۱ نفر
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
اما و اگرهای تعیین جنسیت با آی وی اف

تعیین جنسیت ، دغدغه تعداد چشمگیری از کسانی است که به مراکز ناباروری قدم می‌گذارند.

آی وی اف علی رغم آنکه قادر به تعیین جنسیت انتخابی است، اما در اصل برای این کار طراحی نشده و در واقع روشی برای درمان ناباروی به حساب می آید.
پس از لقاح آزمایشگاهی اسپرم و تخمک بررسی ژنتیک جنین ها در آزمایشگاه به دو جهت انجام می‌شود:

۱-تعیین سلامت جنین (PGS)
۲-تعیین جنسیت جنین (PGD)

زوج هایی که به دلایل و باور های مختلف تمایل به تعیین قطعی جنسیت جنین دارند(هرچند این روش به دلیل مثلا وجود بیماری های وابسته به جنس و با توصیه پزشک نباشد و فقط انتخاب خودشان باشد)، پیشرفت های علمی این اجازه را به آن ها می دهد تا انتخاب جنسیت جنین شان را با دقت ۹۵-۹۸ درصد انجام دهند.
در مواردی که مشکل ژنتیکی ای در زوجین اعلام شده باشد برای کاهش شانس انتقال آن ژن معیوب ،جنین شناسان یک سلول از هشت سلول جنین سه روزه را برداشته و برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ژنتیک ارجاع می‌دهند تا جنینی که حامل ژن معیوب هست حذف شود.

از همین روش برای تعیین جنسیت جنین به دلایل درمانی یا به درخواست والدین برای تعیین جنسیت جنین استفاده می کنند.گرچه امکان تعیین جنسیت از سه روزگی جنین تشکیل شده از طریق آی وی اف وجود دارد، اما نه تنها نتیجه بخش بودن روش آی وی اف برای بارداری در بهترین حالت ٥٠ تا ٦٠درصد است بلکه ممکن است برداشت سلول از جنین برای تعیین جنسیت به سلامت وی آسیب بزند و ۱۰ درصد از شانس موفقیت ان جنین بکاهد.
در چنین شرایطی توصیه می‌شود زوجینی که قصد فرزند آوری دارند برای فرزند اول اقدام به تعیین جنسیت با آی وی اف نکنند تا شانس بالاتری برای بارداری سالم داشته باشند.

*متخصص و جراح زنان و فلوشیپ نازایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1867592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =