ضرورتی ندارد که مهر حتما معین باشد، بلکه انجام عمل یا حرفه آموزی هم می تواند مهریه باشد. مثل آموختن قرآن یا آموختن رایانه به زوجه می تواند موضوع مهر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی طباطبایی نژاد عضو کمسیون حقوقی قضایی مجلس در میزگرد کافه خبر درباره شرایط تعیین مهریه می گوید: مهر باید حتما ارزش مالی داشته باشد، بنابراین آنچه را که ارزش مالی ندارد نمی توان به عنوان مهریه تعیین کرد. از نظر شرع و قانون قابل انتقال و معامله باشد. لذا نمی توان مشروبات الکلی یا حیوانات حرام گوشت مانند خوک رابعنوان مهریه تعیین کرد. زوج مالی را می تواند مهر قرار دهد که خود مالک آن باشد بنابراین اموال عمومی یامال موقوفه رانمی توان مهر قرار داد.
او همچنین گفت: ما 24 ماده قانونی برای حمایت از زنان و مهریه در قانون اساسی داریم. در ماده 1883 آمده که اگر زن مهریه خود را درخواست کند و مرد توان پرداخت نداشته باشد باید به طور اقساطی یا مدت دار پرداخت شود و مطابق همین ماده اگر پرداخت نشود به زندان می رود.
وی می افزاید: مهریه یا حال است یا معجر. حال فی المجلس یعنی باید مهریه پرداخت شود و زوجه به محض جاری شدن عقد نکاح، مالک نیمی از مهریه می شود و نیم دیگر را بعد از اولین رابطه زناشویی مالک خواهد شد. اما باید دید آیا این آمادگی را مرد دارد؟ اما اگر ندارد که معجر است و چیزی به گردن ندارد.
متن کامل این میزگرد را می توانید اینجا بخوانید.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ... IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    32 27
    حاج آقا احیانا نگفت مردی که توانایی دادن مهریه نداشته باشد، بیخود می کند که مهریه رو به گردن می گیرد ؟!
    • بدون نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
      18 3
      و احیانا نگفت اگر زن میبینه مرد نداره غلط می کنه مهر می خواد؟ واسه پز دادن و دهن مردم فقط مهر می خواهند. وگرنه مثل انسان حقوق دیگه رو بخوان.نصف مال بعد از ازدواج حق طلاق حضانت بچه حق انتخاب محل زندگی هم خانمها مقصرند هم آقایان حاج آقا بهتره بره فرهنگ سازی کنند تا زن و مرد از هم گرو کشی نکنند. یکی با حق طلاق و یکی با مهریه چ
  • بدون نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    6 1
    کسانیکه توانایی پرداخت مهریه ندارند با شرایط مهریه سبک مثلا چهارده سکه و وکالت حق طلاق به ذوجه باید باید بتوانند ازدواج کنند چون اغلب خانواده ها مهریه زیاد را برای روز مبادا که اگر ذوج غیرقابل تحمل بود درخواست میکنند.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    6 0
    پس بفرمایین مهریه سرجای خودش باقی است و زن هم خریدنی. پس سیستم مالی است که حکم فرمای ازدواج است نه یک امر الهی. چرا جلوی سودجویی ها گرفته نمیشه.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    13 3
    حاج خانوم اگه مرد مهريه كذايي رو به گردن نگيرد كه امثال شما تا آخر عمر مجرد مي مونيد....
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    5 6
    بابا كي داده كي گرفته ...............
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    15 2
    خدا وکلی این خانوما دونبال بهانه برای گرفتن مهریه هستند یکیشون میخواد برای باباش خونه بخره مهر شو اجرا می کنه اونکی دیگه از این شوهر خوشش نمی یاد دونبال ازادی هست اگه زنی رو دیدید تمکین کرد سلام مارو برسونید
  • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    8 11
    امثال حاج خانوم مجرد بمانند امثال شما با چه كسي ازدواج مي كنند؟ در حد توان مهريه رو قبول كنيد.كسي چاقو نمي ذاره زير گلوتون كه مهريه بالا قبول كنيد!! عاشق كه ميشيد يادتون ميره يه روز بايد مهريه رو پرداخت كنيد!اينجاست كه بعضي دختر خانما از فرصت استفاده مي كنند.نوش جانشان.