۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۱

با گسترش دامنۀ بحران اقتصادی از اروپا به آسیا، کارشناسان اقتصادی طی ماه اخیر، به کرات نسبت به تشدید بحران اقتصادی در آسیا هشدار می دهند.

با گسترش دامنۀ بحران اقتصادی از اروپا به آسیا، کارشناسان اقتصادی طی ماه اخیر، به کرات نسبت به تشدید بحران اقتصادی در آسیا هشدار می دهند. به طوری که بانک آسیایی توسعه (ADB) نیز نسبت به گسترش دامنۀ بحران هشدار داده و دلیل آن را بحران یورو اعلام کرده است.
بانک آسیایی توسعه در آخرین گزارش خود، بدهی کشورهای اروپایی و رشد ضعیف در ایالات متحده آمریکا را سبب سرایت بحران در سطح جهانی عنوان کرده است.
بانک آسیایی پیش بینی رشد اقتصادی برای 14 کشور در سال 2012 را از 7،5% به 7،2% کاهش داده است. در این گزارش آمده است: در بدترین حالت در صورت تشدید بحران در آمریکا و اروپا رشد اقتصادی حتی به 4،4% نیز کاهش خواهد یافت. در حالیکه برای چین رشد 9،1% پیش بینی شده بود، گفته می شود در سال آینده این رقم به 8،8% کاهش می یابد. پیش بینی شده در صورت تداوم بحران، بازارهای مالی و همچنین پول برخی از کشورهای آسیا نیز همچنان دستخوش نوسانات اقتصادی و فرار سرمایه ها خواهد بود.
کارشناسان اقتصادی و بانک توسعۀ آسیا اعلام کرده است که کشورها برای مقابله با بحران اقتصادی، توان خود را بر روی مبارزه با تورم و افزایش تقاضا در داخل و همچنین تشویق به سرمایه گذاری متمرکز کنند تا بدین طریق خسارات و تبعات منفی کاهش صادرات نیز جبران شود. به این کشورهای توصیه شده است تا تبادلات خود را در سطح محلی نیز گسترش دهد. از طرفی به کشورهای آسیایی که با کاهش رشد و صادرات روبرو شده اند، پیشنهاد شده که تبادلات و معاملات تجاری خود را با سایر اقتصادهای نوظهور گسترش دهند تا بدین طریق از میزان وابستگی آسیا به اروپا و ایالات متحده آمریکا کاسته شود.
این در حالی است که کاهش صادرات، غول اقتصادی آسیا(چین) را با چالشهای مهمی روبرو کرده است. بسیاری از شرکت های چینی به دلیل کاهش صادرات به اروپا و آمریکا در وضعیت بحرانی به سر می برند. گفتنی است حجم صادرات چین به اروپا و آمریکا تنها 40% از کل صادرات چین را طی ماههای اخیر تشکیل داده و این برای صادرات چین بسیار خطرناک است. وزیر اقتصاد چین اعلام کرده است که برای جبران این خسارت بزرگ چین قصد دارد، صادرات خود را به سایر کشورهای آسیای و همچنین آمریکای لاتین گسترش دهد.
وزارت اقتصاد چین همچنین اعلام کرده است که قصد دارد حجم واردات خود از غرب را افزایش دهد تا به اقتصاد بحران زدۀ آنها نیز کمک کند. گفته می شود تولیدات صنعتی چین در ماه نوامبر در پایین ترین سطح خود از سال 2009 قرار داشت. افزایش سرمایه گذاری ها نیز با روند رو به کاهشی طی 11 ماه اخیر قرار داشت. /263/39

ترجمه: زهرا خدایی
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =