رکوردزنی قالیباف و وزرای احمدی نژاد در انتخابات حداقلی /مفتح باسابقه ترین مجلس دوازدهم شد، شهریاری مسن‌ ترین +جدول

در میان راه یافتگان به مجلس دوازدهم، نام ۵ تن از وزرای دولت محمود احمدی نژاد هم به چشم می خورد، اما هیچکدام از دولتمردان دولت های دیگر در این مجلس حضور ندارند.

تارا مهدویان: « انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه » مهمترین رخداد سیاسی سال ۱۴۰۲ بود. این انتخابات که با پایین ترین مشارکت در ادوار ۱۲ گانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با رکوردهایی همراه بود.

اولین انتخابات، پرحاشیه ترین انتخابات

انتخابات ۱۱ اسفند ماه اولین انتخاباتی بود که دولت رئیسی مسئولیت اجرای آن را برعهده داشت، انتخاباتی که با تصویب ناگهانی پیش ثبت نام در انتخابات و اجرای سریع آن در انتخابات مجلس دوازدهم، حاشیه ها در این انتخابات را سبب ساز شد.

از سوی دیگر، رد صلاحیت های گسترده از سوی هیات های اجرایی و نظارت، انتخابات را به سمت و سویی دیگر برد و در نهایت پس از ۳ مرحله بررسی صلاحیت ها، طبق اعلام رسمی هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، ۱۵.۲۰۰ نفر تواستند وارد گود رقابت برای تصاحب کرسی های سبز بهارستان شوند.

کهگیلویه پیشتاز شد، تهران عقب ماند

انتخابات در موعد مقرر یعنی ۱۱ اسفند برگزار شد و همانطور که پیش بینی می شد مشارکتی حداقلی ۴۱ درصدی رقم خورد و تکلیف ۲۴۵ کرسی بهارستان مشخص شد و ۴۵ کرسی دیگر نیز در مرحله دوم انتخابات که در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزارخواهد شد، تعیین تکلیف می شوند. در همین انتخابات بیشترین میزان مشارکت استانی نیز در کهگیلویه و بویراحمد رخ داد و تهران نیز کمترین میزان مشارکت را داشت.

۵ وزیر احمدی نژاد در میان منتخبان مجلس دوازدهم

بررسی ها حکایت از آن دارد که در میان راه یافتگان به مجلس دوازدهم، نام ۵ تن از وزرای دولت محمود احمدی نژاد هم به چشم می خورد. علی نیکزاد، رضا تقی پور، شمس الدین حسینی و حمیدرضا حاجی بابایی ۴ وزیری بودند که در مجلس یازدهم نیز حضور داشتند و در این دوره از انتخابات مجلس در جایگاه خود ابقا شدند. منوچهر متکی پنجمین فرد است که سمت وزارت امور خارجه در دولت احمدی نژاد را بر عهده داشت و در انتخابات مجلس دوازدهم توانست منتخب تهران شود.

در میان ۲۴۵ منتخب مجلس دوازدهم حضور وزرای دیگر دولت ها را نمی بینیم.

جوانترین و مسن ترین منتخبان مجلس دوازدهم

در مهمترین ماراتن سیاسی سال ۱۴۰۲ یعنی انتخابات مجلس دوازدهم، همانگونه که ذکر شد، تکلیف ۲۴۵ کرسی بهارستان مشخص شد. مسن‌ترین نماینده ای که در مجلس دوازدهم حضور دارد، حسینعلی شهریاری متولد ۱۳۳۰ از حوزه انتخابیه زاهدان است.

جوان‌ترین نمایندگان مجلس دوازدهم نیز ۳ منتخب متولد سال ۱۳۶۸ هستند؛ روح‌الله نجابت متولد ۱۳۶۸ از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، عباس قدرتی زوارم متولد ۱۳۶۸ از حوزه انتخابیه شیروان و عبدالحسین همتی سراپرده متولد ۱۳۶۸ از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان.

محمدمهدی مفتح رکورد زد

از سوی دیگر، رکورددار حضور در پارلمان که با ریزش رأی بازهم در پارلمان ماندگار شد، محمدمهدی مفتح عضو شورای ائتلاف و منتخب حوزه انتخابیه تویسرکان در استان همدان است.

وی که در انتخابات سال ۱۳۹۸، ۱۶.۲۵۸ رأی کسب کرده بود، در دوره دوازدهم ۱۰.۳۹۲ رأی آورده است و با وجود ریزش حدود ۶ هزار رأی بار دیگر نماینده مجلس شد.

همچنین باید یادآوری کرد که محمد مهدی مفتح ، سابقه حضور در ادوار چهارم، پنجم، هفتم و هشتم، نهم و دهم، یازدهم را نیز در کارنامه خود دارد.

بیشترین و کمترین ریزش رأی در مجلس دوازدهم

همچنین، از میان ۲۴۵ منتخب مجلس دوازدهم، ۱۰۳ نفر سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند. بررسی آرای نمایندگان ابقا شده در انتخابات مجلس دوازدهم نشان می دهد که بیشترین ریزش آراء برای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم رقم خورده است.

او در انتخابات مجلس یازدهم با کسب ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران وارد بهارستان شد، اما در انتخابات اسفندماه سال ۱۴۰۲ با ریزش ۸۱۷.۳۸۲ رأی تنها توانست ۴۴۷.۹۰۵ رأی را اخذ کند.

از سوی دیگر، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد نیز که در انتخابات مجلس یازدهم ۱۷.۱۲۷ رأی کسب کرده بود، در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، با کسب ۱۷.۰۱۸ رأی، ۱۰۹ رأی کمتر از سال ۹۸ کسب کرده که کمترین میزان ریزش رأی بوده است.

در این میان باید اشاره کرد که آراء اقلیت های مذهبی باتوجه به اینکه از جمعیت کمتری برخوردارند، چه در انتخابات امسال و چه در دوره های پیشین آمار پایینی داشته است. به گونه ای که بهشید برخوردار که اولین نماینده زن زرتشتیان نیز محسوب می شود، تنها ۱.۰۲۱ رأی کسب کرده است. همچنین همایون سامیه‌یح نجف آبادی، منتخب کلیمیان نیز با کسب ۱.۴۰۶ رأی توانست منتخب مجلس دوازدهم شود.

جوان ترین منتخبان مجلس دوازدهم

روح‌الله نجابت/ ۱۳۶۸

عباس قدرتی زوارم / ۱۳۶۸

عبدالحسین همتی سراپرده / ۱۳۶۸

مسن ترین منتخب مجلس دوازدهم

حسینعلی شهریاری/۱۳۳۰

بالاترین رأی در انتخابات مجلس دوازدهم

سیدمحمود نبویان/ ۵۹۷.۷۷۰

پایین ترین رأی در انتخابات مجلس دوازدهم

محمد جلالی/ ۵.۴۹۳

پرسابقه ترین منتخب مجلس دوازدهم

محمدمهدی مفتح

اولین منتخب زن اقلیت های مذهبی در مجلس دوازدهم

بهشید برخوردار

بیشترین ریزش رأی در انتخابات مجلس دوازدهم

محمدباقر قالیباف

کمترین ریزش رأی در انتخابات مجلس دوازدهم

غلامرضا نوری قزلجه

بیشترین میزان مشارکت استانی در انتخابات مجلس دوازدهم

کهگیلویه و بویر احمد / ۶۴.۲۷ درصد

کمترین میزان مشارکت استانی در انتخابات مجلس دوازدهم

تهران/ ۲۶.۱۷ درصد

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =