قالیباف به‌دنبال «سهم» بیشتر از لیست ۳۰ نفره اصولگرایان /«لیست واحد» با کدخدامنشی بسته می‌شود؟

فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: هر کدام از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی به دنبال سهم بیشتری هستند، از این‌رو طبیعی است که ادعای بستن لیست، داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادعای قالیباف مبنی بر توانایی اش برای بستن لیست ۳۰ نفره به و فرستادن آن به مجلس، خبری بود که رسانه‌ای شد، دیگر گروه های اصولگرا چون پایداری، شورای وحدت، شانا و ...هم از آمادگی خود برای ارائه لیست جداگانه خبر داده اند.

هر چند اصولگرایان از ارائه لیست جداگانه خبر می‌دهند اما چهره‌های اصولگرا نظیر محمد ناظمی اردکانی بر این باورند که ادعای لیست‌های جداگانه با هدف سهم‌خواهی بیشتر از لیست ۳۰ نفره واحد اصولگرایان مطرح می‌شود.

او معتقد است در نهایت به مثابه ادوار گذشته اصولگرایان به لیست واحد می رسند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین به محمد ناظمی اردکانی، فعال سیاسی اصولگرا را می‌خوانید:

****

*آقای ناظمی اردکانی! ارزیابی شما از ادعای چهره‌ها و گروه‌های اصولگرا برای ارائه لیست در انتخابات مجلس دوازدهم به چه صورت است؟

انتخابات پیش‌رو انتخابات سرنوشت‌سازی است کما اینکه مقام معظم رهبری ابتدای سال این موضوع را مطرح کردند که مشارکت حداکثری در انتخابات اقتدار ملی و بین‌المللی را به همراه دارد، ضمن اینکه دشمن را مأیوس می‌کند و تنش را از ایران برمی‌دارد، بنابراین مشارکت حداکثری بسیار با اهمیت است.

در حال حاضر شاهد وضعیتی هستیم که بسیاری از کاندیداهایی که صلاحیت آنها توسط هیئت‌های اجرایی تایید نشده بود توسط شورای نگهبان تأیید شد. این برای اولین‌بار است که شورای نگهبان با رفتار سیاسی صلاحیت بسیاری از افراد که تایید نشده بود را تایید کرد و امروز بیش از ۱۴ هزار نفر در صحنه رقابت حضور پیدا می‌کنند.

امیدوار هستیم که این حضور به مشارکت حداکثری منجر شود. همچنین بد نیست که رفتارهای رقابتی درونی و با یکدیگر در جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا تغییر کرده و به سمت سازنده حرکت کند، به این ترتیب که مردم امیدوار شوند و حضور بیشتری پای صندوق‌های رأی داشته باشند و رفتارهایی که جنبه تخریبی پیدا می‌کند، کمتر باشد.

اگر سهم اصولگرایان در لیست واحد تأمین شود، به لیست واحد می‌رسند

اما در جریان اصولگرا هم شورای ائتلاف حضور سازمان یافته و شبکه رأی دارد و هم شورای وحدت و جبهه پایداری حضور دارند، علاوه بر این شریان هم جریانی است که با تعدادی از چهره‌های سیاسی در جریان اصولگرا تشکیل شده، لذا بدیهی است که تا زمان فرا رسیدن انتخابات که تبلیغات آزاد می‌شود هر جریانی داعیه این را دارد که رأی بیشتری دارد و این نکته را در رقابت‌های سیاسی مطرح می‌کند.

همچنین بین هر جریان مذاکراتی انجام می‌شود و تا زمان شروع تبلیغات انتخاباتی وزن‌کشی سیاسی صورت می‌گیرد. برداشت بنده این است که با افزایش رقابت‌ها جریان اصولگرایی به لیست واحد می‌رسد البته هر کدام از جریان‌های مذکور می‌خواهند سهمی در لیست واحد یا ۳۰ نفره داشته باشند و چنانچه سهم و حضور تعدادی از آنها در لیست تأمین شود، رضایت آنها بدست می‌آید.

در مجموع امیدوار هستم با کدخدامنشی‌هایی که معمولاً در عرصه سیاسی صورت می‌گیرد، لیست واحد خواهیم داشت.

قالیباف به‌دنبال «سهم» بیشتر از لیست ۳۰ نفره اصولگرایان /«لیست واحد» با کدخدامنشی بسته می‌شود؟

اصولگرایان با کدخدامنشی به لیست واحد می‌رسند

*اگر احزاب و گروه‌های اصولگرا به سهم دلخواه خود در لیست ۳۰ نفره دست پیدا نکنند و از طرفی بزرگان اصولگرا موفق به کدخدامنشی نشوند، وضعیت در جناح اصولگرا به چه صورت خواهد بود؟

سازوکارهایی که می‌توانند در تهران کدخدامنشی کنند، نقش خود را ایفا خواهند کرد البته این اتفاقات گاهاً در فضای رسانه‌ای بازتاب داده می‌شود و گاهاً خیر. به غیر از دور اول مجلس تجربه این ۱۰ دوره گذشته حاکی از آن است که در تهران و کلان‌شهرها لیست واحد ارائه می‌شود کما اینکه در گذشته هم رقابت‌های درون جریانی وجود داشته و در نهایت به لیست واحد رسیدند، از این‌رو در مورد انتخابات پیش‌رو هم پیش‌بینی بنده این است که به لیست واحد دست پیدا خواهند کرد.

برخی افراد می خواهند سهم بیشتری داشته باشند

*تک‌روی افرادی نظیر قالیباف که مدعی است می‌تواند به تنهایی ۳۰ نفر را به مجلس ببرد، با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

این چهرها می‌خواهند سهم بیشتری داشته باشند ، به عبارت دیگر هر کدام از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی به دنبال سهم بیشتری هستند، از این‌رو طبیعی است که چنین رفتارهایی یعنی ادعای بستن لیست، داشته باشند اما در نهایت با رفتاری که صورت می‌گیرد به لیست واحد دست پیدا خواهند کرد.

برای مثال در برخی از مراکز استان‌ها و شهرهایی که چند داوطلب یا حتی یک داوطلب دارد، بزرگان و چهره‌های با نفوذ شهر می‌نشینند، جمعی را تشکیل می‌دهند، نهایتاً آن جمع به فردی که اصلح‌تر است، می‌رسند.

برای نمونه در اصفهان ۲۹۰ نفر از افراد با نفوذ شهر اصفهان با سازوکاری جمع می‌شوند و نهایتاً با رأی‌گیری و سازوکاری که در آن جمع انجام می‌شود از میان کاندیداها ۵ نفر که بالاترین امتیاز را دارد، به عنوان یک لیست اعلام می‌کنند نمونه این اتفاق احتمالاً در تبریز هم اتفاق می‌افتد.

۲۱۱۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1869859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =