۲ شرط جدی مردم برای مشارکت در انتخابات از زبان ابراهیم متقی /نسل z چه تقسیم‌بندی آرمانی و سیاسی دارد؟

ابراهیم متقی درباره مشارکت در انتخابات پیش رو گفت: یک اقناعی باید ایجاد شود. اگر جامعه احساس کند که بعد از انتخابات، شرایط اقتصادی بهتر می‌شود، همین الآن خدمت‌تان عرض می‌کنم که مشارکت انتخاباتی بالای ۶۵ درصد خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران که با حضور بیش از ۸۰ استاد دانشگاه تهران از طیف‌های فکری متفاوت و چهره‌های سیاسی از احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، خطاب به رئیس دانشگاه تهران گفت: فکر می‌کنم اینکه شما دعوت کردید، بسیار عالی است. این انگاره حضرت آقا درباره مشارکت و رقابت بسیار جدی است که باید به آن توجه داشت. بخشی از این رقابت ماهیت گفتمانی دارد. تبریک می‌گویم به دانشگاه تهران که این جمع را برقرار کرده است که بتواند این فضای دیالوگ را به یک رقابت گفتمانی هم تبدیل کند و من مطمئن هستم که این مسئله حاصل خواهد شد.

بنابر گزارش ایسنا، استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه قصد دارد یک بحث سه سطحی را مطرح کند، بیان داشت: در سطح سیاست بین‌الملل، تهدیدات علیه ما بالا است و در فضای تهدیدات نیازمند انسجام هستیم. وقتی از انسجام صحبت می‌کنیم، می‌خواهیم ببینید که چقدر از جامعه ایرانی دارای رویکرد مشابه هم است.

ابراهیم متقی توضیح داد: امروز در یک فضای بحرانی به لحاظ منطقه‌ای و بین‌المللی قرار داریم. در هیچ دوران تاریخی دیگری به اندازه امروز این احساس تهدید وجود نداشت. درست است خیلی از این نشانه‌های تهدید فعلاً دور از حوزه‌های سرزمینی ما است اما یک نکته بسیار جدی وجود دارد. خیلی از بازیگران می‌خواهند این موضوع را درک کنند که فضای انسجام اجتماعی در شرایط موجود چگونه است. ما قدرت را بر اساس انسجام اجتماعی تحلیل می‌کنیم. اگر کشوری دارای قدرت باشد، ضریب کنش تهاجمی سایر بازیگران در برابر او کاهش پیدا می‌کند. همان‌گونه که موشک‌ها می‌توانند برای ما بازدارندگی ایجاد کنند، به همان‌گونه انسجام اجتماعی هم می‌تواند برای ما این بازدارندگی را ایجاد کند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: نکته دومی که وجود دارد این است که چقدر گروه‌های اجتماعی، ضرورت‌های ساختاری کشور را درک می‌کند. یعنی به عبارت دیگر سیاست معطوف به بقای نظام سیاسی را سیاست معطوف به بقای خودشان می‌دانند. گروه نسلی من و آقای محمد هاشمی و دکتر ظریف، ما مجموعه‌هایی هستیم که به ساختار نظام سیاسی و به ساخت قدرت یک باور بنیادین داشته‌ایم و در این فضا آن را ادامه می‌دهیم. نسل بعد از ما که فکر می‌کنم خود آقای دکتر مقیمی هم در زمره همین نوع مجموعه‌ها هستند، همان پیوند را با ساختار سیاسی دارند. پس نسل بعد از ما هم ضرورت‌های ساختاری را درک می‌کند و به این موضوع واقفند که مسئله انسجام و مشارکت چقدر در فضای بازدارندگی تأثیرگذار است.

ابراهیم متقی در تشریح سطح سوم سخنان خود، بیان داشت: سطح سوم به لحاظ فضای اولیه، گروه‌های نسلی جدید است. این گروه‌های نسلی جدید، ادبیات ما را زیاد نمی‌پسندد؛ چه ادبیات مجموعه‌های اصولگرا و چه ادبیات اصلاح‌طلب‌ها را و چه ادبیات کسانی که دانشگاهی هستند؛ کسی زیاد توجهی نشان نمی‌دهد. نکته دیگری که وجود دارد این است که باید ببینیم چه مجموعه‌ای از فضای اجتماعی موجود در وضعیت نسلی قرار دارند و فراوانی گروه‌های نسلی z در ساختار اجتماعی به چه گونه است و این فضای نسل z چه تقسیم‌بندی آرمانی و سیاسی دارد؟

استاد دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با توجه به فضای انتخابات اظهار داشت: بحث دیگری که وجود دارد فضای انتخابات است. مقام معظم رهبری تاکید داشتند که فضای انتخابات، رقابتی و مشارکتی باشد. این جلسه را که برگزار کرده‌ایم نشان می‌دهد که به بحث رقابت اعتقاد دارید و رقابت و مشارکت را با هم پیوند می‌دهید. نکته‌ای که وجود دارد این نیست که ما چه درک می‌کنیم، بلکه نکته اساسی این است که ساخت اجتماعی چه درک می‌کند و گروه‌های رقیب چه درکی دارند؟ آیا آنها این انگاره را دارند که فضای موجود یک فضای رقابتی خواهد بود؟ این بحثی است که به نظر من قابل تردید و قابل بحث است.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره مشارکت در انتخابات پیش رو گفت: یک اقناعی باید ایجاد شود. اگر جامعه احساس کند که بعد از انتخابات، شرایط اقتصادی بهتر می‌شود، همین الآن خدمت‌تان عرض می‌کنم که مشارکت انتخاباتی بالای ۶۵ درصد خواهد بود. اگر جامعه احساس کند فضای آرامش وجود خواهد داشت، میزان رقابت افزایش پیدا خواهد کرد.

ابراهیم متقی همچنین در آغاز سخنان خود به برگزاری جلسه خانه گفتگوی دانشگاه تهران در پاییز سال ۱۴۰۱ با حضور اساتید دانشگاه از طیف‌های فکری مختلف اشاره کرد و گفت: حدود ۱۶ ماه گذشته زمانی که یک فضای ملتهب در ساخت اجتماعی کشور و فضای عمومی وجود داشت، شما (دکتر مقیمی) این اقدام (خانه گفتگو) را شکل دادید و مباحثی که در آن جلسه مطرح شد، بسیار کارگشا بود.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1875936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =