مرکز آمار گزارش آمارگیری نیروی کار کشور در تابستان سال 90 را منتشر و سکوت یک سال و نیمه خود را در زمینه نرخ بیکاری شکست.

درگزارش مرکز آمار از وضعیت نیروی کار در کشور طی تابستان سال 90 نرخ بیکاری 11.1 درصد اعلام شد این در حالی است که آخرین گزارش رسمی از نرخ بیکاری طی بهار سال 89 منتشر شده بود.
البته بر اساس گزارش اخیر نرخ بیکاری در پاییز سال 89 با 1.5 درصد کاهش نسبت به بهار سال 89 به 12.1 درصد رسیده و در زمستان سال 89 به 14.6 درصد افزایش پیدا کرده است و طی بهار سال 90 بازهم به 12.3 درصد کاهش یافته و در نهایت در تابستان سال جاری به 11.1 درصد کاهش پیدا کرده است.
قابل ذکر است این آمار نشان دهنده آخرین نرخ بیکاری رسمی اعلام شده پیش از سرشماری سال 90 است و در سرشماری سال جاری برای نخستین بار میزان بیکاری بر اساس تعریف جدید یعنی اشتغال بر مبنای یک ساعت در هفته ارزیابی می شود و به نظر می رسد با توجه به نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار باید انتظار اعلام نرخ بیکاری تک رقمی را همزمان با انتشار نتایج سرشماری سال 90 داشته باشیم.
در کنار این ارقام ، قابل ذکر آنکه میزان نرخ مشارکت اقتصادی یعنی طی تابستان سال جاری به 37 درصد رسیده است و این به معنی کاهش 2.1 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت بالای 10 سال کشور طی تابستان سال 90 نسبت به تابستان سال 89 است که نمی توان آنرا شاخص مثبتی تلقی کرد.

 


براساس این گزارش همچنان نرخ بیکاری جمعیت بین 15 تا 29 سال کشور بالا و در حدود23 درصد است که این رقم در جمعیت شهری بیشتر بوده و به 30.3 درصد رسیده البته به نظر می رسد طبق ارزیابی مرکز آمار این نرخ نسبت به تابستان سال 89 بهبود و از 34 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

تفاوت لازم به توضیح
از نکات قابل تامل این گزارش تفاوت موجود میان این آمارها و نرخ هایی است که پیش از این در گزارشات رسمی سالهای قبل از سوی مرکز آمار و یا به استناد این مرکز توسط بانک مرکزی در مورد بیکاری منتشر شده است، به طور مثال در مورد نرخ بیکاری طی بهار سال 89 در این گزارش رقم 13.5 درصد ذکر شده است در حالی که در گزارش های قبلی 14.6 درصد اعلام شده است و  به طور حتم مرکز امار ایران باید توضیحی رسمی در مورد این تفاوت ارایه دهد. در غیر این صورت وضعیت فعلی می تواند صحت برآوردهای این مرکز را که تنها نهاد رسمی متولی محاسبه نرخ بیکاری در کشور محسوب می شود زیر سئوال خواهد برد.

در انتها باید پرسید آیا این آمارها اولین گامهای دولت برای رفع بیکاری در سال 91 محسوب می شود؟و چرا ناگهان مرکز آمار سکوت یک سال و نیمه خود را شکسته و اقدام به انتشار امار مربوط به بیکاری کرد در حالی که هنوز هیچ خروجی رسمی از تصمیمات شورای عالی آمار در زمینه ایجاد یک رویه کلی در زمینه انتشار آمارها و شاخص های کلان در رسانه ها اعلام نشده است.
/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    22 0
    واقعا جای بسی تاسف است ملاک تعیین نرخ بیکاری داشتن حداقل یک ساعت کار در هفته اعلام میشود.آخر با یک ساعت کار در هفته یعنی چهار ساعت در برج میتوان گذران زندگی کرد؟،تفریح کرد،پس انداز کرد، خوراک و پوشاک و مسکن را تامین کرد؟
    • كيوان IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      15 0
      اگه قرار باشه فقط در هفته يك ساعت كار كرد و امرار معاش كرد، اون كار به احتمال زياد بالا رفتن از ديوار مردمه. وگرنه كدوم كاري اينقدر درآمد داره كه با مزد يك ساعتش بتوني يك هفته امرار معاش كني؟ ما كه هفته اي 44 ساعت كار ميكنيم از پس خرج خودمون بر نمي آييم!!!!
    • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      8 0
      اگه همین ملاک رو هم برای شاغل شدن محسوب نکنند آن وقت نرخ بی کاری می شه 80%.خیلی ها که کار ندارند خیلی ها هم که کار دارند واقعا کار نمی کنند این20% باقی مونده هم برای آن هایی که هنوز می دونن حلال حروم یعنی چی و واقعا کار می کنن.
  • بدون نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    22 0
    انهایی که سر کار می روند ولی حقوقشان را نمی دهند و یا جند ماه دیر می دهند٬ بیکارند یا باکارند؟ شاید هم سر کارند؟ با این سرکاریهای بنده خدا٬ امار میشه ۵۰ درصد.
  • رضا IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    28 0
    كسي كه يك ساعت در هفته كار كند، شاغل است؟! خودشان خنده شان نميگيرد؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    30 1
    مگه تو مملکت ما بیکار هم هست
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    24 1
    در رابطه با تعین یکساعت کار در هفته برای شاغل محسوب شدن ، خوب است بدانید: افرادی بیکاری که در هفته حتی یکساعت در منزل مشغول باشند مثلا لوازم منزل که خراب شده تعمیر کنند ، در آمارگیری سال 90، شاغل محسوب میشوند . که با این حساب نرخ بیکاری حدود صفر ! میشود
  • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    14 0
    يعني ايجاد اشتغال شده !!!! واقعا !!! من كه باور نكردم
  • بدون نام US ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    10 0
    چند روز بعد هم اقا با دبدبه و کبکبه میاد میگه ببینید ما تک نرخی کردیم بیکاری رو. اما توضیخ نمی ده که حداکثر تلاش ایشون برای ریشه کن کردن بیماری عوض کردن صورت سوال بوده نه تلاش برای اشتغال زایی. تازه اونروز تلوزیون داشت می گفت که اگر کسی 3 ماه باشه که بیکار شده باشه اونم شاغل حساب می شه!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    11 0
    راستي تعريف كار با اين آمار همونيه كه يه ساعت كار تو هفتس ؟
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    11 0
    ما حداقل رقم 20% بیکار داریم
  • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    5 1
    این آمار براساس کدوم استانهاست ؟؟؟؟؟احتمالآ یزد اصفهان .... اگه راست میگن کرمانشاه لرستان کردستان سیستان آمار در بیارند تا مردم بفهمند درصدبیکاری چنده؟؟؟ در ضمن منظورشان از ایجاد اشتغال تا پایان سال یعنی زیادکردن دستفروش تو مترو........
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    7 0
    توی دنیا برای هرچیزی استانداردی وجود داره در زمینه صنعت ، ساختمان ، راه و هر چی که فکرش رو بکنی. چرا برای تعریف کار و اشتغال از یک تعریف استاندارد استفاده نمیشه؟ و روز به روز تعریف های بیکاری مطابق سلیقه دولتمردان عوض میشه ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    8 0
    رئیس مرکز آمار دکتره نمیدونم چطور به خودش اجازه میده بگه بیکاری 13 درصد
  • امیر IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    7 0
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!!!!!
  • کارشناس مسئول منطقه4 DE ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 1
    به 800 دادند ایشالا به شما هم میدن
  • مهدی از اصفهان IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    1 0
    نمیدانم با 4ساعت کار در برج که انسان را شاغل محسوب میکنند میتوان یک کیلو گوشت خرید؟شاید در زمان قدیم به سر می برید.