صدای پای فاجعه/ رئیس دانشگاه آزاد: دانشجویان علاقه ای به رشته های مهندسی ندارند

آمار ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سال تحصیلی 1402-1401 نشان می‌دهد که از مجموع 191 هزار ورودی مقطع کاردانی، 86 هزار و 330 دانشجو در رشته‌های علوم انسانی انتخاب‌رشته کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین این درحالی است که مجموع ورودی دانشجویان این مقطع برای رشته‌های علوم پایه 171 نفر و برای کشاورزی و دامپروری سه هزار و 900 نفر بود.
روزنامه فرهیختگان به نقل از رئیس دانشگاه آزاد نوشت:در مقطع کارشناسی نیز از مجموع 648 هزار ورودی، بیش از 376 هزار دانشجو در رشته‌های علوم انسانی انتخاب رشته کرده‌اند. این درحالی است که متقاضیان تحصیل در رشته‌های علوم پایه حدود 41 هزار دانشجو و فنی و مهندسی 137 هزار دانشجو بوده است.»

طهرانچی با اشاره به تغییر ذائقه اقبال اجتماعی طی 20 سال گذشته در دانشگاه آزاد گفت: «در 20 سال گذشته رشته‌های ریاضیات و علوم کاربردی، عمران، برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مدیریت و زبان‌های خارجه بیشترین دانشجو را به خود اختصاص داده بود. این در شرایطی است که از میان 60 رشته تحصیلی مربوط به ورودی سال تحصیلی 1402-1401 رشته‌های حقوق، حسابداری، علوم تربیتی، کامپیوتر، روانشناسی و مدیریت در جایگاه شش رشته دارای اقبال اجتماعی قرار گرفته است. این اتفاق در دانشگاه‌های دولتی هم به همین شکل است و آینده این وضع بسیار خطرناک بوده و ادامه این روند به معنی فاجعه برای کشور است.»

وی خاطرنشان کرد: «اقبال اجتماعی نسبت به رشته‌های عمران، برق، مکانیک، صنایع و حتی تاریخ، ادبیات و فلسفه بسیار کاهش یافته و با این روند یک دانشگاه جامع نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد؛ چراکه جوانان تصور می‌کنند فقط مدیران، روانشناسان و حسابداران دارای درآمد و شغل مناسب هستند و از این رو به این رشته‌ها تمایل پیدا کرده‌اند، درحالی‌که کشور با این مدل اداره نمی‌شود. کشوری که توزیع منابع انسانی در آن درست نباشد، مانند یک فرد سرطان‌زده است.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه نگاه مردم به سودمندی رشته‌ها تغییر کرده و انتخاب آنها عوض شده است، گفت: «اشکال این تغییر ذائقه به آموزش‌وپرورش و آموزش عالی کشور برمی‌گردد. آموزش‌وپرورش در عدم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، احاطه جریان تربیت فضای مجازی‌محور و افت دانش‌های پایه در دانش‌آموزان مقصر بوده و آموزش عالی نیز در مدیریت غیرعلمی نظام آموزشی، توجه به جریان ارتقای استاد به جای شاگردپروری و اصرار بی‌جا بر شیوه‌های آموزشی غلط در ایجاد این تغییر ذائقه نقش داشته‌اند.»

وی با اشاره به توزیع دانش‌آموزان متوسطه دوم کشور گفت: «در حوزه آموزش‌وپرورش شاهد افت دانش ریاضی در مدرسه، کاهش شدید تعداد دانش‌آموزان ریاضی، عدم هدایت استعدادها و غلبه آموزش غیررسمی بر آموزش رسمی دانش‌آموزان هستیم. این موضوع باعث شده که تنها 18 درصد دانش‌آموزان در حال تحصیل رشته ریاضی را انتخاب کنند. درمقابل آن، 27 درصد علوم تجربی و 24 درصد نیز علوم انسانی را برگزیده‌اند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در حوزه آموزش عالی نیز اتفاقی که درباره مقاطع تحصیلی افتاد، لوزی‌شکل کردن مقاطع کارشناسی تا دکتری بود درصورتی‌که این مدل باید به‌صورت هرمی باشد که در قاعده آن کاردانی و کارشناسی قرار می‌گیرد و باید منجر به اشتغال شود. در میانه هرم کارشناسی‌ارشد قرار دارد که توجه آن به پژوهشگری است و در رأس هرم نیز دکتری تخصصی است که به اشتغال خواهد انجامید.»
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لعیا US ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    70 4
    دانشگاه ازاد در رشته های فنی به علت کیفیت بسیار پایین اموزش درس خوندن توش مصداق بارز وقت تلف کردنه ....من مهندسی خوندم مثلا ...در دانشگاه ازاد اما علی رغم اینکه معدل بالایی دارم سواد بالایی ندارم و جایی هم منو قبول ندارن متاسفانه ...در رشته های فنی مهندسی به علت عدم وجود زیر ساخت های کافی در دانشگاه ازاد کسی وارد شه ساده است..
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    70 1
    مهندسی که ازش استفاده نشه و مجبور بره آرایشگری و ی اسنپ برای چی درس بخونه
  • دانشجوی دکتری ادبیات فارسی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    21 1
    با این سخت گیری های بی مورد و پیش دفاع و دفاع از رساله ی دکتری و چاپ مقالات با هزینه ی گزاف دیگر کسی علاقه به تحصیلات تکمیلی و دوره های دکتری دانشگاه آزاد هم نداره . دوره های دکتری بخاطر سخت گیری های بیجا بخصوص پیش دفاع متمرکز با چندین و چند داور مجازی دیگر نه داوطلب دارد و نه خریدار دانشگاه آزاد با پیش دفاع و ... فقط به فکر اخذ پول بیشتر از دانشجویان دوره ی دکتری هست و تمام .
  • محمدرضاکرمعلی زاده IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    40 3
    وقتی با انتخاب رشته اجباری در دبیرستان ریشه رشته ریاضی و زدید توقع دارید با رشته انسانی کسی بیاد مهندسی بخونه ،فاجعه خیلی وقت رقم خورده ،ساعت خواب .
  • علیرضا IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    67 2
    هر موقع همه به سمت رشته های مهندسی و فنی میروند یعنی کشور در حال پیشرفت هست. اما وقتی همه به سمت رشته های خدماتی ( علوم پزشکی میروند) یعنی نه تنها کشور در حال عقب گرد هست بلکه امیدی به پیشرفت هم در جامعه وجود ندارد.
  • محمدرضا IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    39 1
    خدا را شکر ، کیفیت نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه آزاد در رشته های مهندسی در حد و اندازه هنرستان‌های فنی و حرفه ای نیست
  • بهرام سمیعی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    22 1
    درود فراوان.راه حل در الگو برداری از جوامع موفق است. در اینگونه جوامع کلیه شهروندان فارغ از تخصص و مهارت خود به حق معیشت مکفی دسترسی قطعی دارند .در نتیجه فارغ از نگرانی معیشت می توانند به علایق و وظایف خود در تحصیل در همه رشته ها بپردازتد. همچنین در اینگونه جوامع محدودیت جذب نیروی انسانی وجود ندارد و متقاضیان در صورت فراوانی بصورت دو یا سه تفره و حتی بیشتر به انجام وظیفه می پردازند که موجب افزایش کیفیت و کمیت در کار می گردد. ارادتمند
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    26 0
    جناب رئیس برنامه ریزان آموزش عالی کشور که شما هم جز آن هستید از فجایع صحبت می کنید حالا بدتر از این هم می‌شود
  • والدین IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    29 0
    برای اینکه رشته های مهندسی بیکارن کار باشه تو مهندسی ببینم چجوری کسی علاقه نداشته باشه
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    60 0
    مهندسی تو ایران یعنی کارگری . کلی جون میکنی ده برابر بقیه درس میخونی و آخرش میشی زیر دست یکی که یک صدم خودت سواد نداره
  • محمد US ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    48 2
    اگر کشوری دارای تکنولوژی پیشرفته باشد مسلما وضع مهندسین هم عالی می‌شود. اگر کشوری از نظر بهداشتی عقب افتاده و درگیربیماری ها باشد وضع پزشکان عالی می‌شود مثل وضعیت کشورما.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    29 1
    اینها برمیگردد به عملکرد نادرست مسئولین وزارت علوم ودانشگاهها.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    22 4
    نتایج دانشگاه شهریه پرداز و مدارک منجر به بیکاری تعطیلی این دلالی. آموزشی است انشالله بزودی همه دانشگاه‌های شهریه پرداز تعطیل شوند پیشنهاد می شود به جای مدارک بی ارزش این دانشگاه‌ها مدارک آیلتس و تافل اخذ شود که ارزشش و ثمر بخشی بیشتری دارد
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    59 2
    وقتی دکتری برق و مکانیک باید ۱۲ سال عمرشون رو بذارن پای سنگین ترین مباحث و مطابق قانون کار حقوق بگیرن ولی پزشک و وکیل درآمد میلیاردی بدون هیچ ریسک و خطری داشته باشند معلومه که اینطوری میشه
  • اقتصاد مردم نهاد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    45 0
    چرا میگی فاجعه ؟ وقتی مرزها رو بستن ، اقتصاد دولتی هست و دستوری ، کدوم احمقی مهندسی میخونه ، همه میرن تو خدمات و دلالی ...
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    37 2
    دولت رشته های مهندسی را با خاک یکسان مرد پس جرا رشته پزشکی را با خاک یکسان نمیکند
  • ایران ما IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    34 1
    وقتی با این سیستم مسخره دانش آموزی رو که حتی رشته هم نمیاره میفرستین کار و دانش بعد حتی جدول ضرب هم بلد نیست از طریق دانشگاه آزاد میشه مهندس برق و مکانیک و...بخاطر پدر پولدار همین میشه رییس یک شرکت ساختمانی یا شرکت....عاقبت همین میشه همه شدن مهندس یک زمانی کلمه مهندس نشان دهنده هوش فرد بود .
  • علی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    39 0
    چرا فاجعه. ارشد رشته مهندسی هستم بیکار. و دارم ب عنوان کارگر با قانون کار کار میکنم. 17
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    32 1
    مرگ تدریجی دانشگاه های آزاد ومدارس وغیر انتفاعی ها بالاخص دانشگاه آزاد
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    23 4
    حقوقی که هیات علمی دانشگاه آزاد از استثمار اساتید حق التدریس می گیرد کاملا و صد درصد حرام است. اساتید حق التدریس حقوق نمیگیرد و مبلغ بسیار کمی دریافت می کنند ولی هیات علمی با کار کمتر، بیشترین حقوق را میگیرد.