مدیرکل سابق خاورمیانه وزارتخارجه معتقد است با توجه به اشتراکات عمیقی که میان همه جریان های حاضر در بیداری اسلامی وجود دارد آینده روشنی در انتظار انقلاب های منطقه است.<BR>

 علی اصغر محمدی که دوشنبه عصر در مناظره ای درباره تحولات منطقه در کافه خبر شرکت کرده بود گفت: اینکه گفته می شود آینده ای مبهم و بعضا مشکل ساز پیش روی انقلاب های منطقه است حرف درستی نیست و روند امور نشان می دهد که با گذشت زمان شرایط اسلامگرا ها در منطقه بهتر خواهد شد.
این کارشناس حوزه خاورمیانه با رد این ادعا که جریان های اسلامگرایی که در مصر، تونس و مغب روی کار آمده اند ممکن است در آینده صف بندی تازه ای را در برابر ایران انجام دهند گفت : به نظر می رسد که جریان های سیاسی خصوصا جریان اخوان به این سطح از درک و شعور رسیده باشد که در تقابل میان جریان ها نفعی عاید کسی نخواهد شد و همه جریان های اسلامی ضرر خواهند کرد.
به گفته محمدی جریان های اسلام گرایی که اکنون در انتخابات به پیروزی رسیده اند دو نکته اصلی را منبای کار خود قرار داده اند. اول اینکه مقتضیات کشورهای خود را در منطقه و جهان درک کرده اند و دوم اینکه بر سر اصولی که به آن پایبند بوده و از آن دم زده اند مماشات نخواهند کرد.
در همین حال محمد فرازمند، سفیر اسبق کشورمان در بحرین که طرف دیگر مناظره در کافه خبر بود گفت: من مانند آقای محمدی وضعیت را اینگونه خوشبینانه نمی بینم و معتقدم که اسلامگراها در آینده صف بندی تازه ای را پدید خواهند آورد و با تناقضات زیادی در عرصه حکومت رو برو خواهند شد از جمله اینکه هنوز هیچ معنی ومفهوم دقیقی از اجرای احکام اسلامی از سوی آنها ارائه نشده است مبنی بر اینکه آیا این به معنی اجرای حدود شرعی و اسلامی است و یا ادعای بزرگی برای اجرای کلیه احکام اسلامی است.
فرازمند همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار نظر محمدی مبنی بر اینکه اسلامگرایان در صدد ارائه یک سند ملی برای حکومت هستند را به چالش کشید و گفت از قرن ها پیش تا کنون و از زمان خلفای عباسی، عثمانی، دوران مشروطیت و تا کنون این اتفاق نیفتاده است و علمای اسلام اعم از شیعه و سنی قرائت های مختلفی از حکومت داشته اند که منجر به شکل گرفتن چنین سندی نشده است.
محمدی که معتقد بود اسلامگرایان پیروز شده در مصر و تونس در صدد دست یابی به یک سند ملی برای حکومت مبنی بر توافق ملی ناشی از رای ملت و دوم اجرای احکام و تشریع احکام براساس احکام اسلامی هستند در پاسخ به این چالش گفت: اصول این سند کاملا روشن است و در هرکشوری با توجه به شرایط ویژه آن به صورت قانون اساسی مورد تایید ملت قابل دست یافت است.
مدیرکل سابق خاور میانه وزارتخارجه در عین حال تاکید کرد که نمی توان از این حقیقت غافل شد که آمریکا و غرب همواره در صدد برهم زدن اتحاد امت اسلامی بوده و از هیچ ترفندی در این راه فروگذار نمی کنند که ابزار این اختلاف افکنی نیز استفاده از نادانان به ظاهر دوست در همه مذاهب و فرق اسلامی هستند.
متن کامل این مناظره چالشی را به زودی در خبرآنلاین بخوانید.
 

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =