شرق نوشت:

پاریسی‌ها نقشه‌های جدیدی برای آسمانخراش شهرشان کشیده‌اند. آنها می‌خواهند در یک پروژه 65میلیون‌پوندی برج‌ایفل را تغییر کاربری دهند. هرچند توریستی‌بودن این برج کماکان حفظ خواهد شد اما قطعا با اجرای این برنامه تغییراتی در ظاهر آن شکل می‌گیرد و توریست‌هایی که به پاریس می‌آیند برج‌ایفل را با پارک‌جنگلی اشتباه خواهند گرفت.


قرار است برج‌ایفل به بزرگ‌ترین منطقه بوم‌شناسی و توریستی در دنیا تبدیل شود هرچند که خیلی‌ها از همین الان مخالف عملی‌شدن این برنامه هستند و می‌گویند ایفلی که سالانه هفت میلیون بازدید‌کننده دارد ممکن است با تغییرات ظاهری‌اش دیگر آن اعتبار و جذابیت گذشته را نداشته باشد. شرکت مهندسی گینگر که تخصصش اجرای پروژه‌های بوم‌شناسی است، می‌خواهد تا دو سال آینده برج‌ایفل – یا به عبارت بهتر اطرافش را - از این رو به آن رو کند و در اولین قدم می‌خواهند برج‌ایفل را تبدیل به ریه و شش کل پاریس کنند.


قرار است هزاران سبد از انواع گونه‌های‌گیاهی در این برج و اطرافش قرار داده شود و برای آبیاری آنها هم از یک سیستم ویژه استفاده خواهد شد. روزنامه فیگارو جزییات طرح شرکت گینگر را به دست آورده است. به نوشته این روزنامه و به گفته مسوولان شرکت گینگر آنها با قراردادن این همه گیاه در برج‌ایفل 2/84 تن دی‌اکسیدکربن بیرون می‌دهد و در عوض، جذب‌کننده 4/87 تن دی‌اکسید کربن خواهد بود که نتیجه آن تولید کربن مثبت است. سخنگوی شرکت گینگر می‌گوید: «قرار است اطلاعات مربوط به پروژه، مخفیانه باقی‌بماند اما مطالبی که روزنامه فیگارو نوشته، درست است.»


قرار است جوانه‌ها تا ژوئن سال آینده در گلخانه‌های اطراف پاریس نگهداری شود و بعد به برج آورده می‌شود تا طبق برنامه تا ژوئن 2013‌بوته‌هایش دورتادور برج را بگیرند. این گیاهان حداقل تا جولای 2016 میهمان برج‌ایفل خواهند بود. این خبر در شرایطی منتشر شده که خیلی از مقامات فرانسوی اصلا در جریان آن نبوده‌اند. نمونه‌اش ژان‌برنارد براس، مسوول اداره توریست پاریس است که گفته روحش از این طرح بی‌خبر است. جالب اینکه خبر تغییرات ظاهری برج‌ایفل به گوش بازدیدکنندگان این اثر تاریخی هم رسیده و آنها را شوکه کرده است.


یکی از کسانی که همراه خانواده‌اش مشغول بازدید از برج‌ایفل بوده گفته: «مهم‌ترین نکته این برج هنر مهندسی آن است و هرکسی که اینجا آمده، می‌خواهد این معماری جالب را ببیند. اگر ما به دنبال دیدن باغی پر از گل بودیم، قطعا به اینجا نمی‌آمدیم» با اینکه اجرایی شدن این طرح در حد حرف است اما خیلی‌ها جلو آن را گرفته‌اند. یکی از شهروندان پاریس این برنامه را یک طرح بی‌مورد دانسته که چیزی جز هدردادن پول نیست. به گفته این شخص، اصلا بعید نیست که تمام این برنامه‌ها، در اصل نقش‌هایی برای فساد مالی باشد.


برج‌ایفل در سال 1889 توسط گوستاو ایفل ساخته شد و در اصل ورودی بزرگی بود برای یک نمایشگاه جهانی که آن سال در پاریس برگزار می‌شد. آن اوایل خیلی‌ها به ساخت این برج ایراد گرفته بودند و می‌گفتند، ایفل تنها از بین‌برنده طبیعت است اما چیزی نگذشت که همه به این هنر مهندسی احترام گذاشتند و حالا ایفل پرطرفدارترین محل توریستی در دنیاست. ایفل نماد پاریس و فرهنگ فرانسوی است و قرار بود عمرش تنها 20‌سال باشد اما بعد از آنکه در طول جنگ جهانی اول، نظامیان فرانسوی می‌توانستند از آن به عنوان یک برج دیده‌بانی باارزش استفاده کنند، دیگر موضوع تخریب آن به‌طورکلی منتفی شد.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =