کارگردان فیلم سینمایی «بدرود بغداد» با اشاره به مسیری که تا ساخت نخستین اثر سینمایی‌اش طی کرده، این فیلم را حاصل بخشی از تلاش‌هایش برای رسیدن به سینمای بلند دانست.

به گزارش خبرآنلاین، مهدی نادری کارگردان و تورج اصلانی مدیرفیلمبرداری فیلم سینمایی «بدرود بغداد» جمعه 18 آذرماه با حضور در کافه خبر درباره این فیلم سینمایی صحبت کردند که این روزها روی پرده سینماهاست.

مزدک میرعابدینی، مصطفی زمانی، پانته‌آ بهرام و ... در «بدرود بغداد» بازی می‌کنند که به پیامد حضور نیروهای آمریکایی در عراق می‌پردازد. این فیلم سال 2011 نماینده ایران در بخش فیلم خارجی‌‌زبان جوایز اسکار بود. 
نادری در بخشی از سخنانش با اشاره به پیشینه کاری خود در سینمای کوتاه و مستند گفت: «به واسطه مردم‌نگاری که در دوران ساخت فیلم کوتاه و مستند تجربه آن را پشت سرگذاشته بودم، می‌خواستم در سینمای بلند نیاز قصه‌گویی را تامین کنم.»
 
او با اشاره به اظهارت کوئنتین تارانتینو فیلمساز آمریکایی در مورد سینمای ایران اظهار داشت: «وقتی هفت سال قبل تارانتینو رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن بود، به این مسئله اشاره کرد، چه زمانی سینمای ایران می‌تواند از واقعیت‌های سیاسی و حقوق بشر و زنان فراتر برود و به سینما بپردازد. این حرف او جواب دارد، اما به مقطعی اشاره دارد که فیلم‌‌هایی از این دست از سینمای ایران در جشنواره‌ها شرکت کرده و جوایزی دریافت کرده بودند.»
 
نادری ادامه داد: «در این زمان وقتی که می‌خواستم به سمت سینمای بلند بیایم، خواستم براساس اصل تفاوت و ذات قصه‌گویی وارد سینما بلند شوم، اما این نگاه من قربانی شد؛ گویا مدیران پیام سینما را دیر می‌گیرند. زمانی این مسئله مورد اشکال بود که فیلم‌هایی مانند آثار آقای کیارستمی با داستان تک‌خطی ساخته می‌شود. در آن مقطع وقتی خواستم داستانی فیگوراتیو، نوشته علیرضا نادری را با روایتی ملی و داستان برآمده از فرهنگ خودمان بسازم به سرنوشت تلخی منجر شد.»
 
این کارگردان گفت: «در مقطعی مدیران می‌خواستند همان فیلم‌‌هایی که با هزینه کم تولید می‌شد و در جشنواره‌های مختلف جایزه گرفته بود،‌ تولید شود، اما من به دنبال هدف خودم بودم و احساس می‌کردم به اندازه کافی در آن زمینه تجربه شده است.»
 
کارگردان «بدرود بغداد» گفت: «همواره چالش و سئوال‌های زیادی در مورد جنگ خودمان داشتم و با خاطرات جنگی که برادران بزرگتر گفته بودند بزرگ شده بودم. من خواستم به آن واقعیت تاریخی وفادار باشم و قصه‌ای از علیرضا را گرفتم که از خود سینما بود و آن هم با سوء‌تفاهم‌ها به نتیجه نرسید و شش هفت سال مسیر ما را ناهموار کرد. بنابراین «بدرود بغداد» حاصل بخشی از آن تلاش‌ها است.»
 
اصلانی که همزمان با نادری وارد سینما شده،‌ در مورد مقطع ورود خود به سینما گفت: «سال 1376 و همزمان با شکل‌گیری سینمای آینده آقای محمد آفریده مدیر تولید انجمن سینمای جوانان ایران بودند و انقلابی راه انداختند. به دلیل نبود سینمای دیجیتال امکان فیلمسازی فقط از دو مسیر داشتن آشنایی در سینمای حرفه‌ای و یا داشتن تحصیلات آکادمیک می‌گذشت.»
 
او اظهار داشت:‌ «آفریده این انرژی‌ها و استعدادهای پراکنده را منسجم کرد و فرصت تخلیه به جوانان داد. فیلم‌های کوتاهی تولید شد که این‌ها جوایز مختلفی دریافت کردند و این جوایز در مورد برخی امتیاز بود و از مقطعی تبدیل به آفت شد.»
 
 متن کامل نشست فیلم «بدرود بغداد» در کافه خبر‌ به زودی منتشر خواهد شد.
 
58243 
کد خبر 188679

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین