درشرایطی درآمد ایران از محل فروش نفت خام در سالجاری حدود 90 میلیارد دلار تخمین زده می شود که عدم النفع برداشت ایران از میادین نفتی مشترک سالانه چیزی حدود 50 میلیارد دلار برآورد می شود.

آذرجزایری:درشرایطی درآمد ایران از محل فروش نفت خام در سالجاری حدود 90 میلیارد دلار تخمین زده می شود که بررسی های خبرآنلاین حکایت از این نکته دارد که عدم النفع برداشت ایران از میادین نفتی مشترک سالانه چیزی حدود 50 میلیارد دلار برآورد می شود.
به زبانی ساده تر همسایگان ما به دلیل برداشت بیشتر از میادین نفتی موفق شده اند درآمدی بالغ بر 49 میلیاردو 608 میلیون دلار را عاید خود کنند.
درعین حال باید تاکید شود این آمار با احتساب نفت 100 دلاری و گاز 20 سنتی به دست آمده است در شرایطی که قیمت هر مترمکعب گازصادراتی ایران در بازار بین المللی حدود 30 سنت و نفت ایران به طور متوسط از ابتدای امسال تا کنون حدود 115 دلار بفروش رسیده است.
درحالی کشور چنین ضرری را شاهد است که مسوولان نفتی از سه سال پیش تا کنون همواره بر ضرورت توسعه میادین مشترک تاکید کرده اند اما به دلیل کمبود منابع مالی برای توسعه این میادین،ایران همچنان از همسایگان خود عقب است.

 


 

البته رقم به دست آمده بدون احتساب وضعیت ایران در دریای خزر تخمین زده شده است.چراکه در حال حاضر همسایگان ما در خزر روزانه حدود 3 میلیون و 700 هزار بشکه نفت برداشت می کنند در حالیکه ایران همچنان سرگرم مطالعات اولیه خود با سکوی نیمه شناور البرز است و سهمی از نفت این دریا ندارد.
براساس این گزارش توسعه میادین مشترک در شرایط فعلی نیازمند 100 میلیارد دلار سرمایه است و هیچگونه کمبود تکنولوژی و دانش فنی برای توسعه این میادین به دلایلی  وجود ندارد.براین اساس درصورت تامین منابع مالی لازم می توان این میادین را در مدتی حدود یک تا دوسال توسعه داد و از ضرر ملی جلوگیری کرد.
این درحالی است که بارها مسوولان نفتی ما بالاخص وزیر نفت بر کمبود منابع مالی علی رغم در اولویت قراردادن توسعه میادین مشترم نفتی و گازی تاکید کرده اما نباید فراموش کرد که در حال حاضر 28 میدان گازی و نفتی مشترک میان ایران و کشورهای همسایه وجود دارد که توسعه هر یک از این میادین نیازمند میلیاردها دلار سرمایه است.
نباید فراموش کرد که برای افزایش هر بشکه نفت باید 25 هزار دلار سرمایه گذاری کرد که اگر در حالت خوشبینانه تنها بخواهیم به تولید فعلی همسایگانمان از میادین مشترک برسیم باید بیش از 30 میلیارد دلار تنها در بخش میادین نفتی مشترک سرمایه گذاری شود.
البته نباید از خاطربرد که این رقم بدون احتساب سرمایه گذاری در بخش میادین گازی مشترک و استخراج نفت از دریای خزر است.

 


براین اساس روزانه بیش از 137 میلیون دلار از منابع ملی ما به جیب همسایگان می رود و هنوزهم ایران علی رغم در اولویت قراردادن توسعه میادین مشترک به دلیل کمبود منابع مالی با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است. این درحالی است که کشورهای همسایه به شدت در حال توسعه میادین مشترم خود با ایران هستند و نگرانی جایی شکل می گیرد که نگاهی به توسعه میادین مشترک با عراق و عربستان بیندازیم که شرکت های بزرگ خارجی به چه جدیتی در تلاشند تا از طریق همسایگان نفت ما را غارت کنند. دراین بین باید یادآور شد میادین نفتی کشور برای حفظ تولید در هر سال نیازمند بیش از 12 میلیارد دلار سرمایه است که طی سال های گذشته تنها 4 میلیارد دلار از این میزان تامین شده است. گفتنی است که حدود 50 درصد ذخایر گاز طبیعی ایران در ذخایر مشترک با کشورهای همسایه است و افزایش بهره برداری از آنها بر اساس برنامۀ توسعۀ پنجم محتاج 67 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

 

 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    8 0
    به عنوان طرفدار خبرآنلاین، پیشنهادم اینه که گزارش های به این خوبی رو گرافیکی کار کنید خیلی بهتر میشه. خیلی خیلی بهتر میشه.
  • بدون نام IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    19 0
    با سلام 1-سوء استفاده یک گروه از سیستم بانکی (کمتر از 3 میلیارد دلار) مدت چند ماهی است از رهبر و سه قوه گرفته تا تک تک مردم هر روز در رابطه آن بحث می کنند 2-نزدیک 200 نفر مجرم و متهم و مطلع توسط قوه قضائیه احضار شده است. البته هیچ کس آنرا تائید نمی کند ولی باید بگوئیم که این مبلغ نیز در جامعه سرمایه گذاری شده است. حال مردم باید بداند که مقصر عدم النفع بودن ملت از این 50 میلیارد دلار (25 میلیارد دلار) کیست؟ آمریکا، انگلیس و یا سیاستهای غلط ماست!
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    11 5
    گزارش جامعي بود در توسعه ميادين كمبود منابع وفناوري كاملا مشهود است ولي پارامتر مهم كمبود نيروي انساني متخصص است وعدم استفاده مناسب از نيروي متخصص درون صنعت نفت است
  • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    8 2
    وقتی در استخدام نیروی انسانی، شرکت نفت فقط تبعیض آپارتایدی را قرار می دهد و آزمونی برابر در جذب افراد قرار نمی دهد، بنابراین در این تبعیض غیر مسلمانی، افراد به صورت فله ای جذب می شوند و فله ای هم کار می کنند و فله ای هم نتیجه می گیرند. کی گفته همه جای ایران سرای من است.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    12 0
    باز دم شما گرم که این خبرها رو می زنی
  • مهدي ازبوشهر IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    9 0
    به خدا باديدن اين مطالب آدم اشكش درمياد كه چرا مابايد ازاين عربها عقب باشيم
  • فرزین IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    9 0
    جای تاسف بسیاره اگه شرکت های بزرگ اکتشاف نفت از ایران نمیرفتن و پول هایی مثل 3000000000000تومن ها به لطف اقایون از ایرن خارج نمیشدن الان ما هم میتونستیم جلو بیوفتیم