علی مطهری: حجاب نیاز به قانون ندارد /معتقد به فیلتر فضای مجازی نیستم /مردم متوجه تفاوت لیست صدای ملت با سایر لیست‌ها شده‌اند

سرلیست صدای ملت می‌گوید: اگر مردم به نظام اعتماد داشته باشند و صداقت ببینند، نباید نگران اعتراض‌ها و احیاناً شورش‌ها باشیم چراکه از طریق فیلتر نمی‌توانیم جلوی نارضایتی مردم را بگیریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمتر از ۷۲ ساعت مانده به آغاز رأی گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، علی مطهری، سرلیست صدای ملت مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین شد.

نماینده ادوار مجلس که سابقه تکیه زدن بر صندلی نایب رئیسی مجلس را داشته، منتقد عملکرد مجلس یازدهم در موضوع فیلترینگ و حجاب است و بر این نکته تأکید می‌کند که حجاب نیاز به قانون ندارد.

رعایت اخلاق انتخاباتی از جمله نکاتی است که مطهری در این گفتگو به آن اشاره می‌‎کند و می‌گوید؛«حتی پاسخ افرادی که علیه او صحبت می‌کنند را هم نمی‌دهد.»

او از شکل‌گیری حزب صدای ملت خبر می‌دهد و می‌گوید حتی اساسنامه آن را هم نوشته و به وزارت کشور داده است.

مطهری گرچه می گوید دسترسی به نظرسنجی ها ندارد اما تاکید دارد؛«احساس می‌شود که مردم متوجه شدند لیست صدای ملت نسبت به سایر لیست‌ها یک لیست متفاوت است چرا که سایر لیست‌ها مشی واحدی دارند و موید وضع موجود و خط مشی فعلی سیاسی کشور هستند اما ما منتقد و خواهان تغییر هستیم.»

در ادامه گفتگوی محمد مهاجری با علی مطهری، سرلیست صدای ملت را می‌خوانید:

******

*بگذارید مصاحبه را با یک شوخی مصطلح شروع کنیم؛ علت حضور شما در انتخابات رفیق بد و زغال خوب بود یا دلیل دیگری داشت؟!

تقریباً به همین ترتیب بود، یعنی متوجه نشدیم چه کسی ما را هل داد! مثل آن داستانی که می‌گویند مسابقه شیرجه بود، یکی برنده شد و گفت ما نفهمیدیم چه کسی ما را هل داد؟! وضعیت من هم تقریباً به همین ترتیب است. با اصرار بسیاری از نمایندگان ادوار و برخی شخصیت‌ها وارد انتخابات مجلس شدم. اول هم فکر می‌کردم که رد صلاحیت می‌شوم. با خودم گفتم اگر ردصلاحیت شدم بعدا می‌گویم وظیفه ام را انجام دادم. اما تایید شدم و دیگر ماندم.

شنیدم رهبری گفتند صلاحیتم تایید شود

*اینکه می‌گویند مقام معظم رهبری در تایید صلاحیت شما دخالت کردند درست است؟

بله، من این مورد را از چند جا شنیدم و فکر می‌کنم درست باشد. گفته می‌شود ایشان اسم دو نفر را آورده بودند .بنده و .آقای پزشکیان . البته صلاحیت بنده ابتدا از طرف هیات اجرایی رد شد ولی بعد از طرف هیات نظارت تاییدصلاحیت شدم.

* اگر کسی در یک دوره تایید شود و در دوره بعدی رد شود به نظرم منطق دارد، می‌گویند تایید شده ولی بعداً کاری کرده و رد شده اما کسی که یک دوره رد می‌شود و دوره بعدی دوباره تایید می‌شود، به نظر شما شبهه برانگیز نیست؟

بله، یک مقدار غیرطبیعی و غیرمنطقی محسوب می‌شود. مخصوصاً اینکه آن شخص هیچ تغییری نکرده، همان شخص است و حتی امکان دارد بدتر هم شده باشد اما باز هم در عین حال تایید می شود، لذا جای سوال دارد که چگونه است که آن دوره رد شد و این دوره تایید شد؟

اگر سال ۱۴۰۱ وزیر کشور را استیضاح می‌کردند، این مقدار از مردم به خیابان نمی‌آمدند

*شما احساس کردید مجلس یازدهم نقطه ضعف‌هایی دارد که بخواهید با ورود به یک فعالیت و کنش سیاسی یک مجلس بهتری را رقم بزنید؟

بله، مجلس یازدهم اولاً یک مجلس تقریباً تک صدایی است، نماینده همه اقشار جامعه نیست که حرف اقشار مختلف در آن مطرح شود. البته چند نماینده مستقل و آزاده در همین دوره داشتیم که در جاهای خوبی وارد شدند اما در مجموع اینها صدای مردم نبودند و الان هم نیستند. برای نمونه اگر در جریان حوادث سال گذشته مجلس از همان ابتدا وارد می‌شد، وزیر کشور را می‌خواست، سوال می‌کرد و حتی به این دلیل که این اتفاقی است که در زیرمجموعه شما افتاده و شما باید جوابگو باشید، وزیر کشور را استیضاح می‌کرد این مقدار از مردم وارد خیابان‌ها نمی‌شدند، چرا که احساس می‌کردند حرفشان گفته می‌شود و این حرف از درون نظام مطرح می‌شود، بالاخره یک نهادی در داخل نظام اعتراض و انتقاد دارد. اما وقتی همه از هم تعریف کردند و گفتند کار خوبی شده، این مسئله باعث شد که مردم راه دیگری پیدا نکنند و قضایا به آن شکل رقم خورد. هر چند در ابتدا یک اعتراض طبیعی بود و اشکالی هم نداشت اما بعد منحرف شد و دیگر به اغتشاش کشیده شد.

علی مطهری: حجاب نیاز به قانون ندارد /معتقد به فیلتر فضای مجازی نیستم /مردم متوجه تفاوت لیست صدای ملت با سایر لیست‌ها شده‌اند

شورای سران قوا نباید قانونگذاری کند/ فساد در سکوهای داخلی بیشتر از سکوهای خارجی است

*مواردی نظیر طرح صیانت در مجلس یازدهم بحث شد اگر شما بودید چه واکنشی نسبت به آنها داشتید؟

مجلس نباید وظیفه خودش را به یک جای دیگر نظیر شورای عالی فضای مجازی محول کند چراکه معتقدیم تنها نهاد قانون‌گذاری مجلس است و این شوراها صرفاً سیاست‌گذار هستند. در حقیقت شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سران قوا سیاست‌گذار هستند، نباید قانون‌گذاری کنند چراکه مجلس قانون‌گذار است اما متأسفانه این شوراها قانون‌گذاری می‌کنند. بنابراین مجلس در قضیه طرح صیانت قانون‌گذاری را به شورای عالی فضای مجازی محول کرد که این کار درستی نبود، خود مجلس باید تصمیم بگیرد.

معتقد به فیلتر فضای مجازی نیستم

ضمن اینکه من خودم معتقد به این فیلتر کردن‌ها و سختگیری‌های درباره فضای مجازی نیستم. طرفداران فیلترینگ می‌گویند اولاً به دلیل اینکه ممکن است داخل سکوهای خارجی مفاسد اخلاقی زیاد باشد و همچنین به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی فضای مجازی را فیلتر کردند. در حالی که من از یکی از مقامات بالای رسانه‌ای شنیدم که مفاسد اخلاقی که در حال حاضر در سکوهای داخلی وجود دارد، بیشتر از سکوهای خارجی است چراکه در هر صورت خارجی‌ها خط قرمز دارند، اگر شرایط به این ترتیب است چرا آنها را بسته‌ایم؟ همچنین از نظر مسائل امنیتی و سیاسی هم راهش این نیست بلکه راه این است که اعتماد مردم را به نظام جلب کنیم. اگر مردم به نظام اعتماد داشته باشند و صداقت ببینند، نباید نگران اعتراض‌ها و احیاناً شورش‌ها باشیم چراکه از طریق فیلتر نمی‌توانیم جلوی نارضایتی مردم را بگیریم. ضمن اینکه الان خود موضوع فیلترشکن‌ها مسئله‌ای شده و معلوم نیست این درآمدی که از این راه حاصل می‌شود به کجا می‌رود؟

* بنابراین اگر شما در این دوره نماینده بودید به طرح صیانت رأی نمی‌دادید؟

نه رأی نمی‌دادم.

فکر نمی‌کنم زمان ظهور امام زمان هم همه زنان پوشش اسلامی کامل را رعایت کنند

* به لایحه عفاف و حجاب هم رأی منفی می‌دادید؟

به نظرم موضوع حجاب نیاز به قانون ندارد. یعنی اکثریت قاطع مردم به خاطر اعتقاد و ایمانی که به اسلام دارند، رعایت می‌کنند. اگر کل کشور معیار قرار بگیرد، انصافاً اکثریت قاطع حجاب را رعایت می‌کنند و تعداد ناچیزی حجاب را رعایت نمی‌کنند اما امکان دارد این تعداد در شمال تهران کمی بیشتر باشد. در حال حاضر حجاب معضل و مسئله اصلی کشور ما نیست. بلکه مسئله‌ای است که به روح و روان مردم ارتباط دارد، البته این کاستی‌هایی که اخیراً در مورد حجاب مشاهده می‌شود ناشی از حوادث سال گذشته است که تا حدودی این موضوع سیاسی شده و عده‌ای هم از روی لجاجت و نشان دادن اعتراض خود دست به این کار زدند لذا باید یک مقداری صبر داشته باشیم که جامعه به حال طبیعی خودش برگردد.

در حالت طبیعی اکثریت قاطع مردم حجاب را رعایت می‌کنند همان طور که قبل از قضیه خانم مهسا امینی به صورت قابل قبولی همه حجاب را رعایت می‌کردند و انتظارمان هم بیش از این نیست. حتی در زمان ظهور امام زمان (ع) هم فکر نمی‌کنم شرایط به نحوی باشد که همه خانم‌ها به صورت کامل پوشش اسلامی را رعایت کنند. قطعاً این طور نخواهد بود.

*مخالفان شما می‌گویند آقای مطهری همان علی مطهری است که چند سال پیش در مورد حجاب مواضع بسیار تندی داشت و یادتان باشد که اگر او رأی بیاورد دوباره همان مواضع را خواهد داشت...

مواضع تند یعنی چی؟

در مورد حجاب در خیابان سخت‌گیری نشود

* می‌گویند ایشان قبلاً راجع به حجاب اجباری نگاه موافق داشت، اگر دوباره نماینده شود همان مواضع را خواهد داشت

الان هم درباره ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها معتقد هستم که حجاب باید رعایت شود، قطع نظر از اینکه حکم اسلام است به عنوان یک لباس فرم لازم است چراکه حکم عقل است. به عبارت دیگر برای افزایش بهره‌وری بر این باور هستم که باید تمهیداتی وجود داشته باشد که نوع پوشش زنان ومردان را مشخص کند. منحصر به خانم‌ها هم نیست،

همان طور که حتی در برخی از دانشگاه‌های آمریکا هم چنین تمهیداتی وجود دارد و دانشجویان لباس فرم دارند، این موارد برای این است که مسئله پیشرفت علمی با مسئله التذاذات جنسی مخلوط نشود. حتی در برخی شرکت‌های خصوصی چه در ایران و چه در خارج از کشور برای اینکه بهره‌وری افزایش پیدا کند، لباس فرم برای کارمندان درنظر گرفته اند و الزام کرده‌اند که حتماً باید به این صورت در محل کار خود حاضر شوید.

در مجموع بر این باور هستیم که حجاب در ادارات دولتی، دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و سایر اماکن دولتی باید رعایت شود اما در اماکنی نظیر خیابان خیلی سختگیری نکنند.

علی مطهری: حجاب نیاز به قانون ندارد /معتقد به فیلتر فضای مجازی نیستم /مردم متوجه تفاوت لیست صدای ملت با سایر لیست‌ها شده‌اند

با یک فراکسیون اقلیت قوی می‌توان خیلی کارها در مجلس انجام داد

*در مورد ورود آقای مطهری به انتخابات می‌گویند آقای مطهری آمده‌ که در واقع رأی اعتراضی مردم را جمع کند و با رأی اعتراضی مردم کاندیداهای مورد نظر خودش را وارد مجلس کند، آیا شما رأی اعتراضی را به رسمیت می‌شناسید؟ اگر این را قبول دارید، خودتان را مصداق ورود به انتخابات برای کسب آرای اعتراضی می‌دانید؟

البته با این نیت جمع‌آوری آرای اعتراضی وارد نشدیم ولی در عمل می‌بینیم تقریباً همین طور است. شخصاً معتقدم کسانی که بر این باور هستند که نباید رأی بدهیم، به جای اینکه رأی ندهند، بیایند و به لیست صدای ملت رأی بدهند چون این لیست، تنها لیستی است که مخالف وضع موجود، معتقد به تغییر و اصلاح امور است و راه‌هایی را هم در نظر دارد. بنابراین اگر کسی به لیست صدای ملت رأی دهد به نوعی به وضع موجود اعتراض کرده است و این امر باعث می‌شود که میدان به حریف واگذار نشود.

بنابراین اگر مخالف این وضع موجود هستید، باید بیایید که افراد معتقد، عقل‌گرا و به دور از شعارزدگی وارد مجلس شوند و یک مقدار فضا را تغییر دهند. با یک فراکسیون اقلیت قوی می‌توان خیلی کارها در مجلس انجام داد. بنابراین رأی ندادن به این معنی است که بالاخره همان افراد تندرو مجدداً میدان را در دست بگیرند اما چنانچه به این لیست رأی دهید باعث می‌شود امیدی برای تغییر وجود داشته باشد. ضمن اینکه ما ادعا نمی‌کنیم که اگر ۷۰ یا ۸۰ نفر وارد مجلس شوند، به سرعت تغییر اساسی ایجاد می‌شود اما یک زمینه تغییر ایجاد می‌شود که می‌توانند مانع بسیاری از مصوبات غلط شوند و حتی برخی مصوبات لازم را به تصویب برسانند. بنابراین رأی دادن به لیست صدای ملت نتیجه بهتری از رأی ندادن دارد.

کسانی که می‌گویند ما نمی‌خواهیم رأی دهیم می‌خواهند به این وسیله اعتراض خودشان را برسانند

* شما بیشتر به رأی نمادین مردم دل بسته‌اید یا این رأی را واقعی می‌دانید؟

خیر، رأی واقعی است. بالاخره به خاطر حوادث چند سال اخیر امروز مردم معترض و منتقد داریم. از زمان اعتراضات دی ماه ۹۶ تا آبان ۹۸ و بعد قضایای سال گذشته، قضیه هواپیمای اوکراینی و مواردی که مردم را کمی معترض کرد، یک مقدار اعتماد آنها به نظام را کم کرد و همین طور دو انتخابات گذشته که روشن است هر دو انتخابات آزاد نبود، همگی حکایت از آن دارند که مردم نسبت به این مسائل گله‌مند هستند و تا حدی هم حق دارند و آن کسانی که می‌گویند ما نمی‌خواهیم رأی دهیم می‌خواهند به این وسیله اعتراض خودشان را برسانند.

*عمده این گلایه‌ها را گلایه‌های اقتصادی می‌دانند و حالا دلایل دیگری هم برای آن متصور هستند...

بله، اتفاقاً همین مسئله گرانی و تورم بالا هم یکی از عوامل نارضایتی است. عده‌ای اعتراض دارند و تا حدی هم حق دارند. منتهی حرف ما این است که شما به جای اینکه رأی ندهید به گروهی که اینها هم همین اعتراضات را دارند و به دنبال ایجاد تغییر هستند، رأی دهید. فکر می‌کنم این موثرتر است تا اینکه اساساً رأی ندهید چون اگر رأی ندهید به ادامه روند قبلی کمک می‌کنید.

اگر افراد حُر و آزاده وارد مجلس می شوند خیلی کارها در حوزه حقوق مردم انجام خواهند داد

*در ایام و هفته‌های اخیر با نسل جوان هم زیاد روبرو شده‌اید، لابد این جمله را زیاد از آنها شنیده‌اید که ما به چه رأی بدهیم؟! به چه کسی رأی بدهیم؟! اصلاً آیا رأی دادن ما چیزی را تغییر خواهد داد؟! اصلاً یک اقلیت ۷۰ یا ۸۰ نفره حتی وارد مجلس شوند، وقتی ساختار سیاسی کشور به گونه‌ای است که تاثیر چندانی در تغییر تصمیمات و سیاست‌ها ندارند، آیا ما با رفتن به پای صندوق رأی اتلاف وقت نمی‌کنیم؟

این حرف را شنیده‌ام و تا حدودی ناشی از وعده‌هایی است که در انتخابات‌های مختلف چه انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات مجلس داده شده ولی به آنها عمل نشده است. ولی شرایط این طور نیست که نمی‌توان کاری کرد. قطعاً اگر افراد مصمم، حر و آزاده وارد مجلس شوند خیلی کارها در حوزه‌های اقتصاد و حقوق مردم می‎توان انجام داد همان طور که ما در مجلس هشتم برای اولین بار مسئله سوال از رئیس جمهور را انجام دادیم، در حالی که یک تابو بود و فکر می‌کردند موضوع سوال از رئیس جمهور حتماً باید با اجازه رهبری باشد.

علاوه بر این ما در مجلس برخی حوادث اجتماعی و سیاسی را دنبال کردیم برای مثال درباره موضوع قتل ستار بهشتی ما وزیر کشور را در مجلس آوردیم و مجبور کردیم که پاسخ دهد و همان موقع ۹۵ نفر از نمایندگان به موجه بودن این سوال رأی دادند، همان مجلسی که تقریباً یک مجلس تندرو بود ولی احساس کردند که یک سوال درست است. این اتفاق به این دلیل صورت گرفت که ما فضای مجلس را تغییر دادیم و کاری کردیم که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در مورد اقدامات سرخودی که گاهاً انجام می‌دادند، پاسخگو باشند و بالاخره در آن دوره از مجلس حساب می‌بردند.

طرف غربی حاضر نشد با دولت سیزدهم مذاکره کند

تغییر صرفاً در مسائل اقتصادی نیست ضمن اینکه آن هم مهم است و بحث معیشت مردم از اهداف اصلی و اولیه ما و نیاز اولیه جامعه همین است. در حال حاضر اکثر مردم در سختی قرار دارند و در واقع سختی‌های غیرضروری هم هست به این معنی که این سختی‌ها می‌توانستند نباشند اما تعلل صورت گرفته است. برای مثال در خرداد ۱۴۰۰ توافق(برجام) تقریباً نهایی شده بود و می‌شد که تحریم‌ها برداشته شود اما گفتند بگذاریم دولت بعدی بیاید، دولت بعدی هم آمد، ۹ ماه تاخیر کردند تا اینکه شرایط عوض شد دیگر بعد از آن طرف مقابل حاضر نبود پای میز مذاکره بیاید. دنبال این هم هستیم که این تحریم‌ها برداشته شود و تا این تحریم‌ها برداشته نشود، به وضع طبیعی برنخواهیم گشت. هر مقدار هم مدیریت اقتصادی ما خوب باشد با وجود این تحریم‌ها به یک وضع ایده‌آلی نخواهیم رسید.

امکان دارد ته دل دولت و مجلس مشارکت پایین را بخواهد

*می‌گویند هم دولت به دنبال مشارکت گسترده نیست و هم جناح اقلیت حاکم که همه مجلس را در اختیار دارد. شما این نکته را قبول دارید؟ و آیا قرینه‌ای برای این دارید که دولت و آن گروه اقلیت علاقه‌ای برای افزایش مشارکت مردم ندارند؟

البته ما چنین ادعایی نداریم ولی قاعدتاً ممکن است برخی از افراد منتسب به این گروه‌ها همین تفکر را داشته باشند چون اگر مشارکت مردم بالا باشد و تعداد زیادی از آن قشر خاکستری در انتخابات شرکت کنند، کاندیداهای معتدل و اصلاح‌طلب بیشتر رأی می‌آورند. بنابراین ممکن است ته دل‌شان این باشد که مشارکت خیلی بالا نباشد که ما خودمان رأی بیاوریم، هر چند این موضوع ابراز نمی‌شود. ولی نمی‌شود گفت که نظرشان همین طور است اما می‌شود این را به صورت یک احتمال قبول کرد.

*مشارکت ضعیف در انتخابات ۱۳۹۸ و بعد از آن در ۱۴۰۰ به نظر شما یک تلنگر مؤثر برای نظام سیاسی کشورمان بود که مجدداً تن به یک انتخاباتی ندهد که مشارکت در آن ضعیف باشد؟ اگر جواب شما مثبت است پس امسال نباید در تایید صلاحیت‌ها سفت و سخت می‌گرفتند؟

به نظر بنده میزان مشارکت در انتخابات سابق در عملکرد امسال شورای نگهبان بی‌تاثیر نبوده و به خاطر همین در این دوره شورای نگهبان کمی معتدل‌تر عمل کرد و سختگیری کمتری نسبت به انتخابات سال ۱۳۹۸ داشت، هر چند که از نظر ما ایده‌آل نبوده و بسیاری از افراد موثر از شرکت در انتخابات بازماندند اما فکر می‌کنم میزان مشارکت سال‌های قبل در رفتار شورای نگهبان تا حدودی موثر بوده، هر چند شاید یک دغدغه اساسی برای کل نظام نبوده، همان طور که در دوره قبل گفتند که مشارکت مطلوب بود، و این نشان می‌دهد که میزان مشارکت آنچنان برای آنها مهم نبوده است.

علی مطهری: حجاب نیاز به قانون ندارد /معتقد به فیلتر فضای مجازی نیستم /مردم متوجه تفاوت لیست صدای ملت با سایر لیست‌ها شده‌اند

درباره تایید صلاحیت ها با واسطه با شورای نگهبان رایزنی کردم

*شما خودتان برای تایید صلاحیت فرد خاصی با شورای نگهبان رایزنی کردید؟

با واسطه بله.

*تاثیر هم گذاشت؟

بله، تاثیر هم داشت.

* یعنی همین‌ها را قرینه می‌گیرید برای اینکه شورای نگهبان یک تغییر رویکردی داشت؟

بله. شورای نگهبان در این انتخاب مقداری منعطف‌تر عمل کرد و حتی پاسخگوتر بود چنانچه وقتی سوال می‌کردیم، جواب می‌دادند در حالی که در دوره‌های پیش این‌طور نبود.

اینکه در اعتراضات تعداد قابل توجهی کشته شوند، قابل قبول نیست

*فکر می‌کنید سرمایه اجتماعی که در حال حاضر تا حد قابل اعتنایی کاهش پیدا کرده،با حضور جریان‌های منتقد در انتخابات می‌تواند برگردد؟

سرمایه اجتماعی همانطور که به تدریج کاهش پیدا کرده، به تدریج می‌تواند افزایش پیدا کند و حضور چنین لیستی در انتخابات و راه یافتن افرادی از این لیست به مجلس می‌تواند مقدمه‌ای برای تغییر وضع موجود و افزایش سرمایه اجتماعی باشد. بهرحال نیاز به زمان است که برخی از رفتارها که از سال‌های گذشته اتفاق افتاده جبران شود، مردم احساس صداقت کنند و متوجه شوند که نظام این کاستی‌ها را درک کرده و درصدد برطرف کردن آن است و اینطور نباشد که مدام بگوییم آنچه اتفاق افتاد درست بوده و همه چیز طبق موازین بوده و ما هیچ خطایی نکردیم.

خیر، باید گفته شود که در این اعتراضاتی که می‌شود و تعداد قابل توجهی کشته می‌شوند، قابل قبول نیست، لذا باید بپذیرند که اشتباه شده و نباید اینطور می‎شد، دلایل را بگویند مانند مواقعی که مقامات اطلاعاتی و امنیتی می‌آمدند مجلس و به صراحت می‌گفتند که به اندازه کافی نیروهای آماده ضد شورش نداریم، بنابراین از افراد آموزش ندیده استفاده می‌شود و آنها خطایی می‌کنند و احیاناً افراد کشته می‌شوند که این یک خطا و مشکل است، معنی ندارد که در جمهوری اسلامی این اتفاقات صورت بگیرد. این اتفاقات در شرایطی صورت می‌گیرد که در کشوری مانند فرانسه هفته‌ای یک روز مردم اعتراض می‌کنند، زد و خورد هم می‌شود اما تعداد کشته‌ها بسیار کمتر است، لذا باید ببینیم مشکل از کجاست.

*اخیراً سر لایحه بودجه یکسری اختلافاتی میان دولت و مجلس به وجود آمد و رسانه‌های دولت مجلس را به سیاسی کاری و موضوعاتی نظیر این متهم کردند، فرض کنیم که در مجلس دوازدهم جریان مستقلی هم وجود دارد و طبیعتاً تنش‌ها میان دولت و مجلس افزایش پیدا می‌کند، چنانچه در دولت و مجلس این اتفاق افتاد، شما آن تنشی را که میان دولت و مجلس به وجود خواهد آمد چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا برای کشور مفید است و قابل کنترل و مهار به نفع منافع مردم است؟

هر تنشی بد نیست، برای نمونه اگر تنش بر روی عدالت باشد و یا یک طرف بگوید این درآمد بودجه باید واقعی باشد و ما هزینه برای درآمدهای احتمالی قرار ندهیم که بعد کسری بودجه شکل بگیرد، این روند خوبی است، به این ترتیب که اگر گروهی در مجلس بر روی این قضیه پافشاری کنند، اقدام درستی است و نباید بگوییم چون تنش ایجاد می‎ شود پس این اقدام غلطی است.

نکته دیگر این است که باید مشاهده کرد موضوع تنش چیست آیا منافع شخصی است یا اصول کلی؟ زمانی بحث روی کشاندن بودجه به سمت خود است، به این صورت که گروهی می‌خواهد بودجه را به سمت جناح خود بکشد که این بد است ...

امکان دارد مجلس فعلی به اقتضای منافع شخصی با دولت درگیر شود

*پیش‌بینی می‌کنید در مجلس آینده تنش میان دولت و مجلس افزایش پیدا کند؟

معلوم نیست که تنش در مجلس دوازدهم افزایش پیدا کند چراکه این گروه معتدل و عقل‌گرا دنبال اجرای اصول هستند، به این ترتیب که مبانی ثابتی دارند و می‎خواهند این مبانی اجرا شوند، امکان دارد در مقطعی احساس کند که به دولت کمک کنند و دست دولت را نبندند.

در مجموع اگر صرفاً مصالح و منافع مردم در نظر گرفته شود امکان دارد بسیاری از تنش‌ها نباشند. شاید همین گروهی که امروز در مجلس هستند، اگر چه در ظاهر با دولت یکدست هستند ممکن است منافع شخصی اقتضاء کند باهم درگیر شوند و در مقابل گروه دیگری که هم راستا با دولت نباشد، امکان دارد بهتر با دولت همکاری کند، بنابراین با تغییر ترکیب مجلس دلیل نمی‌شود که تنش با دولت افزایش پیدا کند.

*به سراغ لیست صدای ملت می‌‎رویم، ملاک اصلی شما برای انتخاب افراد در لیست چه بود؟

عقل‌گرایی، اعتدال، توسعه‌گرایی...

افراد را براساس شناخت شخصی در لیست صدای ملت قرار دادم

*افرادی که این ملاک‌ها را داشته باشند چگونه پیدا کردید؟

افراد را براساس شناخت شخصی و دطبق مراجعه و درخواست خود آنها برای حضور در لیست، انتخاب کردیم. در حقیقت وقتی اعلام کردیم که بناست لیستی تحت عنوان صدای ملت بدهیم بسیاری از افراد به ما مراجعه کردند چراکه مشی فکری و سیاسی مرا می‌‎شناختند و خودشان تمایل داشتند در لیست حضور داشته باشند. علاوه بر این معرفی افراد از طریق گروه‌ها و احزاب که بیانیه دادند و از لیست صدای ملت حمایت می‌کنند، نیز موثر بوده است.

متخصصین در لیست صدای ملت هستند

*مزیت لیست شما نسبت به بقیه لیست‌ها چیست؟

لیست صدای ملت نسبت به سایر لیست‌ها تخصص بالایی دارد، کما اینکه در حوزه سلامت چند پزشک، در حوزه صنعت چند متخصص و همینطور در حوزه‌های فرهنگ و کارگری داوطلب داریم. همچنین چندین بانوی متشخص در لیست داریم که فکر می‌کنم مجموع این افراد به درد کمیسیون‌های مختلف می‌خورند، ضمن اینکه بحث اعتدال و دوری از تندروی و شعارزدگی در همه این افراد وجود دارد.

علی مطهری: حجاب نیاز به قانون ندارد /معتقد به فیلتر فضای مجازی نیستم /مردم متوجه تفاوت لیست صدای ملت با سایر لیست‌ها شده‌اند

*وقتی که قرار است فردی رییس جمهور شود و یا جمعی داوطلب مجلس می‌شوند، افرادی می‌آیند از لیست حمایت می‌کنند اما بعد که فرد رییس جمهور یا نماینده شد، دیگر با او کاری ندارند، به عبارت دیگر هیچ‌کس اشتباهات و در مجموع عملکرد آنها را گردن نمی‌گیرد، اگر لیست علی مطهری وارد مجلس شود، ناکارآمدی آنها را برعهده می‌گیرید؟

بله، عملکرد ما قابل ارزیابی خواهد بود، مردم قضاوت می‌کنند، امکان دارد مواردی را بپذیریم یا نپذیریم، البته به این بستگی دارد که در مجموع چه تعداد افراد هم‌فکر وارد مجلس شوند، اگر تعداد قابل توجهی از افراد هم‌فکر وارد مجلس شوند باید انتظار بیشتری داشته باشیم چراکه کارهای قابل توجهی در مجلس انجام می‌دهند ولی در صورتی که تعداد کم باشند نمی‌توان انتظار بالایی از آنها داشت و این بستگی به میزان مشارکت مردم دارد، اما چنانچه ۷۰، ۸۰ نفر از افراد هم‌فکر وارد مجلس شوند و فراکسیونی تشکیل شود، مردم حتماً انتظار دارند و ما هم حتماً باید پاسخگو باشیم.

لیست صدای ملت برآمده از حزب و گروه سیاسی نیست

*برخی از کاندیداهایی که شما معرفی کردید به احزاب و گروه‌های سیاسی نزدیک و شناسنامه‌دار هستند، با این حال شما اصرار دارید که بگویید لیستی که ما تهیه کردیم نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگرا، چرا این تأکید را دارید؟

به این دلیل که ما لیست را از طریق احزاب گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا تهیه نکردیم که بگوییم لیست از درون این جریان‌ها یا به پیشنهاد آنها شکل گرفته است، بلکه صرفاً براساس شناختی که از افراد داشتیم و درخواستی که خود این افراد داشتند، لیست را بستیم، به این تریتب نیست که این افراد منتخب احزاب اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشند، همچنین ترکیب لیست هم شامل اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل و با قطع نظر از ارتباط حزبی است.در هر صورت لیست صدای ملت خاص و ویژه است چراکه برآمده از حزب و جریان خاص نیست.

مردم متوجه تفاوت لیست صدای ملت با سایر لیست‌ها شدند

*براساس اطلاعاتی که دارید تا چه اندازه احتمال می‌دهید لیست شما در انتخابات تهران برنده شود؟

قابل پیش‌بینی نیست، پیش‌بینی و پیشگویی در این زمینه بسیار سخت است و بنده خیلی اطلاع ندارم و از آخرین نظرسنجی‌ها مطلع نیستم اما احساس می‌شود که مردم متوجه شدند لیست صدای ملت نسبت به سایر لیست‌ها یک لیست متفاوت است چرا که سایر لیست‌ها مشی واحدی دارند و موید وضع موجود و خط مشی فعلی سیاسی کشور هستند اما ما منتقد و خواهان تغییر هستیم، لذا احساس می‌کنیم مردم متوجه این تفاوت شدند و این درک کم کم بالاتر می‌رود که یک لیست متفاوتی ارائه شده و همین امکان دارد باعث افزایش مشارکت شود، اما پیش‌بینی اینکه چه تعدادی از این لیست رأی می‌آورند، بسیار سخت است.

*صدای ملت را به عنوان پروسه طولانی مدت راه‌اندازی کردید که غیر از زمان انتخابات تبدیل به جریان منتقد سیاسی در جامعه تبدیل شود و یا اینکه در رده همان لیست‌های شب انتخاباتی است که مأموریت آن در روز بعد از انتخابات به پایان می‌رسد؟

بستگی به این دارد که ما چقدر در این انتخابات توفیق حاصل کنیم...

امکان دارد صدای ملت در آینده تبدیل به حزب شود

*اگر توفیقی حاصل نکنید...

امکان دارد صدای ملت در آینده تبدیل به حزب شود چنانچه در ۲ سال گذشته بنده اقدام به تاسیس حزب کردم و اساسنامه صدای ملت را به وزارت کشور دادم و تأسیس حزب را درخواست کردیم، بخشی از کارهای اداری آن هم انجام شده منتها پیگیری نکردیم اما چنانچه در این انتخابات توفیق لازم حاصل شود، امکان دارد درخواست خود از وزارت کشور برای تأسیس حزب صدای ملت را پیگیری ‌کنیم و کم کم تبدیل به حزب شود، اگر هم توفیق پیدا نکنیم بستگی به تصمیم بعدی ما دارد که همچنان به سمت تأسیس حزب خواهیم رفت یا خیر، هنوز برایم روشن نیست.

با رها کردن و کنار نشستن، هیچ تغییری صورت نمی گیرد

*آقای مطهری! صحبت شما با افرادی که به هر دلیلی می‌خواهند در انتخابات شرکت نکنند، چیست؟

اگر می‌خواهید مقداری تغییر در کشور شکل بگیرد با کنار نشستن و میدان را رها کردن هیچ تغییری صورت نمی‌گیرد، باید وارد میدان شد حتی انسان باید آبروی خود را بگذارد، اگر انقلاب و جمهوری اسلامی را دوست داریم و معتقدیم اصل این درخت باید باقی بماند اما با آفات آن مبارزه کنیم و باید دنبال اصلاح امور باشیم، این نکته را در نظر بگیریم که اصلاح از راه صندوق رأی و انتخابات انجام می‌شود، اگر بگوییم اساساً کنار می‌کشیم، این در نهایت منجر به براندازی می‌شود یعنی یک نوع مشارکت با براندازان خواهد بود. لذا اگر کسی واقعاً اصل انقلاب را قبول دارد نباید قهر کند و باید وارد میدان شود چراکه آثار ورود بسیار بهتر از آثار کنار نشستن است.

*منظور شما این است که مردم اگر وارد میدان نشویند اوضاع بدتر خواهد شد یا می‌خواهید بگویید اگر مردم وارد میدان شوند اوضاع حتماً بهتر خواهد شد؟

منظور بنده هر دو مورد است، بلکه اگر مردم شرکت نکنند اوضاع بدتر خواهد شد...

علی مطهری: حجاب نیاز به قانون ندارد /معتقد به فیلتر فضای مجازی نیستم /مردم متوجه تفاوت لیست صدای ملت با سایر لیست‌ها شده‌اند

*چرا بدتر می‌شود؟

بالاخره افرادی که امروز حاکم هستند خود را یکه تاز خواهند دید و امکان دارد این انتخاب را به معنای تایید راه و روش خود ارزیابی کنند، مجدداً ادامه بدهند و شرایط بدتر شود اما مشارکت هر اندازه بیشتر شود افراد معتدل و عقل‌گرا در مجلس بیشتر خواهند بود و حتماً منجر به تغییری در وضع موجود خواهد شد.

*در فضای جنگ میان لیست‌ها، برخی بی‌اخلاقی‌ها نظیر افشاگری یا اهانت مشاهده می‌شود، شما در لیست صدای ملت پتانسیل ورود به درگیری‌های لفظی و رسانه‌ای را مشاهده می‌‎کنید؟

خیر، تاکنون هم وارد این درگیری‌ها و دعواها نشدیم و ضرورتی هم برای ورود به این مباحث ندیدیم، حتی امکان دارد صحبت‌هایی علیه ما کرده باشند اما ما وارد این میدان نشدیم و فکر می‌کنم مردم به خوبی حق را از باطل تشخیص می‌دهند.

کاپ اخلاقی انتخابات را می‌گیرم

*یعنی اگر در انتخابات پیروز نشوید، حداقل کاپ اخلاق را به شما می‌دهند؟

بله دقیقاً به همین ترتیب است، هدف صرفاً نباید پیروزی باشد بلکه باید برای پیروزی تلاش کنیم چنانچه ما ادعا می‌کنیم پیرو امام علی (ع) هستیم، ایشان رعایت اصول را بر پیروزی مقدم می‌داشت، اینکه اصحاب معاویه زودتر به فرات رسیدند و آب را بستند.بعد که اصحاب امام علی آب را پس گرفتند می‌خواستند آب را بر روی اصحاب معاویه ببندند اما حضرت اجازه نداد. ما هم برای همین اصول می‌جنگیم چراکه رعایت اصول مقدم بر پیروزی است، ما هم سعی می‌کنیم چنین نگاهی داشته باشیم که اصول رعایت شود هر چند که ما رأی هم نیاوریم.

۲۱۱۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1877922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =