امسال در بیش از ۶۰ کشور دنیا، انتخابات برگزار خواهد شد و مردم به پای صندوق‌های رای خواهند رفت و در این راستا احزاب سیاسی کشورهای مختلف، به سراغ ایده‌های خلاقانه‌ای برای جلب آرای مردمی می‌روند.

غزال زیاری: در آستانه انتخابات پیش رو در اندونزی، یک خلاقیت عجیب و غریب به شدت توجه همگان را به خود جلب کرد: تصویری از یک ژنرال سابق ارتش که زمانی با پنجه‌های آهنین این کشور را اداره می‌کرد.

نکته جالب اینجا بود که این فرد بیش از ده سال است که از دنیا رفته. سوهارتو، فردی که به خاطر سبک رهبری بی‌رحمانه‌اش، به شدت بدنام بود، حالا در یک ویدیوی سه دقیقه‌ای که توسط هوش مصنوعی تولید شده، دوباره به دنیا بازگشته است!

این ویدیوی Deep Fake که بیش از ۴.۷ میلیون بار در شبکه اجتماعی X بازدید داشته و در پلتفرم‌های مختلفی مثل TikTok، فیس‌بوک و یوتیوب هم پخش شده، در واقع سوهارتو، رئیس جمهور سابق اندونزی را به تصویر می‌کشد که از طرف حزب به رای دهندگان پیغام می‌دهد.

این پیغام توسط اروین آکسا، نایب رئیس حزب در شبکه اجتماعی X منتشر شده و هدف از ایجاد این ویدیو، به گفته مقامات رسمی این حزب، یادآوری کمک‌های سوهارتو به اندونزی و حمایت او از حزبی است که به شکلی تاریخی به آن مرتبط بوده است.

نظرات موافقان و مخالفان

استفاده از تکنولوژی Deepfake و احیای یک رهبر متوفی سیاسی برای منافع سیاسی، جنجال‌های زیادی را به همراه داشته و افراد زیادی این اقدام را محکوم کرده‌اند. استدلال منتقدان این است که دستکاری این چنینی صوت و تصویر، باعث تضعیف یکپارچگی فرآیند انتخابات شده و نگرانی‌های اخلاقی را افزایش خواهد داد.

این اتفاق، از پررنگ‌تر شدن نقش تکنولوژی نه تنها در سیاست اندونزی، بلکه در کشورهای سرتاسر جهان خبر می‌دهد و با رواج فناوری دیپ فیک، حالا نگرانی‌ها در مورد احتمال چرخش اطلاعات نادرست و دستکاری آرای رای‌دهندگان نیز افزایش یافته است. آن هم در سالی که از نظر سیاسی، سالی حیاتی و سرنوشت‌سازی به نظر می‌رسد؛ چرا که مردم در بیش از ۶۰ کشور دنیا از جمله آمریکا، بریتانیا و هند به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

برگزاری انتخابات درکشورهای مختلف دنیا

آمریکایی‌ها هم اخیرا، حادثه مشابهی را تجربه کردند که در طی آن یک تماس دروغین با تقلید صدای جو بایدن انجام شده و هدف از این اقدام، منصرف کردن رای دهندگان از رای دادن در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر بود. این امر منجر به ممنوعیت تماس‌های رباتیک توسط هوش مصنوعی در آمریکا شد.

سی ان ان در گزارشی در واکنش به این تحولات، گروه‌های ناظر و سازمان‌های دولتی را درباره خطرات deepfake آگاه کرده و از رای‌دهندگان خواسته تا در این زمینه هوشیار باشند.

در هر حال، انتشار گسترده محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بر چالش‌های مبارزه با اطلاعات نادرست دیجیتال در آستانه انتخابات، تاکید فراوانی دارد.

سیاستمداران.jpg

اخیرا در پاکستان، ویدیویی از عمران خان، سیاستمدار و رئیس جمهور سابق این کشور که در زندان است، توسط هوش مصنوعی ساخته شده بود و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. در این ویدیوی ساختگی، عمران خان مدعی شده بود که اعضای حزبش (حزب تحریک انصاف) برنده انتخابات شده‌اند.

در حالی که انتخابات هند چند ماه دیگر برگزار خواهد شد، ایم کروناندهی، سیاستمدار برجسته و فقید هند به لطف فناوری هوش مصنوعی در مراسم معرفی یک کتاب، حضور یافت. در این ویدیوی ساختگی، کروناندهی، درشرایطی که لباس نمادین خود را به تن داشت، مشغول سخنرانی دیده می‌شد و در آن از دوست خود، تی آر بالو تمجید کرده و به دستاوردهای پسرش، ام کی استالین که وزیر ارشد ایالت تامیل نادو و رهبر حزب DMK است اشاره کرد.

این اولین باری نیست که افراد با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، کروناندهی را برای رویدادهای سیاسی زنده می‌کنند و در شش ماه اخیر بارها شاهد چنین اتفاقی بودیم. در شرایطی که هدف از این ویدیوهای تولید شده با هوش مصنوعی، افزایش حمایت‌ها از حزب DMK و رهبران آن است، ولی این ویدیوها بحث‌های اخلاقی و قانونی زیادی را ایجاد کرده است.

منتقدان استفاده از هوش مصنوعی را در راستای نسبت دادن نظراتشان به یک فرد متوفی را زیر سوال می‌برند و حامیان این ابتکار، آن را حرکتی استراتژیک برای زنده کردن حس نوستالژی و محبوبیت می‌دانند.

الجزیره در گزارشی به این نکته اشاره کرده که انتظار می‌رود که در آستانه انتخابات هند، استفاده از هوش مصنوعی در کمپین‌های سیاسی افزایش یابد و همین نگرانی‌ها در مورد اطلاعات نادرست و دستکاری آرا را افزایش داده است. در این میان و با وجود نظرات متفاوت در مورد میزان اثربخشی این ویدیوها، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، این توان را دارد که گفتمان عمومی و نتایج سیاسی را به صورت قابل توجهی شکل دهد.

منبع: interestingengineering

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1874161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =