اجرای طرح دورکاری در وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی که از سال گذشته با تصویب هیئت وزیران در بخشهای مختلف وابسته به دولت اجرایی شد، اولین تجربه حضور افراد شاغل ادارات در منازل و انجام پستهای سازمانی بود.

زهرا تالانی: به عبارتی، برای اولین بار بود که طی دهه های گذشته، دولت به بخشی از نیروی کار خود اجازه داد تا در منازل خود کارها را پیگیری و انجام دهند. کاهش حجم رفت و آمدها، کاهش هزینه های حمل و نقل، کمک به رفع معضل ترافیک در کلانشهرها به ویژه تهران، فراهم شدن امکان حضور بیشتر در کنار خانواده و کمک به افزایش بهره وری و انگیزه نیروی کار از اهداف مهم طرح دورکاری یاد شده است. اما این طرح با استقبال چندانی مواجه نشد و در یک سال گذشته بسیاری از دستگاه ها این مصوبه را در مورد کارکنان خود اجرایی نکردند و فقط در برخی بخش ها طرح مصوب هیئت وزیران به اجرا درآمده است.

با این حال نصرالله ابراهیمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران امروز اعلام کرد که قرار است دورکاری در تهران اجباری شود و الزامات قانونی لازم برای اجباری شدن طرح دورکاری در سازمان‌های تابعه استان تهران در حال بررسی است.

گفت وگوی خبر آنلاین با معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران را بخوانید:


با وجودی که گفته می شود دستگاه های دولتی زیاد موفق اجرای طرح دورکاری نیستند چرا اعلام می شود که قرار است دورکاری در استان تهران اجباری شود؟

دید دولت نسبت به بحث دورکاری جدی است و درحال حاضر این امر با قوت به کار خود ادامه می‌دهد برای همین هم الزامات قانونی برای اجباری شدن طرح دورکاری در حال بررسی است که پس از تصویب ابلاغ می‌شود. البته طرح دورکاری در دستگاه‌هایی که ارباب رجوع داشته و یا به کارهای عملیاتی اشتغال دارند مفهومی ندارد و پیگیری نیز نمی‌شود؛ به طور مثال بیمارستان‌ها و مدارس از اجرای این طرح مستثنی هستند. طرح دورکاری اجباری هنوز اجرایی نشده است و تاکنون دورکاری به صورت رضایت کارمند و دستگاه عملیاتی می‌شد اما با اجرای این طرح کارمند و دستگاه‌ها موظف به دورکاری هستند.


اما برخی کارمندان به ویژه خانمها نگران هستند که کار خود را از دست بدهند؟
همان طور که بارها مطرح شده دور کاری هرگز به معنای تعدیل نیروی انسانی نیست و باید با فرهنگ ‌سازی و بومی کردن آن و همین‌طور آسیب‌شناسی مشکلات احتمالی طرح، آن را در فضای اداری نهادینه کنیم. در صورتی که دورکاری اجباری شود، با شناسایی آن بخش از خدمات قابل دورکاری در دستگاه‌ها، کارمندانی که توانایی دورکاری را دارند مطابق مصوبات جدید دورکار می‌شوند.


آمار دورکاران در دستگاهیی دولتی تهران چند نفر است؟
همان که قبل بود. حدود 3 هزار نفر در استان تهران دورکار شده‌اند.


این طرح تنها شامل کسانی می شود که قبلا استخدام شدند یا اینکه شامل همه می شود؟
باتوجه به شناسایی رسته‌های شغلی که مشمول طرح دورکاری می‌شوند در آینده هر فردی که استخدام می‌شود، می‌داند که شغل وی در ردیف طرح دورکاری قرار می‌گیرد یا خیر.


چه زمانی این طرح اجباری می شود؟
مشخص نیست. هنوز مصوبه هیات دولت در دست بررسی است .
47232 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 2
    اگر به عوض اینکه در محل کار باشد و تحت کنترل باشد و برود در منزل و مراجعه کننده به منزل رجوع کند برای پاسخ به استعلام و ارتشا کند در حیاط منزل چه کسی و چگونه پیگیری میکند؟ ظاهرا این تدابیر توسط تیمی مطرح میبشود که یا اطلاع از فرایندها ندارند یا با سوق دادن امور به سمت امور توافقی موجب فساد میگردند و در این فساد نان خوبی هم است البته.