رکوردداران دریافت نشان فتح از سوی رهبر انقلاب چه کسانی هستند؟

بنابر اظهار نظر امروز فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب اخیرا به سپاه «نشان فتح» اعطا کرده‌اند. بدین مناسبت، دریافت‌کنندگان این نشان را مورد بازخوانی قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر امروز بود که سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان همایش دو روزه «دانشگاه سربازی» که با حضور فرماندهان سپاه‌های استانی سراسر کشور برگزار شد، خبر از اعطای نشان «فتح» از سوی رهبر انقلاب به سپاه خبر داد.

بنابر گزارش مهر، سرلشکر سلامی در این باره گفت: «امروز این توفیق الهی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنده حاصل شد که به محضر نایب حضرت امام زمان (عج) مشرف شویم و رهبر انقلاب اسلامی امروز با تفصل به سپاه یک نماد آشکار از رضایت معظم‌له از همه مجاهدت‌های سپاه به این نهاد اعطا و ایشان یک نشان «فتح» را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعطا فرمودند».

وی افزود: «این محصول همه مجاهدت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که فقط به شکل نمادین به بنده اعطا شد و همه پاسداران و بسیجیان در این نماد سهم دارند و اگر تقسیم کنیم کمترین سهم متعلق به بنده است بلکه متعلق به برادران ماست که در ارتفاعات چند درجه زیر صفر با قلب‌های استوار و گام‌های مستحکم و دستان روی ماشه از حیثیت و استقلال این سرزمین دفاع می‌کنند».

نشان فتح چیست و کدام فرماندهان مفتخر به دریافت آن شده‌اند؟

نشان فتح، به‌عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده است و دیگر نشان‌ها نیز به نیروهای مؤثر در خدمات رزمی، فعالیت‌های پشتیبانی، ایثارگران، جانبازان، مبتکران در اختراعات و اکتشافات صنایع نظامی، امدادگران و فعالان هنری اعطا می‌شود. اما نشان «فتح» چیست و تاکنون کدام فرماندهان نیروهای مسلح مفتخر به دریافت این نشان از فرمانده معظم کل قوا شده‌اند. این نشان، از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

پس از آغاز زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، ایشان بنا به مناسبت‌های مختلف اقدام به اعطای این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رزمندگان جان بر کف نیروهای مسلح کرده‌اند که اولین آن، روز ۵ مهرماه سال ۱۳۶۸ بوده است؛ در آن روز که ششمین روز از هفته دفاع مقدس محسوب می‌شد، ۵۴ نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت‌ المقدس و آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ ایفا کرده بودند، طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند.

در مراسم مذکور، «محسن رضایی» و امیر شهید «صیاد شیرازی» فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا در عملیات بیت‌المقدس و همچنین یکی از بستگان بسیجی نام‌آور و پر افتخار شهید «حسین فهمیده» نشان درجه یک فتح را دریافت کردند. همچنین در این مراسم به ۲۱ نفر از فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش و یک نفر از جهادگران نشان درجه ۲ فتح و به ۲۹ نفر دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش که در علمیات پیروزمندانه بیت‌المقدس شرکت داشته‌اند، نشان درجه ۳ فتح تعلق گرفت که توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آنان اعطا شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم مذکور خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح تاکید کردند: «این نشان، اولاً نشان سپاسگزاری و قدردانی جمهوری اسلامی از شما عزیزانی است که خدمتی بزرگ و ارزنده را در جنگ تحمیلی، از خودتان نشان دادید. ثانیاً، یک یادگار ماندنی است تا در آینده همه بدانند که در یک فصل بسیار خطرناک و دشواری از زندگی و تاریخ جمهوری اسلامی، صاحبان این نشان‌ها، چه فداکاری‌ای نشان دادند و چه عظمت انسانی‌ای از خودشان بروز دادند. این نشان، یک کار سمبلیک است، و الّا قدر کار شما بیش از این‌هاست و امیدواریم که همه ملت و کشور و مسؤولان، قدر شما و مجاهدات‌تان را بدانند و ان‌شاءالله همیشه از شما قدردانی کنند».

از جمله مشهورترین فرماندهانی که در این مراسم مفتخر به دریافت نشان فتح شدند، می‌توان به سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، امیر خلبان حبیب بقایی، امیر شهید مسعود منفرد نیاکی، علی شمخانی، سید یحیی رحیم صفوی، غلامعلی رشید، شهید غلامحسین افشردی، شهید مهدی باکری، شهید مهدی زین‌الدین، شهید حسین خرازی، شهید حاج‌ابراهیم همت، عزیز جعفری، شهید قاسم سلیمانی و شهید احمد کاظمی اشاره کرد.

در تاریخ ۱۵ بهمن سال ۱۳۶۸ و به میمنت ایام مبارکه دهه فجر، ۲۱۰ تن از فرماندهان و نیروهای برجسته و فداکار ارتش و سپاه که در دو عملیات پیروزمند کربلای پنج و کربلای هفت نقش مؤثر و مهمی را بر عهده داشتند، به افتخار دریافت نشان فتح از دست حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا نائل شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم تاکید کردند: «امیدواریم که خدای متعال به شما کمک کند و ان‌شاءالله این توفیق را هم به ما بدهد که بتوانیم یاد رزمندگان عزیز و شجاعت‌های بزرگ آن‌ها را همیشه زنده بداریم. این، یک وظیفه قطعی بر عهده ماست و اهدا و تقدیم این نشان به شما نیز به همین معناست. این اقدام، بزرگداشت شجاعت و فداکاری‌ای است که در آن برهه از شما صادر شد و این چیز کوچکی در مقایسه با آن‌هاست. آنچه مهم‌تر و بزرگ‌تر است، سپاس الهی و پاداشِ معنویِ تمام‌نشدنی است».

فرمانده معظم کل قوا در سال ۱۳۶۹ و به مناسبت هشتمین سالگرد آزادی خرمشهر از اشغال متجاوزین بعث عراق نیز نشان درجه یک و درجه دو فتح را به ۷۶ تن از فرماندهان، رزمندگان و بازماندگان شهدای عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس اعطا کردند.

همچنین رئیس ستاد فرماندهی کل قوا نیز نشان‌های درجه سه فتح را از دست مقام معظم رهبری دریافت و پس از پایان این مراسم، به نمایندگی از سوی فرماندهی کل قوا به ۴۱۰ نفر از فرماندهان و رزمندگان منتخب اسلام که در این دو عملیات پیروزمند حضور فعال داشتند، نشان اعطا کرد.

رکوردداران دریافت نشان فتح چه کسانی هستند؟

«محسن رضایی» فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق، با دریافت ۳ نشان طلایی رکورددار دریافت بیشترین مدال طلایی فتح ۱ است. پس از او به ترتیب سرلشکر سید یحیی رحیم‌صفوی (دو نشان طلایی و یک نقره‌ای)، امیرحسین حسنی سعدی (دو طلایی و یک نقره‌ای)، سپهپد شهید علی صیاد شیرازی (دو طلایی)، امیر دریادار علی شمخانی (یک طلایی دو نقره‌ای) و سپهپد شهید قاسم سلیمانی (یک طلایی و یک نقره‌ای) بیشترین نشان فتح را دریافت کرده‌اند.

همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی (یک مدال طلایی) و حسن روحانی (یک مدال نقره‌ای) از جمله معدود غیر نظامیان دریافت‌کننده این نشان هستند.

۲۱۹۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =