رئیس قوه مقننه، اجرای مصوبه مجلس در کاهش سطح روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس را لازم دانست.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق صبح امروز خود، گفت: روز گذشته عده​ای از دانشجویان که از رفتار انگلیس به خشم آمده بودند در مقابل سفارت تجمع کرده و برخی نیز به آن وارد شدند. این خشم به دلیل چندین دهه ظلم انگلیس به ملت ایران بود.
وی اقدام عجولانه شورای امنیت در محکوم کردن اقدام دانشجویان را برای سرپوش گذاشتن برای اقدامات انگلیس و آمریکا خواند و گفت: پلیس ما همه تلاش خود را برای حفظ امنیت کرد. چرا سال 59 که به سفارت ایران در انگلیس حمله شد، شورای امنیت تشکیل جلسه نداد و اقدام پلیس انگلیس را محکوم نکرد؟ این نشان از رویکرد دوگانه شورای امنیت دارد.
رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی دعوت به آرامش و ایجاد نظم و قانون دارد و رفتار ماجراجویانه انگلیس و شورای امنیت را سوء استفاده می​داند، افزود: اقدام مجلس در کاهش روابط میان دو کشور، اقدامی قانونی بود اما آنها با الفاظی برآمده از دشمنی به آن پاسخ دادند. مجلس مصوبه خود را به جا می​داند و اجرایش در این شرایط را لازم می​پندارد.
لاریجانی همچنین با گرامی داشت روز مجلس و درود به شهید مدرس، از اوبه عنوان نماد مجلس یاد کرد که تلاش زیادی برای تدارک و تقویت مشروطه خواهان انجام داد.
وی به نقل از مدرس گفت که هر یک جلسه مجلس، 700 تومان می​ارزد و البته هر دقیقه​اش یک دنیا می​ارزد که نباید صرف ایراد گیری به یکدیگر شود و باید صرف کارهای اساسی در قانون گذاری گردد.
لاریجانی به بازخوانی تاریخ در ادوار مختلف نمایندگی مدرس و تلاش​های وی پرداخت که رویاروی قلدری​های رضاخان می​ایستاد وسردار سپه را به باد انتقاد گرفته و گفته بود: «امنیت در کشور هست اما به دست کسی است که ما از او خشنود نیستیم. ما از رضاخان ترسی نداریم، ما قدرت داریم سلطنت را تغییر و رئیس​الوزرا را عزل کنیم، می توانیم رضاخان را نیز از سلطنت برداریم تا برود در خانه​اش بنشیند.»
وی به نقل از مدرس ادامه داد: من با جمهوری مخالف نیستم. حکومت صدر اسلام هم جمهوری بود. اما الان انگلیسی​ها می​خواهند این جمهوری را به ما تحمیل کنند و دست نشانده خود را در راس آن بگنجانند. لاریجانی افزود: به این ترتیب بود که جمهوری رضاخانی پا نگرفت و او سردار سپه را استیضاح کرد و آنچنان خشم رضاخان را برانگیخت که او را تهدید به ترور کرد.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه عدم حتی یک رای به مدرس در انتخابات مجلس بعد، افتضاحی بزرگ بود و نهایتا به شهادت او به عنوان یک نماینده واقعی ختم شد، افزود: مدرس نماینده پارلمان ایران است.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    هر كشوري اختيار دارد در برقراي وقطع رابطه با ديگر كشور ها تصميم بگيرد ولي حمله به سفارت خانه ها عملي نادرست مي باشد
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    چه سودی از حمله به سفارت انگلیس نصیبمان میشود؟ کشورهای مثل انگلیس اتفاقاً میخواهند که ما همین کارها را بکنیم تا بتوانند هر انگی خواستند به ما بزنند و کشورهای دیگر را با این بهانه ها با خود همسو کنند .
  • بدون نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    12 2
    حمله به سفارت کار درستی نبود . اگه اعتراض هم داشتن باید فقط جلوی سفارت جمع میشدن به نماد اعتراض