حتی اگر تعرفه گمرک صفر شود، قیمت شکر وارداتی 1130 تومان خواهد شد که بازهم از قیمت شکر داخلی که 1070 تومان است، بیشتر است.

محمد معتضدی درباره سهام قندی ها گفت : آنچه در بازار حباب ناشی از افزایش P/E سهام قندی نامیده می شود بسیار پیچیده تر از ظاهر ساده آن است. بازار معمولا لحظه را نگاه می کند بلکه این گونه نیست . سرمایه گذارانی که به طور گسترده وارد این صنعت شده اند با تحلیل و بررسی ریسک هایی را پذیرفته و انتظاراتی نیز دارند . از جمله این سرمایه گذاران و تحلیل گران صنعت قند و شکر شرکت همدانیان است که 20 درصد شکر مورد نیاز کشور را تامین می کند.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری همدانیان با تاکید بر اطلاعات و تحلیل های تخصصی این مجموعه از صنعت قند و شکر گفت: این صنعت از سال 85 تا 87 با رکود و افت قیمت مواجه شد و سود شرکتهای قندی کاهش چشمگیری یافت.
وی با تاکید بر اینکه سهام قندی حباب ندارد ، گفت: دلیل اینکه این روزها سهام این گروه مورد توجه و زیر ذره بین بازار قرار گرفته است ، افت دسته جمعی بازار است که وقتی در بازار منفی ، گروهی مثبت هستند مورد توجه قرار می گیرند ، در حالی که این گروه در سال گذشته نیز با رشد مناسبی مواجه شدند.
با بهبود شرایط واردات سختتر از قبل شد به این ترتیب که در گذشته واردات شکر دو ماهه و با سود تضمین شده انجام یم شد اما در حال حاضر واردات بدون تضمین سود 4 تا 5 ماه زمان می برد. بر همین اساس است که واردات از دستور کارخانه های شکر حذف شده است زیرا ریسک آنرا نمی پذیرند.
وی با تاکید بر اینکه سهام قندی از قیمتهای فعلی پایین تر نخواهند آمد ، گفت: با رشد قیمت دلار قیمت شکر نیز افزایش خواهد یافت به عنوان مثال اگر قیمت دلار به 1400 تومان برسد قیمت شکر نیز به 1500 تومان خواهد رسید که باعث رشد قیمت و سود آوری شرکت های فعال در صنعت قند و شکر کشور خواهد شد.
وی گفت: در حال حاضر قیمت شکر داخلی 1070 تومان است. همچنین پیش بینی می شود با توجه به افزایش تحریم ها ، قیمت ارز با سرعت بیشتری افزایش یابد و کالای تولید داخل ، واردات نخواهد داشت زیرا به دلیل کمبود ارز سیاستها به گونه ای طراحی می شود که ارز کمتری از کشور خارج شود و شکر جزو یکی از کالاهایی است که واردات آن به طور قطع متوقف خواهد شد.
معتضدی واردات شکر را نیز این گونه تشریح کرد : در حال حاضر اگر قرار باشد شکر وارد شود بدون احتساب سود وارد کننده هر کیلو شکر 1300 تومان می شود و با توجه به سود 15 درصدی واردکننده قیمت تمام شده شکر 1500 تومان خواهد شد پس واردات به صرفه نیست. حتی اگر تعرفه گمرک را صفر کنند قیمت شکر وارداتی 1130 تومان خواهد شد که بازهم باز شکر داخلی که 1070 تومان است بیشتر است. همه این محاسبات با دلار 1340 تومان است و با توجه به تداوم رشد نرخ دلار و اینکه دلار 1500 تومانی دور از ذهن نیست افزایش قیمت شکر به 1300 تا 1400 تومان بعید نخواهد بود.
وی درباره دلیل تداوم سودآوری قندی ها گفت : با توجه به اینکه قیمت فروش در حال افزایش است اما بهای تمام شده ثابت می ماند ، سودآوری این شرکتها افزایش خواهد یافت.

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =