۰ نفر
۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
همچنان جذاب و امیدوار کننده!

فصل سوم انیمیشن "چل پله زیر زمین" در ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه نهال رفت. انیمیشنی که دو فصل نخست آن در نوروز و رمضان ۱۴۰۲ پخش شد.

انیمیشنی به نویسندگی نسیم خراشادی زاده و تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا طاهری که از تولیدات مهم و پُرمخاطب مرکز انیمیشن سوره محسوب می‌شود.

اگر در فصول قبلی این قضیه که دکتر تور و دستیارش (کوشا) قصد دارند جانوران منقرض شده را از طریق اصلاح نسخه ژنتیکی‌شان به زندگی برگردانند، موجب شکل‌گیری قصه‌های مختلف هر قسمت می‌شد، این بار آشنا کردن کودکان با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران و لزوم مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی در اولویت دست اندرکاران ساخت اثر قرار دارد. اثری که با توجه به خلق شخصیت‌ها و داستانک‌های متفاوت، از منظر سرگرم سازی کودکان موفق بوده و حالا به جرات می‌توان گفت که در زمینه ارایه نکات کلیدی آموزشی و تربیتی نیز گام های مهمی برداشته است. نکاتی نظیر لزوم مسئولیت پذیری و همکاری اعضای یک تیم جهت دستیابی به اهداف مشترک. تیمی شامل دکتر تور و دستیارش کوشا و موجودات عجیب و غریبی که نام‌های گردوله، خرخف، کلنجک، زیپی، بادکنک و ویزی را بر خود دارند.

با این وجود تفاوت اصلی فصل تازه "چل پله زیر زمین" به اضافه شدن سه شخصیت جدید به هشت شخصیت قبلی مربوط می شود. شخصیت‌هایی چون "دکتر کلک" و "فضولچه" که قطب منفی قصه‌ها را شکل می‌دهند و شخصیت "روشا" که قطب شخصیت‌های مثبت این انیمیشن را تقویت می‌کند. در واقع این نبرد و کشمکش همیشگی میان خیر و شر است که در این فصل پُر رنگ است و باعث می‌شود که این پویانمایی از منظر درام، از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. اگر "دکتر تور" به عنوان رهبر معنوی شخصیت‌های اصلی فیلم، مدام در فکر اصلاح اوضاع و بهبود شرایط پیرامونش است، "دکتر کلک" که دستیار قدیمی و رفوزه دکتر تور بوده، دائم به فکر بدجنسی، خرابکاری و آلوده کردن محیط زیست است. از آلوده کردن جنگل ها و دریاها گرفته تا ایجاد آلودگی‌های صوتی و بر هم زدن آرامش ساکنان کره زمین. در این میان شخصیتی به نام "فضولچه" هم هست که با دست و پا چلفتی‌هایش، نمک قصه را اضافه می‌کند و علیرغم این که شخصیت منفی سریال است، در زمره شخصیت‌های بامزه این انیمیشن جای می‌گیرد.

در عین حال به این فصل وسیله‌ای افزوده شده که پس از مدتی خود به عنوان یک شخصیت، قابل طرح و بررسی است. وسیله نقلیه‌ای به نام "چرخ و فلک" که در واقع کشتی پرنده‌ای است که قادرست شخصیت‌های سریال را به نقاط مختلف منتقل کند. از کوه دماوند و جنگل‌های هیرکانی گرفته تا دریای خزر و جزیره‌ای بی‌نظیر در خلیج فارس. به این ترتیب فرصتی فراهم می‌شود تا این موجودات عجیب و غریب از چهل پله زیر زمین فاصله بگیرند تا داستانک‌های هر قسمت در روی زمین و در دل طبیعت زیبای کشورمان اتفاق بیفتد تا از این منظر نیز شاهد تنوع در جلوه های بصری اثر باشیم. علاوه بر این، استفاده از رنگ بندی‌های جذاب در نمایش شخصیت‌ها و نماهای مختلف این انیمیشن، باعث شده که فضای دلپذیری در برابر دیدگان مخاطب کم سن و سال برنامه قرار گیرد که نقش مهمی در جذابیت بخشی هر چه بیشتر به آن ایفا می‌کند.

با تمام این اوصاف و با توجه به شخصیت‌پردازی متفاوت "چل پله زیر زمین" و همچنین تکنیک و فرمی که برای نمایش قصه‌ها به کار گرفته شده است، لزوم سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر روی تداوم تولید و نمایش فصول آتی آن به شدت احساس می‌شود. حالا که شخصیت‌ها به خوبی معرفی شده و در دل مخاطب جای باز کرده‌اند و نکات آموزشی مدنظر، به شکل مناسبی به مخاطب منتقل شده و این انیمیشن در مجموع اثرگذار می‌نماید، حتی می توان به ساخت یک فیلم بلند انیمیشن و تولید یک نسخه سینمایی از "چل پله زیر زمین" نیز اندیشید. در دنیای پویانمایی، وقتی اثری مورد توجه مخاطب هدفش قرار می‌گیرد، تمامی عوامل دست به دست هم می‌دهند تا ضمن برطرف کردن نقاط ضعف و ارتقاء نقاط قوت آن، ساخت مجموعه را ادامه داده تا روند سرگرم ساختن مخاطب و ارایه نکات آموزشی متوقف نگردد. به نظر می‌رسد "چل پله زیر زمین" حالا به موقعیتی رسیده است که نگاه عمیق‌تر و برنامه‌ریزی بلندمدت مدیران و دست اندکاران امر را می‌طلبد. شاید به واسطه این نگاه عمیق و این برنامه ریزی بلندمدت بتوانیم به تولید انیمیشنی که علاوه بر جلب نظر مخاطبان داخلی، در بازارهای جهانی نیز مورد توجه و اقبال واقع شود، امیدوار شویم.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1888065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =