سفر به تنگه شیزر با تاریخ چند هزار ساله در قلب زاگرس

تنگه شیرز در نزدیکی شهرستان کوهدشت در نقطه اتصال سه استان لرستان، کردستان و کرمانشاه قرار دارد. وقتی به سمت قلب زاگرس حرکت می‌کنید، می‌توانید تنگه‌ شیرز با شگفتی‌های طبیعی بسیارش که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است را ببینید.

آیدا صالحی: اگر علاقه‌مند به گردش در ارتفاعات و نشستن در دامن طبیعت هستید و یا از شنیدن صدای آبشارها و چشمه‌ها لذت می‌برید، تنگه شیرز بهترین مکان برای گذراندن اوقات است. طبیعتی بکر در دل کوه‌های زاگرس که با دیدن عکس و فیلم‌هایش مشتاق سفرکردن به این منطقه می‌شوید.

تنگه شیرز در نزدیکی شهرستان کوهدشت در نقطه اتصال سه استان لرستان، کردستان و کرمانشاه قرار دارد. وقتی به سمت قلب زاگرس حرکت می‌کنید، می‌توانید تنگه‌ شیرز با شگفتی‌های طبیعی بسیارش که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است را ببینید. البته این تنگه ۵ کیلومتری در انتظار ثبت در فهرست آثار یونسکو قرار گرفته تا ثبت جهانی شود و از سراسر جهان گردشگر به این منطقه بیاید.

قدمت تاریخی تنگه شیرز

این تنگه علاوه بر طبیعت بکرش قدمت تاریخی طولانی نیز دارد و نشانه‌هایی از زیست انسان‌هایی چندهزارساله که آثارشان را بر پهنای تنگه به جا گذاشته‌اند، موجود است. درباره اسم این تنگه منبع موثقی موجود نیست اما طبق افسانه‌های که بزرگان بومی تعریف می‌کنند در قدیم در این تنگه شیرهایی زندگی می‌کردند و محل زادو ولد شیرها بوده است. اسمی که بین مردم بومی این منطقه سالیان درازی دهان به دهان چرخیده است. اما در زبان محلی هم این کلمه (شیرز) معنا خاصی ندارد.

آبشار پرندگان و آبشار شیرز

آبشار شیرز به‌عنوان یکی از آبشارهای لرستان شهرت دارد و از زیباترین بخش‌های این تنگه به شمار می‌رود که میان صخره‌های پیچ‌درپیچ خودنمایی می‌کند. در طول این تنگه آبشارهای کوچک دیگری نیز قرار دارند و آبشار بزرگ شیرز را با نام «آبشار پرندگان» نیز می‌شناسند. اسم این آبشار به دلیل اینکه پرندگان کوچک در سوراخ‌ها و منافذ اطراف این آبشار بزرگ در دیواره‌هایی زندگی می‌کنند، پرندگان نام‌گذاری شده است.

سفر به تنگه شیزر با زیست تاریخی چند هزار ساله در قلب زاگرس

غار پل خدا

در انتهای مسیر دره شیرز غاری طبیعی وجود دارد که محلیان از آن با نام «پل خدا» یاد می‌کنند. عمق این غار در حدود ۱۵۰ متر است و نور خورشید به آن نمی‌رسد. عدم دسترسی این غار به نور خورشید، سبب کاهش شدید دمای آب داخل آن شده است. توصیه می شود اگر قصد رفتن به داخل و قدم زدن را دارید حواستان به سردی آب و سنگ‌های تیز در کف غار باشد تا آسیبی نبینید.

پوشش گیاهی عظیمی در دره وجود ندارد، اما به خاطر آب وهوای عالی استان لرستان، همین سرسبزی و درختان کم هم زیبایی جذابی به این تنگه داده؛ از چمن‌ها، آبشار، درختان وحشی انجیر، انگور، گلابی گرفته تا درختان چنار و بلوط.

بهترین زمان برای سفر به تنگه شیرز

آب‌وهوای استان لرستان سرد و کوهستانی است و در نیمه اول سال به سمت معتدل شدن می‌رود، بهترین زمان برای سفر و گردش در این استان به خصوص برای دیدن جاذبه‌های دره شیرز دو فصل بهار و تابستان مناسب است. در این فصل تورهای گردشگری بیشتری هم در تنگه حضور دارند البته در نیمه دوم سال یعنی در فصل پاییز و زمستان هم می‌توانید به آنجا بروید، اما باید سرما را تحمل کنید.

سفر به تنگه شیزر با زیست تاریخی چند هزار ساله در قلب زاگرس

نکاتی مهم قبل از سفر به این طبیعت بکر

سفر به این تنگه با فضاهای طبیعی و تاریخی جذابش، خطراتی هم دارد که اگر ایمنی را رعایت کنید؛ سفری با خاطرات خوش برای خود و خانواده ثبت خواهید کرد. در تنگه وضعیت آنتن‌دهی ضعیف و دسترسی به اینترنت هم تقریبا غیرممکن است. اگر بخواهید به داخل غار پل خدا بروید به دلیل وجود سنگ‌های تیز و برنده و نبود نور خورشید، بهتر است کفش مناسب و چراغ‌قوه همراه خود داشته باشید. خوراکی و غذا به مقدار کافی همراه خود داشته باشید زیرا در نزدیکی تنگه مغازه‌ای برای خرید وجود ندارد.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =