعم از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روانی هم مزید بر علت هستند.

این پزشک جوان می‌گوید: «مشکل مسکن، یکی از مشکلاتی است که رزیدنت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل برای رزیدنتی که از شهر دیگری به تهران آمده، جدی‌تر است. به‌طور مثال، ما در دوره آموزش، همکاری از شهرستان داشتیم که شب‌ها حتی با پایان کشیک هم در پاویون می‌خوابید و از بیمارستان خارج نمی‌شد؛ چون نه مسکنی داشت و نه توان تهیه آن را در شهر تهران داشت.»

او ادامه می‌دهد: «دانشجوی پزشکی در ۱۸ سالگی وارد دانشگاه می‌شود، طی چندین سال دوره‌های عمومی و دستیاری را می‌گذراند و نهایتاً در ۳۰ سالگی به‌عنوان یک پزشک متخصص وارد اجتماع می‌شود؛ جامعه از یک فرد ۳۰ ساله انتظار دارد که در این برهه، از حداقل‌های زندگی یعنی مسکن و شغلی با درآمد مقبول برخوردار باشد؛ که متأسفانه بسیاری از پزشکان و دستیاران پزشک از این شرایط محروم هستند.»

۱۵ شب کشیک در ماه؛ آموزش یا کار ارزان؟/ «درآمد یک پزشک متخصص طرحی در ایران کمتر از یک آرایشگر است»

طبق تحقیقات انجام‌شده از سوی کمپین پزشکان جوان، اکثر پزشکان عمومی و متخصص با سابقه کاری زیر پنج سال، دریافتی کمتر از ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان در ماه دارند. محمدرضا صبری در این خصوص می‌گوید: «در برخی کشورها، رزیدنسی یک شغل محسوب می‌شود؛ در حقیقت رزیدنت‌ها کار می‌کنند و برای دانشگاه و بیمارستان درآمد ایجاد می‌کنند. این در حالی است که یک پزشک متخصص طرحی در ایران، ماهانه فقط ۱۰ و نیم میلیون تومان، یعنی کمتر از درآمد ماهانه یک آرایشگر، دریافت می‌کند. از همین رو یکی از تقاضاهای مطرح این است که دوره دستیاری برای رزیدنت‌ها جزو سنوات خدمت محسوب شود، خودشان و خانواده‌هایشان بیمه شوند تا بعداً بتوانند از این سوابق خدمتی استفاده کنند.»

منزلت اجتماعیِ ازدست‌رفته

شرایط اجتماعی نامطلوب، یکی دیگر از اهرم‌های فشار بر جامعه رزیدنتی است. رحیم‌نژاد از تجربه خود در این‌باره می‌گوید: «همه ما وقتی وارد این رشته شدیم، به دنبال یک منزلت اجتماعی بودیم؛ اما امروزه این منزلت اجتماعی هم در معرض خدشه‌ و آسیب است. معمولاً در بیمارستان‌هایی که قرار است دوره طرح در آن سپری شود، پرسنل کمترین احترامی برای پزشکان تازه‌وارد قائل نیستند. اغلب در پاسخ به اعتراض‌ها می‌شنویم «خودت این مسیر را انتخاب کردی و باید سختی‌های آن را تحمل کنی!» بله، این انتخاب من بوده، اما با این دیدگاه این رشته را انتخاب نکردم که مورد تحقیر و بی‌احترامی قرار بگیرم.»

صبری نیز با اشاره به اهمیت روابط اجتماعی در بیمارستان و بخصوص نحوه برخورد با رزیدنت‌ها می‌گوید: «در یکی از بیمارستان‌های آموزشی اصفهان، رزیدنتی به علت بگو و مگوهای رایج، روابط نامناسب با گروه، اساتید و پرسنل بیمارستان، یک روز از تحصیل و کار انصراف می‌دهد و در همان روز خودکشی می‌کند. این اتفاق کمی نیست و باید دانست که افزون بر فشارهای مالی و نداشتن آرامش روانی تحت شرایطِ سخت کاری و شیفت‌های طولانی، روابط و شرایط اجتماعی هم در برخی موارد منجر به پرخاشگری و واکنش‌های هیجانی جبران‌ناپذیر می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

افزایش ۵ برابری نرخ خودکشی در جامعه پزشکی؛ «سالانه ۱۳ خودکشی در جمعیت رزیدنتی کشور داریم»/ یک راه‌حل مهم:«کمک روانی»

گروکشی از رزیدنت‌ها برای مهاجرت نکردن! وثیقه بگذار بعد درس بخوان/ «عده‌ای با این بخشنامه از تحصیل منع شدند، این ظلم محض است»

خالی ماندن ۸۰۰ صندلی آزمون دستیاری؛ پزشک هندی و بنگلادشی هم ایران نمی‌آید/دانشجوی سال اول پزشکی به‌فکر مهاجرت است

خودکشی رزیدنت‌ها؛ مرگ خودخواسته در پناه انتخاب رشته اجباری

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1867248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    61 5
    درآمد آرایشگرها از خیلی از متخصصین بیشتر بیشتر هست. فقط پزشک‌ها نیشتن که.
    • عماد ایرانی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      11 31
      متاسفانه بعد از طرح درآمد پزشکان نجومی میشه. مگه ماهایی که دکترای تخصصی وزارت علوم داریم بهمون اصلا حقوقی تعلق میگیره؟؟؟ چرا تافته جدا بافته هستید؟؟؟؟ حتی حقوقی که بهتون میدن هم زیادی هستش . ما ۱۰ سال فقط درس دانشگاهی خوندیم هیچ حقوقی بهمون ندادن
  • مجتبی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    54 20
    چه اصراری به این نوع مقایسه هست؟ در آمد یک مهندس هم کمتر از یک دستفروش هست...!
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    35 26
    واقعا از این پزشکها آدم تعجب میکنه! مقایسه اونهم با آرایشگرها؟؟؟؟ اینجوری باشه 99 درصد مردم باید بگن حقوق ما از آرایشگر کمتره! این مقایسه چیپی هست؟
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    57 8
    فقط پزشکها نیستنددرآمد استاد دانشگاه از درآمد راننده تاکسی در تهران خیلی کمتره در برخی موارد به نصف این مقدار هم نمیرسه اصولا قوانین جمهوری اسلامی در رابطه با نیروی کار در هر سطحی چیزی بیشتر از استثمار نیروی کار نیست
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    32 12
    این اراجیف یعنی چی؟؟؟؟ پس چرا به زندگی یک مهندس که پدرش دراومده با مدرک فوق لیسانس و دکتری که ماهانه ۱۰ میلیون هم درآمد نداره پرداخته نمیشه؟؟؟ کدوم آرایشگر و مهندس قصاب کارمند و کارگر و..... می تونه تا آخر عمرش ۳۰ متر خونه بخره
    • M IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      63 48
      شما چرا منطقی حرف نمیزنید؟ یه مهندس کجا و یه پزشک کجا...! مهندس و دیگر اساتید فقط رفتید دانشگاه و مدرک دانشگاهی گرفتید، کجا شیفت‌های شب و طرحهای اجباری رفتید؟ این پزشک و پرستار هستند که جون مردم رو نجات میدند. اونا هم مثل همه خانواده و بچه و مخارج دارند. شما هر کار هم بکنی هیچوقت همچین مسئولیت سنگینی رو نداری، نه شما نه دیگر مشاغل. پس در مقام مقایسه برنیایید، که با وجود افرادی مثل شما با این ایده ها، همین تعداد پزشک و پرستار معدودی هم که مونده یا میره یا دست از کار میکشه و میاد دنبال راننده اسنپی یا آرایشگری. اونوقت عزیزان همین شماها واسه درمان باید به عطاری و... پناه ببره.اون زمان یاد این حرفاتون میفتید
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      33 29
      بله مهندس شیفت نگذرانده ولی کارهای سخت کارگاهی انجام می‌دهد. ضمن اینکه این اختلاف درآمد جند برابر در هیچ کجای دنیا بین مهندسین و پزشک‌ها وجود ندارد و چه بسا در رشته هایی از مهندسی درآمدشان از پزشک هم بیشتر است. گذراندن شیفت شب هم به بقیه اقشار ربطی ندارد اتفاقا خود پزشک‌ها با کم نگه داشتن سرانه پزشک و استفاده از رزیدنت به عنوان نیروی کار ارزان مسبب همین وضعیت هستند. تمام مدیران رده بالای وزارت بهداشت و بیمه ها و بیمارستان ها بر خلاف دنیا پزشک هستند پس از بقیه انتظار پاسخگویی بزای مشکلاتتان را نداشته باشید.
    • مهندس BG ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      12 6
      من یه مهندسم. در بیست و پنج سال سابقه کاریم شب های زیادی شیفت دادم. طرح های اقماری دو یا سه هفته کار دور از خونه و یک یا دو هفته استراحت هم زیاد داشتم.
    • بهنام IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      30 1
      تاسف کوچکترین چیزی هست که میشه گفت بابت دعوای دکتر و مهندس کشور جهت میزان حقوق. اینکه جامعه پزشکی درخواست بیشتر شدن حقوق داره نباید به آنها بی احترامی کرد البته که همه مشاغل به نوبه ی خود دارای اهمیت هستند. همه اقشار درآمد پائین دارند به خاطر شرایط اقتصادی خراب کشور. این حق همه این بزرگواران هست که درآمد مناسب جهت خوب زندگی کردن داشته باشند. همه باید پیگیر افزایش استاندارد زندگی باشن نه اینکه دنبال کم کردن حقوق این قشر و اون قشر. حالا اگه از فردا همین حقوق جامعه پزشکی نصف بشه مشکل حقوق مهندسین یا سایرین حل میشه. لطفا چند لحظه ای منصف باشیم.
    • ایمان IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      39 19
      من خودم مهندس هستم و خانمم متخصص، واقعا پزشکی سخته، اونها رایگان کار میکنن، درحالیکه من میتونم هم ارشد و دکتری بخونم سر کار هم برم و حقوق هم بگیرم. ولی پزشک ۱۵ تا کشیک در ماه و هر روز صبح تا سه عصر بیمارستان قابل مقایسه نیست. پزشکی واقعا هرمنزلتی داشته باشه حقشون هست با اینکه من خودم توی دانشگاه شیراز و تهران رشته مهندسی مکانیک رو ۱۰سال پیش خوندم که جز سخت ترین های مهندسی هست ولی یک دهم مسئولیت و سختی پزشکی رو نداره.
  • فاطمه IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    51 23
    واقعا توی ایران به پزشکاک طرح و عمومی ظلم میشه. این همه سختی کشیدن درس خوندن اونوقت حقوقشون اندازه یه رفتگر شهرداری نیست. واقعا از عمق وجودم متاسفم 😔
    • خوب IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      7 21
      پزشکان فقط حقوق نمیگیرن ویزیت ازمطب زیرمیزی ازمردم بدبخت وکارانه بالا ولی رشته های دیگه فقط یه حقوق دارن پزشکان بعدازیک چندسالی زندگیشون ازاینرو به اونرومیشه وبیشترین زحمت راهم توبیمارستانها پرستارها بی اجرو مواجب انجام میدن وهمش توهین پزشکهارو هم تحمل میکنن
  • تاریخ IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    47 9
    من وارد جزییات گزارش نمی شوم ولی همینکه به مشکلات این بخش پرداخته شده است ، جا دارد که از خبر آنلاین سپاسگزاری کرده و برای تمامی دست اندرکاران آن آرزوی عافیت و عاقبت بخیری داشته باشم. بعنوان کسی که یک متخصص جراح تحویل جامعه داده ام تا خادم مردم ایران باشد و یک پزشک عمومی در حال تحصیل دارم که بزودی یعنوان یک خادم دیگر مردم ایران وارد جامعه سلامت خواهد شد عرض می کنم که من و خانمم تمام عمر و جانمان را برای به ثمر نشستن آنها هزینه کردیم و داریم می کنیم. تنها خانه ای که داشتیم را فروختیم. اسمش تحصیل در دانشگاه دولتی است ولی همه هزینه ها را ما پرداختیم. افتخار می کنیم حتی اگر الان مستاجر هستیم برای ما کسر و عار نیست. ولی می خواهم بگویم رزیدنت در واقع یک پزشک عمومی است که در حال طی دوره تخصصی رشته خودش است. این فرد در سنی است که الان ازدواج کرده است و خانواده تشکیل داده است، مگر می شود با چنین شرایط سخت و مسئولیتی به این سنگینی که همانا جان انسان ها است؛ حقوقی بغایت توهین آمیز به او داد؟ شما اصلا نمی توانید تصور کنید که این قشر فرهیخته از جامعه ما چه زجری می کشد...
  • تینا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    42 3
    مملکت ما همه چیزش ظلم وبی عدالتیه
  • محمد علی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    37 7
    نتیجه این رفتاراشون چند سال دیگه ملموس تر نی شه،و متاسفانه با نبود پزشک خوب و مهارت پزشکان به خارج یا کار های زیبایی،باز هم مردم ضرر خواهند کرد
  • فاطمه IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    34 12
    باسلام خیلی برای پزشکان سخت میگیرن وهیچ درآمدی هم ندارن ازمسولین درخواست بررسی دراین امور دارم خواهشمندم رسیدگی فرمائیدتا بهترینها درایران باشند چون اول خدا بعدازاو ماهمه به آنها محتاجیم
  • ایرانی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    36 6
    قسمتی از حقوق رزیدنت ها به جیب اساتید بالین می رود که در زمان تشخیص و درمان حتی جراحی اصلاً حضور ندارند!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    44 14
    یک آرایشگرچندبرابرپزشکان درآمددارد مالیات هم نمیدهد.پزشکان تمام جوانی شان رادرس میخوانند وسالهادرشهرهای کوچک کارمیکنند.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    16 52
    خوب چیکار کنم برن ارایشگری یاد بگیرین
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      23 5
      ایشالا همین آرایشگرهای عزیز بیماری‌هاتون‌ رو درمان کنن
  • ت IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    13 4
    سلام تا حلال بخاطر خطای ساخت و ساز پروژه‌ای مثل پل و آپارتمانها و جاده‌های که خراب شدن چندتا مهندس به دادگاه‌ بردن ولی پزشک بيچاره با هر بهانه زیر فشارهستش هم از طرف دولت و هم بیمه‌ها و هم مردم پس لطفا مهندسی با پزشک از نظر استرس کاری هم مقایسه نکن به نظر من در ایران باید دستمزد برا اساس میزان استرس هم در نظر بگیرند
  • علی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    3 17
    مگه فقط پزشک شیفت شب میده؟ پزشکا خیلی زحمت میکشن اما ایا زحمت پرستارا کمتر از پزشکاس که درامد پزشکا چندین برابر پرستارا هستش؟ چرا مطالبات پرستارا رو نمیگید و فقط پزشکا رو میبینید؟پرستاری که چندین برابر پزشک فشار روشه و حقوقش کمه احترامش حفظ نمیشه کارانه و اضافه و تعرفه هم که از هر دری ازش میزنن چرا اونو نمیگید.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    10 6
    بیشتر اقشار جامعه به نوعی درامد ندارن حالا فقط؟ پزشکی مهم شده
  • جمهوری تجربی ایران IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    12 14
    نالیدن کادر درمان برای شغل های دیگه جوک هستش . الان یک بهورز که وزن دو خانوم حامله رو در روز ثبت میکنه حقوقش از یک مهندس بیشتره . زمان روحانی کادر درمان رو بردن تو عرش و حقوق یک پیراپزشک از دکترای مهندسی بیشتر بود این قشر عادت کردن از بالا به بقیه نگاه کردن رو ، این قشر فکر میکنن فقط اینا هستن که تلاش کردن ، این قشر فکر میکنه جامعه فقط به اینا نیاز داره ،این قشر فکر میکنه فقط این قشر هستن که مهاجرت میکنن و رفتن اینا خیلی مهمتر از بقیه هستن و فقط باید به اینا توجه کنن. این قشر نمیدونه که نزدیک 90 درصد تحصیل کرده های مهاجر از زیر شاخه های ریاضی هستن و کسی توی این خراب شده رشته های مهندسی رو حساب نمیکنه الان دوستان من اکثرا مهاجرت کردند.
  • ناشناس IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    10 13
    از نظر من این درسته که اونها قشر باهوش جامعه هستند ولی در تمام مواردی که باهاشون آشنا شدم پسرها و دخترهای قشر مغروری هستند که هیچکس رو تحویل نمی گیرند در صورتی که مهندسین باهوش هم کم نداریم.
  • ا IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    4 8
    بله چه اصراری به مقایسه هست پس همه جای دنیا دستمزد کار آرایشگری از پزشک بیشتر هست در ضمن در زمان دانشجویی حقوق کم دارند چون دارن آموزش میبینند و بعدا جبران میشه با درآمد چند صد میلیونی ،نمیدونم چرا هیچ پزشکی مثل دکتر قریب و پرفسور حسابی با علاقه وارد این کار طبابت نشدن همه بخاطر پول و پز
  • اکرم IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    9 15
    چرا نرفتی ارایشگر بشی که هر روز غبطه نخوری که اون پول در میاره و تو هیچی چند ساله مهندسین با حقوق کم دارن توی این کشور کار میکنن و دکترها هر روز توی مطب های شلوغ پول در میارن فکر کردین حالا که پزشکی قبول شدین باید همه چیز فدای شما بشه
  • کلعلی باقرآباد IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    9 9
    یک بار هم از کارگران حرف بزنید شبانه روز پزشک ،پزشک
  • حمید IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    10 4
    با سلام آقای دکتر رزیدنت ضمن خدا قوت و ارج نهادن به زحمات پزشکان عزیز... تو شغل شما خیلی تناقض هست نمی‌دونم چرا...؟ مثلاً شما رزیدنت‌ها میگید حقوق ۱۰ تا ۲۰ تومن دارید تو شهرستان ما استان مرکزی شهر خمین اکثر پزشکان عمومی و متخصص جزو بزرگترین بساز بفروش های املاک هستن و ماشا ا..‌ درآمدهای میلیاردی دارن... بیا شهر ما کار کن پولدار میشی بخدا آنقدر هم کمبود پزشک و متخصص داریم که نگو...
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    8 1
    وای چرا هممون نظرهای کوته فکرانه در مورد مشاغل داریم .. هر کس جای خودش کار می کنه و دوست داره تو بهترین شرایط زندگی کنه .‌ چه اونی که مهندس هست چه پزشک چه استاد پزشکان عزیزی که نظر می دهید همه ی مشاغل جامعه ارزشمند هستند و کسی حق خودبرتر بینی نداره .. هر کس بر حسب علاقه و توانایی در جایگاهی قرار می گیره ... پس به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم ..
  • علی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    4 3
    مشکلات مالی برای همه صنوف هست پرداختی حق التدریس در دانشگاهها کمتر از یک مسیر معمولی اسنپ هست .ولی همیشه در ذهن ما تعریف شده باید پزشکها ثروتمند باشند برای خود رزیدنتها هم این تلقی هست درحالیکه ایشان بخاطر استفاده از تحصیلات رایگان باید خدمت کنند.دلیل فشار کار زیاد هم همکاری اساتید هست که در مطب‌ها حتی در استان دیگر مشغول بیزینس هستند.