تهیه‌کننده فیلم سینمایی «طلا و مس» معتقد است شرایط کنونی اکران فیلم‌ها ملغمه‌ای از رقابت آزاد، سیستم حمایتی و روابط ناسالم در زمینه نمایش است.

سمیه علیپور: منوچهر محمدی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، با نگاهی به شرایط اکران فیلم‌های سینمایی در سال 1390 اظهار داشت: «اکران و نمایش خروجی سینمای ایران است و برای آسیب‌شناسی این خروجی نمی‌توانیم مراحل قبل از آن و سیاست‌های تولید فیلم را نادیده بگیریم.»
او ادامه داد: «این معضل که ظرفیت نمایش در ایران کمتر از تولیدات است، واقعیت انکارناپذیری است. وقتی در ایننقطه دچار مشکل هستیم باید قبل از وقوع آسیب مسئله را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا به بحران نرسیم. ظرفیت سینمای ایران نشان داده در شرایط اکران عادلانه سینمای ما سالانه ظرفیت نمایش 50تا 60عنوان فیلم را در بهترین حالت دارد.»
محمدی با اشاره به حجم تولید فیلم در سینمای ایران آسیب‌های ایجاد شده در حوزه نمایش را چنین برشمرد: «وقتی حجم تولیدات به گونه‌ای زیاد می‌شود که امکان نمایش آن‌ها را نداریم شاهد فشار تولید روی عرصه نمایش به شکل پاره‌ای روابط، بی‌قانونی و یا قانون‌های من درآوردی خواهیم بود که مجموعه این‌ها ضربه اصلی را اقتصاد صنعت سینما وارد می‌کند.»
تهیه‌کننده «بوسیدن روی ماه» راهکار خود را برای برون رفت از این بحران چنین بیان کرد: «کنترل وضعیت ورودی سینمای ایران راه چاره اصلی و اولیه برای جلوگیری از این آسیب بزرگ به نظر می‌رسد. گام دوم ایجاد وضعیت با ثبات در حوزه نمایش است به گونه‌ای که قواعد تدوین‌شده برای حوزه نمایش به شکلی نباشد که ناچار شویم دائما شرایط و قواعد نمایشی را برهم بریزیم.»
او گفت: «به نظر می‌آید در طول 20سال گذشته به دلیل کمبود سالن دائما در حال آزمون و خطا در حوزه نمایش بوده‌ایم که این مسئله منجر به وارد شدن لطمات جبران ناپذیری به پاره‌ای از فیلم‌ها شده است.»
محمدی در پاسخ به این پرسش که نقش تعیین‌کننده سینماداران را در اکران سال 1390چطور ارزیابی می‌کند، گفت: «متاسفانه اقتصاد حوزه نمایش به گونه‌ای رقم خورده که سینمادار آن هم چند سینمای محدود دست بالا را در تعیین قواعد و ضوابط نمایش دارند.»
او ادامه داد: «بازنگری در سرگروه‌های نمایش فیلم‌ها، تجدید نظر در قواعد مربوط به نمایش فیلم‌ها و ایجاد امکان برای هر فیلم که حداقل در چند سینما به طور مشخص و در یک محدوده زمانی همراه با وجود امکان تبلیغات برای پخش کننده و تهیه کننده از ضروریاتی است که چند سالی است متاسفاته مورد غفلت واقع شده است.»
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «عصر روز دهم» درباره چگونگی واگذاری نقش تعیین‌کننده به سینماداران در حوزه اکران گفت: «به نظر می‌آید زمین بازی نمایش را در وهله اول پخش کننده، در گام بعدی تهیه‌کننده و در گام بعد‌تر وزارت ارشاد به سینماداران واگذار کرده و الان آن‌ها هستند که قواعد این زمین بازی را تعیین می‌کنند.»
او اظهار داشت: «متاسفانه باید گفت به دلیل بازنگری نشدن نحوه سالن‌داری در کشورو همچنین ارتقا نیافتن سطح دانش و نگرش به حوزه فرهنگی سینما باعث شده صرفا و منحصرا بحث گیشه و فروش حرف اول و آخر را در این زمینه بزند.»
محمدی گفت: «اگر بپذیریم که اقتصاد جزوی از حوزه سینماست طبق منطق تا رسیدن به قاعده بازار آزاد عرضه و تقاضا باید نهادهای دیگری نیز مورد بازنگری قرار گرفته و زیرساخت‌های لازم برای تولیدات فراهم شود تا بعد از آن بتوانیم صحبت از یک رقابت عادلانه و منصفانه در حوزه نمایش مطرح کنیم.»
این تهیه‌کننده سینما در جمع بندی شرایط کنونی اکران فیلم‌ها گفت: «الان وضعیت ما در حوزه نمایش ملغمه‌ای از رقابت آزاد، سیستم حمایتی و روابط ناسالم در زمینه نمایش است. بدیهی است در این آشفته بازار آنچه که لطمه می‌بیند سینمای فرهنگی و هنری کشور است.»
58243
کد خبر 188994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =