وداع با دموکراسی/ آیا جهان به سوی خودکامگی بیشتر می‌رود؟ / ایران در کجا قرار دارد؟

تجارت فردا نوشت: گزارش موسسه V-Dem  می گوید: قطبی شدن و بن‌بست سیاسی نیز چالش بزرگ بعدی است. دموکراسی‌ها برای عملکرد موثر، نیازمند مدارا و تعامل هستند. با این حال، در بسیاری کشورها، اختلافات سیاسی چنان ریشه دوانده است که برای رهبران گروه‌ها و احزاب دشوار است که نقاط مشترکی پیدا کنند. 

گروه اندیشه: یک گزارش جهانی می گوید که وضعیت دمکراسی در جهان نسبت به ده سال گذشته به شدت در حال افول است.

گزارش موسسه V-Dem می افزاید: بسترهای دموکراسی در سراسر جهان در حال تضعیف شدن است؛ از دستکاری انتخابات گرفته تا تحدید حقوقی اموری همانند آزادی بیان و تجمع. بیش از نیمی از کشورهای جهان در معرض سقوط دموکراسی قرار گرفته‌اند، به‌طوری که ۷۲ درصد از جمعیت جهان زیر سلطه حکومت‌های خودکامه زندگی کنند.

موسسه V-Dem به رهبری پروفسور Staffan I. Lindberg یک موسسه تحقیقاتی مستقل است که مقر آن در دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه گوتنبرگ سوئد مستقر است.

به گزارش هفته نامه تجارت فردا، بنا به گزارش اخیرموسسه V-Dem سرکوب دولتی سازمان‌های جامعه مدنی در ۳۷ کشور و کیفیت انتخابات در ۳۰ کشور در حال بدتر شدن است. این همه در حالی است که ده سال قبل تمامی جنبه های لیبرال دموکراسی در اغلب کشورهای جهان رو به بهبود بود. در جدول رتبه‌بندی V-Dem، ایران در میان ۱۷۹ کشور مورد بررسی در رتبه ۱۴۹ ایستاده است.

این گزارش می افزاید: قطبی شدن و بن‌بست سیاسی نیز چالش بزرگ بعدی است. دموکراسی‌ها برای عملکرد موثر، نیازمند مدارا و تعامل هستند. با این حال، در بسیاری کشورها، اختلافات سیاسی چنان ریشه دوانده است که برای رهبران گروه‌ها و احزاب دشوار است که نقاط مشترکی پیدا کنند.

موج خودکامگی تمام مناطق جهان را برگرفته است. افت دموکراتیک در معیارهای وزنی جمعیت به ویژه در منطقه آسیا، اقیانوسیه و آسیای مرکزی بسیار مشهود است. این روند در آمریکای لاتین و دریای کارائیب نیز قابل توجه است حتی اگر به عنوان یکی از دموکراتیک‌ترین مناطق مانده باشند.

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1868967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =